Gerdab.IR | گرداب

مجله علمی نيوساينتيست:

موفقيت فضايی ايران، اتفاقی نيست

تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۰

ما اولين پرتاب ماهواره ايراني به فضا را خوش‌شانسي ايرانيان مي‌دانستيم، اما دیگر نمی توان قرار گرفتن موفقيت‌آميز دومين ماهواره را شانس يا اتفاق خواند؛ اين موضوع نشان دهنده آن است كه فناوري موشكي ايران بسيار عالي است.

به گزارش گرداب به نقل از ایسنا، در پي پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره "رصد 1" به مدار زمين كه دو سال پس از پرتاب موفق ماهواره ملي "اميد" مهر تاييدي بر توانمندي فضايي قابل توجه ايران زد، رسانه ها و تحليلگران فضايي غرب با اذعان به دستيابي ايران به فناوري ساخت و پرتاب ماهواره و قابليت‌هاي بالاي ايران در اين حوزه تا حد اعزام كوتاه مدت فضانورد به مدار پايين طي چند سال آينده با استناد به كاربرد دوگانه فناوري پرتاب ماهواره از افزايش توان دفاعي موشكي ايران ابراز نگراني كرده‌اند.

"رصد 1" كه چهارشنبه هفته گذشته (25 خردادماه) به فضا پرتاب شد،‌ نخستين ماهواره تصويربرداري ايران است که تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، تست و آماده‌سازي آن در داخل کشور و به دست متخصصان داخلي صورت گرفته است.

مجله علمي معتبر "نيوساينتيست" در گزارشي با اشاره به پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره "رصد 1" به نقل از "برايان ويدن"، از اتاق فكر بنياد جهاني ايمني در واشنگتن آورده است: «ماهواره 15 كيلوگرمي "رصد 1" اگرچه به نظر كوچك مي‌رسد، اما نشانگر پيشرفتي بزرگ در قابليت‌هاي فضايي ايران است.»

ويدن افزود: «ما اولين پرتاب ماهواره ايراني به فضا را خوش‌شانسي ايرانيان مي‌دانستيم. اما با قرار گرفتن موفقيت‌آميز دومين ماهواره ديگر نمي‌توان آن را شانس يا اتفاق خواند. اين موضوع نشان دهنده آن است كه فناوري موشكي ايران بسيار عالي است.»

"رصد 1" با هدف برقراري ارتباط با ايستگاه‌هاي زميني، تصويربرداري از زمين و ارسال تصاوير به همراه اطلاعات تله‌متري به ايستگاهها به فضا پرتاب شده و با وجود حجم كوچكش از اغلب زيرسيستم‌هاي اصلي يک ماهواره بزرگ از جمله سيستم‌هاي مديريت توان، پانل‌هاي خورشيدي، کنترل وضعيت، محموله اکتيکي، GPS، مديريت داده و فرامين روي بورد، گيرنده و فرستنده روي بورد، فرستنده رنجينگ و کنترل دما برخوردار است.

"لاورا گرگو" از اتحاديه دانشمندان نگران (Union of Concerned Scientists) در كمبريج ماساچوست در گفت‌وگويي درباره برنامه فضايي ايران اظهار كرد: «دولت ايران در برنامه جاه‌طلبانه خود فهرستي از پرتاب شش تا هفت ماهواره را در سه سال آينده دارد.»

ويدن در ابراز نظري در مورد ارسال ميمون در اواخر سال جاري و برنامه ارسال انسان به فضا تا سال 2019 گفت: «ارسال ميمون به فضا امري پذيرفتني است، اما پرواز و بازگشت بدون خطر انسان به زمين تا سال 2019 براي ايران اگر در حد پروازي كوتاه تا مدار پايين زمين به جاي يک پرواز چالش انگيزتر مداري باشد، امري شدني است.»

وي افزود: «انجام اين كار براي ايران به تقويت چهره آن در داخل و خارج خواهد انجاميد.»

در بخش ديگري از گزارش تحليلي نشريه نيوساينتيست آمده است: «با وجود فعاليت‌هاي گسترده ايران براي جلب اعتماد در مورد صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي فضايي اين كشور، بسياري از قدرت‌هاي اروپايي و آمريكايي از اين پيشرفت قابل‌توجه ايران اظهار نگراني كرده‌اند

به زعم اين تحليلگر غربي از آن جا كه فناوري پرتاب موشك داراي كاربردهاي دوگانه دفاعي و غيرنظامي است، ايران مي‌تواند ترديدهاي به وجود آمده در كشورهاي غربي را با باز نگهداشتن برنامه‌هاي فضايي از جمله اعلام برنامه‌هاي پرتاب پيش از موقع رفع كند!

سايت تخصصي spacedaily نيز در گزارشي به نقل از نشريه آمريكايي اينتليجنس دايجست آورده است: تهران اكنون جايگاه خود را با داشتن پيشرفته‌ترين برنامه‌هاي فضايي، موشكي و هسته‌ای در خاورميانه تثبيت كرده و برتري فني خود را بر رقباي عرب ثابت كرده‌است.

اين نشريه همچنين نوشت: اين پرتاب موفقيت‌آميز نشان داده كه ايرانيان بر موانع فني براي پرتاب موشك چند مرحله‌اي فائق آمده و دامنه پروازي خود را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش داده ‌است.

"حميد فاضلي"، رئيس سازمان فضايي ايران كه بر پرتاب ماهواره رصد 1 نظارت داشته از پرتاب يك فضاپيماي 283 كيلوگرمي به همراه يك ميمون بين 23 ژوئيه تا 23 اوت امسال به ارتفاع 119 كيلومتري فضا خبر داده است.