Gerdab.IR | گرداب

شواليه هاى رايانه اى ناتوى فرهنگي

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۸

شواليه هاى رايانه اى که در نبرد جنگ هاى صليبى قرن جديد بدون هيچگونه حساسيتى تا عمق خانه هايمان نفوذ کرده و ما در بى خبرى با آغوشى باز به استقبال آنها رفته ايم و حتى هزينه مالى حضورشان را نيز پرداخت میکنیم.

در بازى رايانه اى گرافيک،صدا و تعامل، ابتکار سير داستان، کنجکاوي، پيچيدگى وتخيل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت هاى رياضي، چالش حل مسئله و تجسم از جمله جنبه هاى فني، روانى و فردى است که بازيگران را جذب اين بازى ها مى کند.کار مستقل، مداومت در بازي، لذت بردن از بازي، مشارکت فعال، تعامل مشارکتي، ساختار گروهي، يادگيري، رقابت يا همکارى گروهى و فرصت هاى برابر در بازى ازجمله عواملى است که در فرد براى ادامه بازى ايجاد انگيزه مى کند.
و دقيقا به دليل همين خصوصيات است که به يکى ابزار تاثير گذار غرب در راستاى ناتوى فرهنگى عليه دنياى اسلام و خصوصا انقلاب اسلامى ايران تبديل شده است.
مقام معظم رهبرى در مراسم افتتاحيه سومين کنفرانس بين‌المللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين در ساختمان اجلاس سران در تهران برگزار شد با اشاره به اين موضوع فرمودند:«امروز استکبار جهانى که رئيس جمهور کنونى آمريکا سخنگوى آن است دنياى اسلام را صريحا تهديد مى‌کند و سخن از جنگ صليبى مى‌گويد، شبکه استکبارى صهيونيسم و سازمان‌هاى جاسوسى آمريکا و انگليس در همه دنياى اسلام سرگرم فتنه انگيزى اند،... هزارها فيلم سينمايى و بازى رايانه‌اى و امثال آن با هدف زشت نماياندن چهره اسلام و مسلمين، توليد و روانه بازارها مى‌شود.»

کارکردهاى فرهنگى بازى رايانه اي
با توجه به آنچه که ذکر شد بازى هاى رايانه اى به شواليه هاى مجازى ،قدرتمند و جذاب ناتوى فرهنگى و جنگ صليبى غرب تبديل شد ه اند که در حال تخريب و تغيير تدريجى ارزشها و هنجار هاى انقلاب اسلامى و جهان اسلام هستند .
شواليه هاى رايانه اى که در نبرد جنگ هاى صليبى قرن جديد بدون هيچگونه حساسيتى تا عمق خانه هايمان نفوذ کرده و ما در بى خبرى با آغوشى باز به استقبال آنها رفته ايم و حتى هزينه مالى حضورشان را نيز پرداخت میکنیم. در صورت عدم برخورد مدبرانه با آنها باید هزينه هاى گزاف و جبران ناپذير معنوى را برای نسل آینده پرداخت کنیم
در اين نوشتار سعى شده است به نحوه تاثير گذارى اين شواليه هاى رايانه اى و مصاديق آن پرداخته شود.

الف) خشونت و پر خاشگري
شايد به جرات بتوان گفت که يکى از تاثيرات منفى استفاده زياد از بازى هاى رايانه اى که مورد اتفاق نظر در بين تمام کارشناسان است افزايش روحيه خشونت و پر خاشگرى در ميان کاربران بازى هاى رايانه اى است.
خشونت در بازى هاى رايانه اى را مى توان به دوگروه خشونت انسانى و خشونت خيالى تقسيم بندى کرد. که هریک از این گروها دارای دو زیر گروه سوم شخص و بازى هاى اول شخص هستند.
در بازى هاى سوم شخص کاربر شخصيتى را که دست به اقدام خشونت آميز مى زند کنترل مى کند ولى در بازى هاى اول شخص به ما اجازه داده مى شود که از پشت اسلحه به بازى نگاه کنيم گويى که خود ماشه مى کشيم و ديگران را به قتل مى رسانيم.
هر روز بازى هاى جديدترى توليد و به بازار عرضه مى شوند که خشونت در آن موج مى زند. صحنه هايى چون خفه کردن همراه با صداى شکستن مهر هاى گردن،استفاده از ضربات مشت و پا و ... همراه با صداى شکستن استخوانهاى دشمن، استفاده از سلاح هاى سرد مانند چاقو، خنجر ،شمشير و.... همراه با افکتهايى چون صداى ناله و پاشيدن خون به اطراف و ... قتل افراد عادى به خاطر سرقت ،ماشين ربايى ،استفاده از سلاح هاى گرم ، ترسيم خون در بازى ، نمايش خون حاصل از قطع عضو و...
به عنوان مثال در مجموعه بازى رايانه اى GTA کاربر اقدام به ضرب و شتم نيروهاى پليس مى کند ،ماشين سرقت مى کند، مردم عادى رهگذر در خيابان مانند زنان ،افراد مسن سال را مورد ضرب و شتم قرار مى دهد و اقدام به سرقت پولهاى آنها مى نمايد.
از ديگراين بازى ها مى توان به بازى‌هايى چون بازى مکس پين ( Max payne) ، بازى مافيا (Mafia) ،بازى هيت من(Hitman)، بازى آى جى آى ( 2 1 IGI) و....اشاره کرد.

