Gerdab.IR | گرداب

انديشكده هريتيج:

آمريكا بايد ساختاري جديد براي پيگري حقوق بشر ايجاد كند

تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۰

نويسنده انديشكده هريتيج معتقد است كه شوراي حقوق بشر طي دوره فعاليت خود ثابت كرده كه به شدت غير موثر و نااميد بوده و آمريكا بايد سازماني ديگر را براي رسيدگي به اهداف حقوق بشري خود در دنيا تاسيس كند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، انديشكده آمريكايي هريتيج در گزارشي مفصل آورده است كه شوراي حقوق بشر سازمان ملل در اجراي تعهدات خود براي محاسبه كشورها به دليل نقض حقوق اوليه بشر، آزادي‌هاي اساسي و پيشبرد و حمايت از حقوق انسان‌ها، ‌شكست خورده است.

طي دو سال عضويت آمريكا در اين نهاد و تعامل با شوراي حقوق بشر،‌ عملكرد اين نهاد به طور چشمگيري بهبود نيافته است. به جاي آن،‌ اين شورا همچنان به توسعه منابع محدود براي دستيابي به نتايج موقتي و حاشيه‌اي ادامه داده است.

آمريكا بايد بر تلاش‌هاي حقوق بشري سازمان ملل از طريق كميسيون سوم مجمع عمومي تمركز كند. آمريكا همچنين بايد برای گزینه ايجاد چارچوب حقوق بشري بين‌المللي موثر و حقيقي، خارج از سيستم سازمان ملل تلاش كند.

با وجود قاضي‌ها و اجراكنندگان حقوق بشر جهاني در شوراي حقوق بشر سازمان ملل، اين نهاد ثابت كرده است كه به شدت غير موثر و نااميد كننده است.
 
حتي اگر اقدامات شوراي حقوق بشر را به عضويت آمريكا در اين نهاد منسوب كنيم، سابقه پريشان كننده شورا طي دو سال گذشته، با معيارهايي كه اين شورا بايد به دست مي‌آورده، فاصله دارد.

ضعف و عدم موثر بودن شوراي حقوق بشر و فقدان معيارهاي عضويت معنادار، نقصي اساسي به شمار مي‌آيد كه به نظر مي‌رسد اين نقص‌ها پس از آنكه تمامي پيشنهادها براي اصلاحات اساسي در اين شورا در جريان نشست سال 2011 رد شد، پايدار باقي بماند.

عدم موثر بودن در دفاع از حقوق اساسي انسان‌ها پذيرفتني نيست. آمريكا بايد از اين شورا اجتناب كرده و به دنبال ايجاد ساختار جايگزين موثرتري در خارج از سازمان ملل باشد تا بتواند احترام به حقوق اساسي انسان‌ها را به پيش ببرد.
 
این اظهارات و واکنش ها در حالی صورت می گیرد که آمریکا خود بزرگ ترین ناقض حقوق بشر است و تنها برای منحرف کردن افکار عمومی است که هر از چند گاهی داعیه دار حقوق انسان ها می شود.