Gerdab.IR | گرداب

نبرد خانه به خانه

تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۸

تاملي درنقش بازی های رایانه ای در جنگ نرم برضد انقلاب اسلامی

تولید و پیدایش بازی های رایانه ای دنیا به سال 1962.م باز می گردد که استیفن راسل از دانشجویان دانشگاه MIT نخستین بازی رایانه ای را با نام جنگ فضایی نوشت که روی رایانه ای به نام PDP1 که اندازه ای در حدود یک اتومبیل داشت اجرا می شد و داستان بازی همان جنگ سفینه ها بود که شما باید سفینه طرف مقابل را نابود می کردید. بعد از آن شرکت آتاری در سال 1973 بازی پونگ را ساخت که یک بازی ساده متشکل از تعدادی مستطیل سیاه و سفید بود که چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت.
مهاجمان فضایی، بازی دیگری که در سال 1997 در شرکت تایتو نوشته شد، شامل عناصر کلاسیک یک بازی رایانه ای بود. در این بازی کنترل یک شی یا یک شخص در دست بازیکن بود که باید با کمک آن دشمنان را نابود می کرد.
پس از آن بازی های ویدئویی سیر تکاملی خود را طی کردند و در اواسط دهه هشتاد بازی ها بیشتر به سمت داستان های جنگی پیش رفتند. علت آن علاوه بر مسائل فنی جو متشنج اواخر دهه 80 امریکا، ناشی از جنگ سرد با شوروی سابق و دیگر برنامه های ریگان، رئیس جمهور وقت بود. بازی هایی مثل استار فلایت و ... ولی در پنج سال اخیر با پیشرفت هایی که در سخت افزارها و نرم افزارهای ساخت و اجرای بازی ایجاد شده این محصول جایگاه خاص خود را در جهان پیدا کرده است.
طبق آمار، روزانه دو بازی رایانه ای به بازار می آید و تخمین زده می شود که چرخش مالی این بازی ها فقط در امریکا، تا پایان این دهه، به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.
بازی های رایانه ای برخلاف فیلم های سینمایی به مخاطب این امکان را می دهد که بجای تماشاچی بودن خود به ایفای نقش بپردازد، رانندگی کند، با اسلحه شلیک کند و تعقیب و گریز انجام دهد.
آمارها نشان می دهد که روند تولید بازی های رایانه ای به 4-3 هزار نسخه در سال می رسد و با شتاب زیاد در جامعه جهانی در حال گسترش است. که تولید این بازی ها در دنیا تنها در انحصار چند شرکت امریکایی و ژاپنی است.
بیش از 30 میلیون نفر در سراسر جهان، بخشی از اوقات فراغت خود را با بازی های رایانه ای پر می کنند که بالغ بر 10% آنها بین 4 تا 7 ساعت از رندگی روزمره شان را به این کار اختصاص داده اند؛ این آمار علاوه بر آنکه گستردگی بازی های رایانه ای را نشان می دهد، از وابستگی روانی به این بازی ها حکایت دارد.
نتایج تحقیقی نشان می دهد که 56% جوانان ایرانی علاقه بسیار زیادی به بازی های رایانه ای و استفاده از اینترنت در اوقات فراغت دارند؛ به گونه ای که از میان 2/64% جوانانی که در زمان اوقات فراغت خود مشغول بازی می شوند، 7/38% بازی های رایانه ای را انتخاب می کنند.
از جمله مقاصدی که در جنگ نرم بازی های رایانه ای پیگیری می شوند، عبارتند از :
1. تشریح خط مشی ها، اهداف و مقاصد سیاسی کشور خودی برای مخاطبان و ارائه استدلال های پشتیبانی از آن خط مشی ها
2. برانگیختن افکار عمومی به طرفداری یا علیه یک عملیات نظامی
3. پشتیبانی از تحریم های اقتصادی و دیگر اشکال غیر قهرآمیز اعمال فشار علیه دشمن.
بیشترین بازی های رایانه ای به منظور هدف اول مذکور تولید و به صحنه بین المللی عرضه شده است. عنصر مشترک تمامی این بازی ها این است که کاربر در نقش یک سرباز شجاع و زبده غربی عمدتاً نیروی ویژه دلتا فورس امریکا یا اس ای اس انگلیس و یا حتی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای گسترش آزادی های فردی و دموکراسی و مبارزه با گروه ها و سازمان تروریستی دولتی یا غیردولتی و یا حتی موجودات فضایی و یا تخیلی که بشریت را به سوی نابودی می کشانند، وارد عمل شده و هدفی جز مبارزه و نابودی تروریست ها و نجات بشریت ندارند. ایالات متحده و صهیونیسم بین الملل سعی دارند با این برنامه های فرهنگی، تجاوزات نظامی خود را در میان ملت امریکا و حتی سایر ملت ها امری عادی، انسان دوستانه و به منظور گسترش صلح و دموکراسی در سطح جهان نشان دهد. سعی می شود این موضوع القا شود که امریکا نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتی که مخـالف او و ارزش هایش است محـورهای شـرارت و شیطانی اند.


