Gerdab.IR | گرداب

سردشت و حلبچه، اسناد روسیاهی دولتهای مدعی حقوق بشر‌

تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۰

وزیر امور خارجه از شهرهای سردشت و حلبچه به عنوان اسناد روسیاهی دولتهای مدعی حقوق بشر و دموکراسی نام برد.

به گزارش گرداب به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی سردشت و بزرگداشت قربانیان این حادثه تلخ، از شهرهای سردشت و حلبچه به عنوان اسناد روسیاهی دولتهای مدعی حقوق بشر و دموکراسی نام برد.

وزیر امور خارجه در این پیام آورده است: دولتهای کمک کننده به صدام به امید سرکوب انقلاب نوپای اسلامی و حرکت حق طلبانه ملت ایران از هیچ کمکی به او دریغ نکردند و علاوه بر در اختیار گذاردن مدرنترین سلاح‌های متعارف، با مجهز کردن او به سلاح‌های شیمیایی و اغماض نسبت به جنایات این رژیم سفاک، سیاهترین صفحات تاریخ تمدن بشری را رقم زدند.

وی با بیان اینکه سازمانهای مختلف بین‌المللی دولتی و غیردولتی بشردوستانه تنها نظاره‌گر جنایات صدام بودند، خاطرنشان کرد: هیچ یک از این مجامع به ویژه شورای امنیت علیرغم گزارشهای رسمی بازرسان سازمان ملل در مورد کاربرد وسیع سلاح‌های شیمیایی از سوی صدام علیه شهروندان ایرانی، قطعنامه‌ای دال بر محکومیت وی صادر نکردند.

صالحی از آمریکا که سالهاست به عضویت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در آمده به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر سلاح‌های شیمیایی در جهان نام برد و خاطرنشان کرد: این کشور به رغم اینکه در قالب کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی متعهد به نابودی کامل این سلاح‌ها تا 29 آوریل 2012 است، اما متأسفانه تلاش کافی برای انجام تعهدات خود به عمل نمی‌آورد و هیچ فشاری به رژیم صهیونیستی برای عضویت در کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی وارد نمی‌کند بنابراین جهان همچنان با تهدید جدی سلاح‌های شیمیایی روبروست.

وزیر امور خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی و عضوی فعال در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به همراه سایر کشورهای عضو این سازمان تا انهدام کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی از سوی آمریکا و سایر دارندگان این سلاح‌ها تلاش خواهد کرد.
   
صالحی در پایان ضمن تسلیت به خانواده قربانیان آن حادثه آورده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با جدیت حقوق هموطنان قربانی سلاح‌های شیمیایی را از طرق قانونی پیگیری می‌کند.