Gerdab.IR | گرداب

چگونه قربانيان تروريسم، تروريسم مي شوند؟!

تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۰

برگزاري اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در سطح بين‌المللي مي‌تواند ضمن مخاطب قرار دادن افكار عمومي دنيا، بخشي از واقعيت‌هاي اين پديده شوم را به جهانيان بنماياند.

گرداب- همزمان با آغاز "اجلاس بين‌المللي مبارزه با تروريسم" كه با حضور سران و مسئولين 80 كشور و سازمان بين‌المللي در تهران برگزار می‌شود، به سيستم جستجوي برخي از سايتهاي مهم و پربيننده اينتر نتي دنيا مراجعه شد  تا مشخص شود افكار عمومي جهان درباره تروريسم چه فكر مي‌كنند وچه كساني را تروريسم مي‌خوانند؟

متاسفانه نتايجي كه از اين جستجو به دست آمد نه تنها خوشايند نبود كه خود قلب واقعيت نيز بود؛  نتايج بيش از نود درصد اين جستجو به نوعي تروريسم را با مسلمانان، ايران، عراق و افغانستان مرتبط دانسته و در ذهن مخاطب خود، مسلمانان و كشورهاي ياد شده را به همراه "القاعده" و "طالبان" تروريسم قلمداد مي‌نمايند.

هر چند بر اساس مستندات متقن، القاعده و طالبان ساخته دست نظام سلطه و در راس آن امريكا است اما بر اساس آنچه به افكار عمومي دنيا قبولانده‌اند، اين دوگروه بخشي از مسلمانان و اعتقادات آنان محسوب می‌شوند. اين در حالي است كه ترور و تروريسم نه تنها در دين اسلام جاي نداشته و ندارد بلكه در آموزه‌هاي ديني، تروريسم همواره مورد نكوهش قرار گرفته و دين اسلام، دين مهرباني و همدلي و همزيستي مسالمت‌آميز بوده و هست.

اما اينكه چرا كشورهایي همچون ايران، عراق و افغانستان كه خود قربانيان اصلي پديده تروريسم هستند و به جرأت مي‌توان گفت كه بيش از 85 درصد قربانيان تروريسم در اين كشورها از سوی عوامل استكبار جهاني مورد ترور واقع شده‌اند، اين گونه مورد ظلم افكار عمومي قرار مي گيرند؟

 شايد بيش از يك پاسخ نتوان یافت و آن توپخانه غول رسانه‌اي نظام سلطه و عقب‌ماندگي مفرط رسانه‌هاي كشورهاي مستقل و اسلامي است.

تروريسم يكي از بزرگترين چالش‌هاي جامعه جهاني است كه باعث از ميان بردن جان هزاران انسان و تحميل هزينه‌هاي مادي و معنوي سنگيني شده است و  كوچكترين سند و ادله‌اي كه بتوان به عنوان حمايت اسلام از اين پديده به دست آورد، وجود ندارد.

 گروه‌ها و عناصر تروريستي نشان داده‌اند كه هيچ حد و مرزي براي اعمال خطرناك خود نمي‌شناسند و براي رسيدن به اهداف خويش، حاضر به زير پا گذاشتن كليه ارزش‌هاي الهی، انسانی و همچنين نقض مقررات و تعهدات بين‌المللي هستند.

متاسفانه علي‌رغم اينكه مسلمانان بيشترين لطمات را از بعد تروريسم متحمل شده‌اند اما در افكار عمومي نيز از سوی امپراطوری رسانه‌اي نظام سلطه، مورد ناجوانمردانه‌ترين شیوه تروریسم یعنی تروريسم رسانه‌ای قرار گرفته‌اند.

مبارزه با تروريسم نيازمند اراده استوار، قاطع و همكاري همه اعضاي جامعه بين‌المللي است. در اين راستا، اتخاذ رويكردي جامع، يكپارچه و موثر در عرصه جهاني امري لازم است.

 به اعتقاد جمهوري اسلامي ايران،  ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل زيادي در عرصه جهاني براي مبارزه با تروريسم وجود دارد كه تحقق آن نيازمند يك نگاه و رويكرد سازنده، مثبت و يكپارچه ميان همه اعضاي جامعه بين‌المللي است.
 
از طرفي برگزاري اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در سطح بين‌المللي مي تواند ضمن مخاطب قرار دادن افكار عمومي دنيا، بخشي از واقعيت‌هاي اين پديده شوم را به جهانيان بنماياند و اگر هنوز چشم بينايي براي ديدن حقايق وجود داشته باشد مي‌توان از اين فرصت استفاده کرد و با ظرفيتهاي رسانه‌اي جهان اسلام و رسانه‌هاي مستقل دنيا، حقايق را در انظار عمومي به نمايش گذاشت.

بر گزاري اين اجلاس و برگزاري نشست‌هاي بين‌المللي با مشاركت كليه كشورها، مراجع بين‌المللي و منطقه‌اي مسلما نقش موثري در رسيدن جامعه بين‌المللي به يك رويكرد جامع و موثر در مبارزه با تروريسم دارد.

اجلاس تهران فرصتي مناسب براي تبادل نظر پيرامون دلايل روند رو به رشد فعاليت‌هاي تروريستي در عرصه جهاني، چالش‌ها و موانع موجود در راه مبارزه با تروريسم، نقش سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي در این خصوص، ديدگاه اديان الهي، راهكارها و سازوكارهاي مناسب براي تقويت همكاري‌هاي بين‌المللي در مبارزه با تروريسم در سطوح دوجانبه منطقه‌اي و بين‌المللي است.

و نكته آخر اينكه براي افشاي دست‌هاي پشت پرده اين پديده شوم كه همه ساله هزاران نفر را به كام مرگ می‌کشاند و سودهاي كلاني را نصيب دول استعمارگر مي‌كند، تنها روش، روشن نمودن افكار عمومي دنيا به وسيله بسيج رسانه‌اي و استفاده از ظرفيتهاي رسانه‌هاي مستقل دنيا و حركت به سمت ايجاد يك جريان رسانه‌اي مستقل از كشورهاي آزادی‌خواه دنيا است.
رشید غریبی اندبیلی