Gerdab.IR | گرداب

ديپلماسي‌عمومي، هدف سفر میشل اوباما به قاره سياه

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۰

"ميشل اوباما" در سفر يك‌هفته‌اي خود به آفريقا در نظر دارد ديپلماسي عمومي آمريكا را در قاره سياه پيگيري كند؛ سياه‌پوست بودن ميشل اوباما مي‌تواند تاثير بسزايي در به ثمر رسيدن اهداف وي در اين سفر داشته باشد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، همسر رئيس جمهور آمريكا قصد دارد در برنامه‎اي كاري به آفريقا سفر كند تا با به‎كارگيري ديپلماسي عمومي ارتباطي مستقيم را با مردم آفريقا برقرار كند.

روزنامه "يو.اس.اي. تودي" در گزارشي با اشاره به سفر آتي ميشل اوباما همسر رئيس جمهور آمريكا به آفريقا نوشت: ميشل اوباما در سفر خود به آفريقا به تلاش براي تشويق جوانان آفريقايي به تحصيل و فعاليت‌هاي اجتماعي خواهد پرداخت و ديدارهايي نيز با همسر رئيس جمهور آفريقاي جنوبي، رئيس جمهور "بوتسوانا"، چند گروه مبارزه با ايدز و احتمالا "نلسون ماندلا" خواهد داشت.
 
ميشل اوباما تلاش مي‌كند زندگي پيشين خود را شبيه به ساير سياه‌پوستان آفريقا معرفي كند
"ميشل اوباما" تمايل زيادي دارد كه اعلام كند هيچ حادثه معجزه‌آسايي او را بانوي اول آمريكا نكرده است. خانواده او ثروتمند نبوده‌اند يا با افراد سرشناس ارتباط نداشته‌اند. او اهل بخش جنوبي شيكاگو بوده و از نسل بردگان است. اما به عقيده او در مورد خودش و "باراك اوباما" عشق به تحصيل و ميل به كار كردن عامل موفقيتشان بوده است. اين پيامي است كه رهبران جوان آفريقا هفته آينده و با دومين سفر خارجي انفرادي ميشل اوباما براي بازديد از آفريقاي جنوبي و بوتسوانا خواهند شنيد. او اخيراً به اميد الهام بخشيدن به دانش‌آموزان دبيرستاني واشنگتن با گفتن داستان زندگي‌اش، به آنها گفت: «از جنبه‌هاي مختلف، من در تمام شما خودم را مي‌بينم، و مي‌خواهم شما هم خود را در من ببينيد.»
 
اوباما در جمع رهبران زن جنوب صحرا صحبت خواهد كرد
حضور يك هفته‌اي بانوي اول آمريكا در آفريقا، كه روز دوشنبه با ورود او به ژوهانسبورگ آغاز مي‌شود، با هدف گسترش روابط آفريقا و آمريكا و ارتقاي فعاليت، تحصيلات و سلامت جوانان انجام خواهد گرفت. در سخنراني اصلي اين سفر، او در روز چهارشنبه در جمع انجمني از رهبران زن جنوب صحرا كه از سوي آمريكا پشتيباني مي‌شود صحبت خواهد كرد.
 
افرادي از خانواده‌ اوباما همراه او خواهند بود
رئيس‌جمهور آمريكا در اين سفر نخواهد بود، اما ميشل اوباما را دخترانش "ماليا" و "ساشا"، مادرش "مارسان رابينسون" دختر و پسري از بستگانش به نام "لسلي و آوري رابينسون" همراهي خواهند كرد. خانواده‌ ميشل اوباما در بيشتر برنامه‌ها همراه او خواهند بود و اين احتمالاً دو دختر او را بيش از پيش در معرض ديد رسانه‌ها قرار خواهد داد.
 
سفر همسر رئيس جمهور آمريكا سفري كاري است
تعداد افراد همراه ميشل اوباما در اين سفر بدون شك باعث مقايسه‌ آن با تعطيلات آگوست گذشته او در اسپانيا به همراه "ساشا" و دوستانش خواهد شد. سفر پنج‎روزه‌ او به "كستا دل سل" اسپانيا انتقادات زيادي را به وجود آورد، كه چرا در شرايط اين مصائب اقتصادي در كشور او بايد به چنين سفر پرخرجي برود، و گمانه‌زني‌هايي را درباره‌ اين‎كه چه‏كسي اين هزينه را مي‌پردازد، به وجود آورد.

در تلاش براي از بين بردن زمينه اين‏گونه انتقادات، اين بار كاخ سفيد اعلام كرد كه ميشل اوباما اجازه دارد مهماناني را همراه خود ببرد، چرا كه درست مثل رئيس جمهور آمريكا، او هم با مقاصد كاري سفر مي‌كند.
 
ميشل اوباما از دانش‎آموزان محروم براي حضور در دانشگاه كيپ استون دعوت مي‌كند
او با دعوت از دانش‌آموزان محروم به حضور يك‎روزه در دانشگاه "كيپ استون" بر اهميت تحصيل تاكيد خواهد كرد، و پس از آن با گروه‌هايي ديدار خواهد داشت كه در آفريقا مثلاً با استفاده از فوتبال به كودكان نكاتي درباره‌ ايدز آموزش مي‌دهند و از شيوع اين بيماري هولناك جلوگيري مي‌كنند. بين 5 تا 6 ميليون نفر در آفريقاي جنوبي با ايدز زندگي مي‌كنند.
 
ميشل اوباما با "دسموند توتو" ديدار مي‌كند
ميشل اوباما همچنين طبق برنامه با اسقف اعظم "دسموند توتو" هم ملاقات خواهد كرد؛ يكي از برندگان صلح نوبل و چهره‌اي شناخته شده در تلاش براي مقابله با آپارتايد و پس از آن كمك به آفريقا براي عبور از گذشته‌اش.
 
ميشل اوباما با رئيس جمهور بوتسوانا ديدار مي‌كند و سپس به برنامه‌هاي تفريحي خود مي‌پردازد
ميشل اوباما روز جمعه به "بوتسوانا" مي‌رود تا رئيس جمهور "يان خاما" را در "گابورون"، پايتخت اين كشور ملاقات كند، و سري هم به يكي از كلينيك‌هاي آموزش نوجوانان در خصوص ايدز خواهد زد. بعد از پايان برنامه‌هاي كاري در روز يك‏شنبه، بانوي اول و خانواده‌اش به برنامه‌هاي شخصي خود، از جمله بازديد از طبيعت آفريقا و اقامت يك‎شبه در پارك حيوانات مي‌پردازند.