Gerdab.IR | گرداب

تمرکز آمریکا بر دادن خدمات موبایلی به مخالفان

تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۰

وزارت خارجه آمریکا برای حمایت از مخالفان دولت های ضدآمریکایی، به دلیل استفاده بسیار زیاد مردم سراسر جهان از گوشی های همراه و پیامک، بیشتر توجه خود را معطوف فن آوری موبایل کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، ایالات متحده در طی چند سال گذشته مبلغ 70 میلیون دلار صرف برنامه های دور زدن فیلترینگ اینترنت در کشورهای معارض خود کرده است.

همچنین آموزش فعالان کاربر اینترنتی را برای برنامه ریزی جدید و کمک به آنها در درک خطرهایی که هنگام کار به صورت آنلاین با آن مواجه هستند، در بر می گیرد. این طرح های وزارت خارجه همگی در راستای منافع آمریکا و علیه مخالفان و دولت هایی صورت می گیرد که با سیاست های جهانی آمریکا مخالفند.

وزارت امور خارجه از بیش از 12 نوع فن آوری متفاوت برای پشت سر گذاشتن موانع اینترنتی و دور زدن فیلترینگ پشتیبانی می کند و خدماتی را که "فن شناسان بدون مرز" نام نهاده است به کار گرفته است تا به توسعه برنامه فنی بپردازد.

به گفته یکی از مقام های مسئول وزارت امور خارجه، ابتکار وزارت امور خارجه بخش بزرگی از توجه خود را به دلیل نفوذ بسیار زیاد تلفن های همراه و ارسال پیامک در سراسر جهان، در مقایسه با عدم دسترسی به خدمات اینترنتی، بر فن آوری تلفن همراه تمرکز داده است، اما بسیاری از افراد در هنگام ارسال پیامک، از خطرهایی که با آن رو به رو هستند آگاه نیستند.

این مقام افزود: «افسانه ای بر سر زبانها افتاده که اگر شما پیامکی بفرستید، ایمن خواهد بود و هیچکس قادر به تعقیب شما نیست، اما اگر ایمیلی بفرستید، قابل ردیابی است و این گفته به هیچ وجه صحیح نیست. برخی از مواردی که ما برای آن سرمایه گذاری می کنیم، ارتباطات همراه است تا این گونه ارتباطات ایمن باشد و در نتیجه مردم بتوانند پیامک های ایمنی ارسال کنند و یا کارهای دیگری صورت دهند.»

او افزود: «این آموزش همچنین به آنها می آموزد که دقیقا از خطرهای موجود و خطرهایی که می تواند متوجه آنها باشد آگاهی داشته باشند؛ از آن جمله است تشخیص ویروس ها، نرم افزار و... که هر چه را تایپ کنند ثبت می کند.»

این مقام رسمی ادعا کرد: «یکی از کارهای ما نگهداشتن تصویر بزرگتری در ذهن، ادامه تمرکز بر پاسخ دادن به مردم فعال در صحنه و جلوتر از ابتکار عمل های سرکوبگرانه حرکت کردن است، تا بتوانیم به مردم در صحنه کمک کنیم که برای بیان عقیده خود به گونه ای هم زمان از نوآوری بهره گیرند.»

این مقام مدعی شد: «مردم حقوق بشر خود را به صورت آنلاین تمرین می کنند، رژیم های سرکوبگر از فن آوری برای محدود ساختن و مجازات افرادی که به دنبال حقوق خود هستند استفاده می کنند و ما هر چه بیشتر در مورد این شیوه ها آگاهی یافته ایم.»

این سرمایه گذاری وزارت خارجه آمریکا از دادن آموزش به بیش از 5000 فعال در عرصه دیجیتال و افراد به اصطلاح فعال دموکراسی و مدافع حقوق بشر در سراسر جهان که هم اکنون این فن آوری را توزیع می کنند و دانشی را که فرا گرفته اند به دوستان خود می آموزند، حمایت کرده است.

نکته قابل تامل این است که مدت زمان زیادی نیست که آمریکا قانونی را به تصویب رسانده که طی آن تصویربرداری از اقدامات پلیس علیه مردم ممنوع شده است و مجازات های سنگینی برای آن وضع شده است.

در نهایت باید دانست، زمانی که آمریکا می تواند خدماتی را برای کاربران تلفن های همراه در سراسر جهان ارائه کند که دست دولت ها را از دخالت در تماس های کاربران کوتاه کند؛ این مساله نشان می دهد که آمریکا این پدیده را به کنترل خود درآورده و هرجا که منافع خود را در خطر ببیند، طبیعتا با همان تکنولوژی علیه مخلفان خود در سراسر جهان اقدام خواهد کرد.