Gerdab.IR | گرداب

پخش انیمیشن فتنه سبز در جشنواره فیلم دیسکاوری

تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۰

مستند "موج سبز" ، انیمیشنی است در مورد دو دانشجوی دختر و پسر که به مسائل و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، در جشنواره فیلم دیسکاوری کانال ای‌اف‌آی، که از 21 الی 26 ژوئن (31 خرداد الی 5 تیر) از سوی موسسه صلح آمریکا برگزار شد، مستند "موج سبز" به نمایش در آمد.
 
به دنبال این فیلم، پنلی با حضور "جان کروگر"، تهیه‌کننده این مستند، رابین رایت، روزنامه‌نگار و تحلیلگر امور سیاسی و هاله اسفندیاری مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز وودرو ویلسون برگزار شد. همچنین "الن لیپسان"، رئیس و مدیر عامل مرکز استیمسون، در این پنل صحبت‌هایی را ارائه کرد.

این مستند انیمیشنی است در مورد دو دانشجوی دختر و پسر که به مسائل و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد.
 
در این فیلم تصاویر برخی از این حوادث و نیز صحبت‌های اشخاصی که از ایران گریخته‌اند، از جمله برخی روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و شیرین عبادی، ارائه شده است. این مستند همچنین شامل مطالب و فیلم‌های موجود در فیس‌بوک، توییتر و وبلاگ‌هایی است که به حوادث پس از انتخابات می پردازد.

مهدی محسنی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی که مصاحبه او در این مستند آورده شده است، توضیح می‌دهد که: «به دلیل خشونت رژیم که پس از انتخابات روی داد، جنبش سبز این فرصت را داشت تا با اقدامات تلافی‌جویانه رژیم را سرنگون کند، اما اصلاح‌طلبان و فعالان مذهبی و سیاسی اصرار می‌ورزیدند که سرنگونی باید از طریق تمهیدات صلح‌آمیز روی دهد.»

شیرین عبادی که به صورت نمادین و سیاسی به خاطر مخالفت‌هایش با ایران و همکاری با آمریکائیان برنده جایزه صلح نوبل شده است، در مصاحبه خود گفته است که جامعه جهانی تنها به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و به مسئله حقوق بشر در ایران توجه لازم را ندارد.

پس از نمایش فیلم، پنلی برگزار شد که در آن به وضع کنونی ایران و اینکه آیا جنبش سبز به مبارزات خود علیه ایران ادامه خواهد داد یا نه، پرداخته شد. در این پنل، هاله اسفندیاری در تلاش برای زنده نشان دادن جنبش سبز ادعا کرد: «نسل جوان ایران تسلیم نمی‌شود. ممکن است جنبش سبز به صورت سکون درآمده باشد، ولی هنوز نمرده است». وی همچنین افزود ایرانیانی که به خارج آمده‌اند امیدوارند که از اینجا بتوانند این جنبش را احیا کنند: «امید زیادی وجود دارد. هرچند ممکن است فوراً اتفاق نیافتد، اما جنبش سبز آمده است که بماند.»

رابین رایت، تحلیلگر مسائل سیاسی و مذهبی در حوزه خاورمیانه، با بیان اینکه لازم است حکومت ایران را مسئول خشونت‌های ضد بشری بدانیم، گفت: «حقوق بشر تبدیل به مسئله‌ای معنامند برای جامعه بین‌الملل شده است.» رایت در پاسخ به این سوال که آیا جنبش سبز از خیزش‌های عربی الهام گرفته است یا نه، ادعا کرد: «جنبش سبز معنای جدیدی به واژه شهادت بخشیده است که بر صلح تاکید داشته و خواستار کنار گذاشتن کشتار است.»

جنبش سبز، با پشتوانه حمایت‌های دولت‌های غربی و با اطلاع از اینکه ایران دارای مردمی مذهبی است، سعی دارد تا با پنهان شدن در پشت اعتقادات و آرمان‌های مذهبی مردم ایران، اهداف خود را پیش ببرد.
 
این جنبش این بار نیز بر آن است تا با استفاده از واژه شهادت، کارها و فعالیت‌های خود را در راستای اسلام و برای اسلام جلوه دهد. البته اگر هم این چنین باشد، این اسلام از نوع آمریکایی آن است که در آن چیزی جز یک سری مناسک و آداب عبادی وجود نداشته و به امور و مسائل دیگر هیچ کاری ندارد.