پیش از فــروپاشی شوروی سابق ریگان لقب امپراطور شرور را به اتحاد جماهیر شوروی داد و پس از آن جرج دبلیو بوش از کشورهایی چون ایران و عراق با عنوان کشورهای پلید (شرور) نام برد.
برخی از بازی های رایانه ای نیز به جنگ جهانی دوم و مبارزه با دولت نژادپرست نازی پرداخته و یا پس از آن به مبارزه با کمونیست ها می پردازد. پس از فروپاشی شوروی، امریکا سعی می کند کشورها و گروه های مسلمان را بزرگترین خطر برای صلح جهانی معرفی کند. چراکه به قول نظریه پردازان آنها، امریکا اکنون بجای اژدهای بزرگ با مارهای سمی پرشماری روبروست. یا به قول هنری کسینجر با اسلام سیاسی به رهبری جمهوری اسلامی ایران.
همانطور که بیان شد در بازی های رایانه ای جدید شما به مبارزه با کشورها و گروه های اسلامی می روید. ویژگی مشترک این بازی ها استفاده از نمادها و سمبل های اسلامی است. نمایش مکان های منقش به تصاویر اسلامی، استفاده از رنگ سبز برای نمایش تروریست ها، استفاده از مکان های مذهبی مسلمانان مانند مسجد که از محل های تجمع تروریست ها معرفی می شود و عمدتاً تک تیراندازها بالای مناره های مساجد موضع گرفته اند و به سوی شما تیراندازی می کنند. استفاده از صدای عربی و فارسی برای بیان زبان تروریست ها، استفاده از صدای پس زمینه مانند صدای صلوات و پخش آیات قرآن و ... . در بازی رایانه ای delta Force، black hawk down، team sabre برای مبارزه با تروریست ها به کشورهای مختلف می روید.

1. بازی رایانه ای جنگ ژنرال ها
در این بازی شما در نقش سربازان امریکایی مأموریت مبارزه با تروریست ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظوره مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می روید. در عراق و افغانستان تروریست ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند؛ ماشین سبز، کلاه نظامی سبز، پرچم های سبز رنگ و حتی کلاهک موشک ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند. هرچند که بسیاری از شرکت های ساخت بازی های رایانه ای در بازی هایشان به صورت موردی بازی های این چنینی دیده می شود، ولی بنظر می رسد چند شرکت مانند شرکت کوما، ریالتی گیمز و شرکت کانفلیکت با این هدف که تجاوزات نظامی امریکا را در اقصی نقاط جهان توجیه کنند تأسیس شده اند.

2. بازی رایانه ای IGI 2
در یکی از مراحل این بازی شما در لیبی وارد عملیات می شوید. صدای قرآن و صلوات به گوش می رسد. نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد) (ص) بر روی دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریست ها به صدای رادیو فارسی ایران گوش می دهند.
3. بازی رایانه ای حمله به ایران

در این بازی رایانه ای که پنجاه و هشتمین مأموریت بازی شرکت کومار وار است، سربازان امریکایی وظیفه دارند ضمن حمله به تأسیسات هسته ای نطنز، دانشمندان ایرانی را از بین ببرند و یک دانشمند را زندانی کنند. شرکت سازنده این بازی (کوما) ادعا کرده است : " از آنجا که در زمینه اهداف واقعی ایران از غنی سازی اورانیوم به منظور تبدیل شدن به دومین کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب اتمی تردیدی وجود ندارد و از سوی دیگر حمله نظامی گسترده و اشغال ایران می تواند با توجه به در تیررس بودن منابع نفتی خاورمیانه از سوی ایران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بیانجامد، یک عملیات نظامی کوچک به منظور نابودی پایگاه هسته ای و فناوری اتمی ایران، بیشتر می تواند مانع از دستیابی این کشور به بمب اتمی شود."
کیت هالپر به سایت فارسی بی.بی.سی گفته است : " هنوز خیلی از امریکایی ها از برنامه هسته ای ایران نگرانند. برای همین ما به بازآفرینی موقعیت ها دست می زنیم تا بحث های مرتبط را پوشش دهیم. کاربران زیادی با ارسال طومار اینترنتی به ما گفتند که این بازی را به دلایل سیاسی دوست ندارند، ولی ما یک مؤسسه سیاسی نیستیم. این بازی فرصتی ایجاد می کند که ما به برنامه اتمی ایران فکر کنیم."
با این حال توجیه طراحان بازی در تولید این بازی استناد به جمله ای از جرج بوش، رئیس جمهور پیشین امریکا است که گفت، در برابر تهدیدات هسته ای جمهوری اسلامی تمام گزینه ها قابل بررسی است.

