Gerdab.IR | گرداب

وزير امور خارجه در گفت‌وگوي تلويزيوني:

اجلاس تهران، غرب را به چالش كشيد

تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۰

وزير امورخارجه گفت: «با برگزاري نخستين اجلاس جهان بدون تروريسم در تهران و تكرار آن در سال‌هاي آتي در ديگر كشورها، جهان غرب را به چالش مي‌كشيم.»

به گزارش گرداب روزنامه ایران نوشت: وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز در صدر هيئتي به منظور شركت در اجلاس وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي عازم آستانه پايتخت قزاقستان شد.

سي و هشتمين نشست وزيران امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي امروز در آستانه پايتخت قزاقستان آغاز به كار خواهد كرد.

وزير امور خارجه ايران علاوه بر شركت در اين نشست و ارائه ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص موضوعات مهم جهان اسلام از جمله بيداري اسلامي در كشورهاي خاورميانه، شمال آفريقا، اسلام ستيزي، مسئله فلسطين، اوضاع عراق و افغانستان و ديگر كشورهاي اسلامي با برخي مقامات شركت كننده در اجلاس آستانه نيز به صورت دو جانبه ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد.

جمهوري اسلامي ايران پنج پيشنهاد به اجلاس آستانه ارائه داده كه در جلسات كارشناسي مورد توافق قرار گرفته است. اين پيشنهادها به منظور تصويب در اجلاس، روي ميز وزيران امور خارجه كشورهاي اسلامي قرار خواهد گرفت كه جزئيات آن پس از تصويب منتشر خواهد شد.

وزير امورخارجه گفت: «با برگزاري نخستين اجلاس جهان بدون تروريسم در تهران و تكرار آن در سال‌هاي آتي در ديگر كشورها، جهان غرب را به چالش مي‌كشيم.»

علي‌اكبر صالحي كه در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي سخن مي‌گفت، افزود: «اگرچه تروريسم از بدو خلقت جهان همواره بوده و هست ولي كشورهاي غربي با رسانه‌هاي پر قدرت و استفاده از كلمات و مفاهيم زيبا افكار عمومي دنيا را به بازي مي‌گيرند.»

وي گفت: «بين دفاع مشروع و تروريسم اختلاف فاحش وجود دارد ولي غربي‌ها با استفاده از قدرت رسانه‌اي افكار عمومي جهان را به سمت خود سوق مي‌دهند، در حالي كه تروريسم دولتي يكي از ابزارهاي سلطه آنان بر جهان است.»

به گفته وزير امور خارجه، غربي‌ها بنا به نياز، هر بار يك روش را براي استيلاي خود بر جهان خصوصاً خاورميانه كه قلب تپنده جهان است به كار مي‌گيرند. اعتقاد داريم كه امريكا با دستاويز قرار دادن مبارزه با تروريسم در افغانستان و عراق، جنايات بسياري مرتكب شده است.

صالحي، ابتكار برپايي اين اجلاس را پيشنهاد رياست جمهوري اسلامي ايران ذكر كرد و گفت: «به گفته ميهمانان، غرب با همه فشار و تبليغات خود براي عدم شركت دعوت شدگان، در اين اجلاس تهران 6 رئيس جمهوري، يك معاون رئيس جمهوري، چندين نخست وزير و 17 وزير شركت كردند.»

وي متذكر شد: «با برپايي اين اجلاس در سال آينده در كشور عراق و همچنين ديگر كشورها كليه راه‌هاي فرار كشورهاي سلطه‌گر را كه براي خود "راه فراري" گذاشته‌اند، مي‌بنديم.»

 صالحي يادآور شد: «در اين رابطه برخورد دوگانه با مصاديق تروريسم و سياست‌هاي دوگانه آنان را در همه زمينه‌ها از جمله موارد هسته‌اي با بن بست مواجه مي كنيم.»

وي تأكيد كرد: «به‌زودي دبيرخانه قوي در تهران ايجاد مي‌شود تا بحث تروريسم به صورت زنده نگه داشته شده تا به اجلاس بعدي ارائه شود.»

وي با ذكر اين نكته كه در سال آينده يك سند، توليد و به سازمان ملل تحويل مي‌شود، گفت: «تمامي شركت‌كنندگان در اجلاس تهران به اتفاق برجسارت و شهامت ايران در برپايي اين اجلاس آفرين گفتند.»