Gerdab.IR | گرداب

جدیدترین تصاویر ماهواره ایرانی رصد + فیلم

تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۰

سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جدیدترین تصاویر پرتاب ماهواره رصد به فضا را که با استفاده از سیستم تله متری به دست آمده است، منتشر کرد.

به گزارش گرداب به نقل از واحد مرکزی خبر، این تصاویر با دوربین های نصب شده روی بدنه و داخل ماهواره بر سفیر رصد فیلم برداری شده است که مراحل مختلف پرتاب، جدایش موتور اول و جدایش محفظه پوشش دهنده ماهواره و فاصله گرفتن آن از کره زمین را به خوبی نشان می دهد.

ماهواره بر سفیر رصد، یک ماهواره بر دو مرحله ای است که با مأموریت قرار دادن ماهواره رصد در مدار بیضوی حضیض 260 کیلومتر، به فضا پرتاب شد.

موتور مرحله اول این ماهواره بر به مدت 152 ثانیه عملکرد داشت که در دوربین شماره یک قابل مشاهده است.

پس از آن با اتمام مأموریت مرحله اول و در حالی که مجموعه ماهواره بر در ارتفاع 70 کیلومتری از زمین و در سرعت 2400 متر بر ثانیه، جدایش مرحله اول از مرحله دوم انجام شد و موتور مرحله دوم شروع به کار کرد (این فرآیند در دوربینهای شماره 1 و 3)، در ادامه مسیر پس از طی 42 ثانیه از روشن شدن موتور مرحله دوم و در ارتفاع 120 کیلومتری از زمین در سرعت 2550 متر بر ثانیه، فیرینگ (محفظه پوشش دهنده ماهواره) جدا شد (این فرآیند در دوربین های یک، سه و چهار قابل مشاهده است.)

پس از آن و با سپری شدن مجموع 313 ثانیه از عملکرد موتور مرحله دوم، ماهواره بر به سرعت و ارتفاع لازم برای تزریق ماهواره رسید و در ارتفاع 260 کیلومتری از زمین و در حالی که مجموعه ماهواره بر به سرعت 7600 متر بر ثانیه (یا 7،6 کیلومتر بر ثانیه) رسیده بود، ماهواره از ماهواره بر جدا و به مدار موردنظر تزریق شد (این فرآیند در دوربین های دو و سه قبال مشاهده است.)

این فرآیند در تصاویر فرستاده شده از دوربین های نصب شده روی ماهواره بر نمایش داده می شود. دوربین به این شرح روی ماهواره بر نصب شده است.

دوربین بالا سمت چپ روی بدنه خارجی مرحله دوم و به سمت پایین ماهواره بر نصب شده است.

دوربین پایین سمت چپ روی بدنه خارجی مرحله دوم و به سمت بالای ماهواره بر نصب شده است.

دوربین بالا سمت راست داخل ماهواره بر در داخل فیرینگ محافظ ماهواره نصب شده است.

دوربین پایین سمت راست داخل ماهواره بر بین مرحله اول، دوم و در کنار موتور مرحله دوم نصب شده است.