4. بازی رایانه ای نجات گروگان های امریکایی (Iran Hostage Rescue)
در این بازی که بازهم محصول شرکت کوما است، شما در نقش نیروهای ویژه ای هستید که وظیفه تان نجات گروگان های امریکایی است که در سفارتخانه امریکا در تهران زندانی اند. این بازی به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد این حادثه (1383 هـ.ش) به بازار عرضه شد. شرکت سازنده اعلام کرد که برای ساخت این بازی از اسناد رسمی و نیز فیلم ویدئویی مصاحبه با آنتونیو مندز؛ از مسئولان سابق سازمان سی استفاده شده است.
هرچند این شرکت با تحریف اتفاقی که منجر به شکست مفتضحانه امریکا در طبس شد، بازی را با پیروزی نیروی ویژه به اتمام می رساند. البته نکات دیگری در بازی Iran Hostage Rescue به چشم می خورد که توجه به آنها ضروری بنظر می رسد :
در قسمت دوم بازی وقتی شما وارد استادیوم شوید تا با استفاده از هلی کوپتر از آنجا خارج شوید، اتوبوسی را می بینید که تصویر امام خمینی و یک بسیجی بر روی آن نقش بسته است و روی آن نوشته شده است : "پرورش جوانان خداجوی بسیجی فتح الفتوح امام است." و با فونت کم رنگ تر زیر آن به نظر می آید نوشته "مقام معظم رهبری" که نوشته این متن روی اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر همخوانی ندارد. آیا این موضوع عمدی است یا یکی از اشتباهاتی است که به علت بی دقتی اتفاق افتاده مانند نوشته های روی کارتن های حاوی توپ های ورزشی در استادیوم.

5. بازی رایانه ای سام ماجراجو در پرسپولیس
در این بازی در اوایل قرن 22 زمین تحت حمله مزدوران اهریمن جهانی قرار می گیرد و نوع بشر در معرض نابودی کامل است. شما در نقش سام استون ملقب به سام ماجراجو بی درنگ برای تغییر گذشته با استفاده از یک دستگاه قدیمی به نام دروازه زمان به گذشته بر می گردید تا نسل بشر را از خطر نابودی حفظ کنید.
شیاطینی که به اهریمن جهانی کمک می کنند عبارتند از : کامیکاز بی سر و عقرب بالغ، زامبال و غول لاوا که هر کدام از این شیاطین اسلحه ای دارند که با آن به شما ضربه می زنند.

عقرب بالغ یکی از ایادی شیطان است. او جنگجویی مذهبی است که از نژاد اولیه بندپایان بوجود آمده و بخاطر عقاید مذهبی شان بسیار متخاصم اند. یکی دیگر از این شیاطین، کامیکاز بی سر است. او یک سرباز سیرین است که اهریمن جهانی او را زنده کرده و کنترل زندگی آن را در دست دارد. این موجود به شکل یک انسان فاقد سر است (بدون سر بودن او به معنای نداشتن عقل و شعور و منطق است)، بنابراین او را برای عملیاتی مانند عملیات انتحاری به خدمت گرفته است. کامیکاز بی سر دو بمب در دستان خود حمل می کند و هنگامی که به اندازه کافی به هدف نزدیک شد آن را فعال می کند. هرچقدر به شما نزدیک تر باشد خسارت بیشتری به شما وارد می کند. هرچند که خود نیز پس از انجام این عمل نابود و متلاشی می شود. کامیکاز بی سر بصورت غیرمستقیم این عمل را که به عملیات شهادت طلبانه مسلمانان شباهت دارد، عملی شیطانی تلقی کرده که فاقد هرگونه پشتوانه عقلانی است. برای مبارزه با شیاطین شما به محل هایی شبیه معابد و مساجد می روید؛ اماکنی که پر از طرح ها و نقوش اسلامی است.
مثلاً در بسیاری از مراحل که دارای طرح های اسلامی است چنانچه روی این تصاویر بزرگنمایی کنیم، نام علی بر روی آنها نقش بسته است. و در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا ! با اهریمن جهانی روبرو شده و در نهایت او را شکست می دهید. حتی پایان بازی، بیشتر با نماد غربی مذهب یعنی کلیسا به پایان می رسد و این را به ذهن کاربر منتقل می کند که مسیحیت عامل آرامش، صلح و مودت و اسلام عامل خشونت و .. است. و به نوعی کودک و نوجوان و جوان مسلمان را نسبت به دین اسلام بدگمان می نماید و در نهایت در ضمیر ناخودآگاه وی زمینه های انحراف و خروج از دین اسلام را فراهم می کند.
با دقت در مطالب ذکر شده می توان فهمید که رسانه نوظهور بازی های رایانه ای با توانمندی ها و ویژگی های خـاص خـود بعنوان ابـزاری نویـن برای عملیات روانـی و قـدرت نـرم دشمن تبدیل شده اند. سـربـازان رایـانه ای بی هیچگونه حساسیت، نظارت و کنترل تا عمق خانه هایمان نفوذ می کنند. !؟
با مطالب عنوان شده دیگر نمی توان به بازی های رایانه ای تنها بعنوان ابزار جذاب برای تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان نگاه کرد؛ بلکه باید به آنها از دید دشمنان تفکر اسلامی نگریست. و در مقابل با تولید جانشین های مناسب برای اینگونه بازی ها باتوجه به عمق منابع ملی و مذهبی به مبارزه با این تجاوز پرداخت.