ب) تبليغ فرهنگ برهنگى و نمايش صحنه هاى غير مجاز اخلاقي
متاسفانه يکى از مشترکات تصويرى و گرافيکى بسيارى از بازيها نمايش تصاوير عريان و يا با پوشش بسيار کم زنان است که هيچ سنخيتى با فرهنگ ملى و اسلامى کشور ما ندارد.
به عنوان مثال در سايتهاى خبرى اعلام شد که در بازياى به نام سرقت بزرگ اتومبيل: سن آندرياس (GTA: san Andreas) داراى صحنه هاى ضد اخلاقى بوده و حتى در بسيارى از کشور ها مانند استراليا فروش اين بازى ممنوع شد.
به جرات مى توان گفت بيشتر بازى هاى رايانه اى کم و بيش داراى اين مشکل هستند.
نگاهى به بازى هاى موجود در بازار کشورمان که بدون هيچ گونه محدوديتى به فروش مى رسد مى‌توان به اين موضوع پى برد .
بازى هاى چون مکس پين(MAX PAYNE)،سيمز(The Sims) و (Sim City)،بازى (،Far Cry ) بازى(Catwoman)، بازى تام رايدر (Tomb Raider) و...

ج) تبليغ فرهنگ غرب
به نظر مى رسد يکى از کار کردهاى بازى هاى رايانه اى تبليغ فرهنگ و شيوه زندگى در غرب است.
همانطور که در استراتژى ملى براى امنيت داخلى آمريکا ئيان شده:
«ما هرگز در جنگ عليه تروريسم جهانى فراموش نمى کنيم که نهايتا به خاطر ارزشهاى دموکراتيک و شيوه زندگى خود جنگ و مبارزه مى کنيم»(7)
شايد بتوان گفت مجموعه بازى سيمز ( SIMS) نمونه بارز در اين مورد باشد.در اين بازى رايانه اى شما ديگر بازى نمى کنيد بلکه براى اولين بار در يک بازى زندگى کنيد ... طعم يک زندگى مجازى اما کاملا واقعى رابا تمام جزييات آن بچشيد ... همراه با شخصيت خود متولد بشويد ، رشد کنيد ، به مدرسه برويد ،به دانشگاه برويد ، سرکار برويد ، ازدواج کنيد ، بچه دار بشويد ، پير شويد و سرانجام بميريد ...
اما در تمام مراحل بازى زندگى شما به سبک غرب زندگى مى کنيد .
مواردى چون تغيير چيدمان وسايل خانه و تنوع اين محصولات،تغيير آرايش به دلخواه،انتخاب انواع لباس و پوشش مانند لباس ورزشى ،لباس خواب،لباس ميهمانى و... انتخاب انواع موسيقى غربى براى گوش کردن وتعاملات و روابط اجتماعى ميان زن و مرد و......
د) اصرار بر انجام خطا و گناه
يکى از تاثيرات منفى بازى هاى رايانه اى اصرار و تکرار خطاو انجام گناه در این بازی هاست.

ه) از بين بردن قبح گناهان
بعضی از بازیها قبح موضوعات را از بين مى برند. اين بازى ها که نوعى ابزار مدرن براى قبح شکنى هستند. قبح اعمالى چون جنايت و قتل ، سرقت ، قمار ، اعمال منافى عفت ، استعمال مواد مخدر و.... را از بین می برند