Gerdab.IR | گرداب

در نشست نمایندگان کنگره آمریکا مطرح شد:

حمایت از اغتشاشات سوریه برای شکست محورهای ضد اسرائیلی

تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۰

نماینده کنگره آمریکا: «امیدوارم قیام مردم سوریه بتواند محور حزب الله، ایران و سوریه را در هم بشکند و دولت جدید سوریه، گروه‌های سنی تروریستی مانند حماس را متلاشی سازد.»

به گزارش گرداب به نقل از اشراف، روز پنج شنبه کمیته امور خارجه کنگره آمریکا میزبان جلسه ای تحت عنوان "ایران و سوریه: گام های بعدی" بود.

این جلسه به ریاست "ایلینا رز لتینن" (نماینده جمهوریخواه فلوریدا) و با حضور اعضاء عالی رتبه کنگره آمریکا برگزار شد.

همچنین در این جلسه  "جان بولتون" عضو ارشد مؤسسه "امریکن اینترپرایز"، "اولی جی هینن" عضو ارشد "مرکز علوم و امور بین الملل بلفر" از دانشگاه هاروارد کندی و "رابرت ستلف" مدیر اجرایی مؤسسه "واشنگتن در امور سیاست های خاور نزدیک" نیز به عنوان شاهد شرکت داشتند.

ایلینا رز لتینن جلسه را با بحث درباره تهدید توام ایران و سوریه در رابطه با قابلیت های هسته ای آنها شروع کرد. وی برای عدم انحراف سیاست های آمریکا در قبال سوریه و ایران، خواستار اعمال تحریم های بیشتر بر ایران و سوریه شد و اظهار داشت:  «آمریکا باید در جهت از بین بردن محور ایران و سوریه که از طریق آن سیاست های خطرناک خود را ادامه می دهند، اقدام نماید.» 

"هوارد برمن" (نماینده دموکرات  کالیفرنیا) در این جلسه از ایران خواست تا از دستورات شورای امنیت سازمان ملل متحد در تعلیق غنی سازی اورانیوم پیروی کند، اما تاکید کرد که حتی در صورت تعلیق نیز همچنان کلیه تهدیدات بر علیه منافع آمریکا به قوت خود باقی است.
 
وی همچنین در مورد خیزش اعراب و ارتباط آن با سوریه صحبت کرد. برمن گفت که خیزش کنونی اعراب، نیازمند آگاهی از اصول ارزشی دموکراتیک آمریکاست، در عین حال او نگرانی خود را درباره اینکه ممکن است خیزش اعراب، تهدیداتی را برای منافع آمریکا به وجود آورد نیز ابراز کرد.
 
وی برای مثال بحرین و یمن را ذکر کرد که در صورت روی کار آمدن یک دولت دموکراتیک در آنها، موقعیت  ناوگان پنجم آمریکا و تلاش های ضد تروریستی آنها در منطقه به خطر خواهد افتاد.

نماینده کنگره آمریکا در ادامه مستقیما به قیام سوریه پرداخت و گفت  که رئیس جمهور سوریه مشروعیت خود را از دست داده است. برمن اظهار امیدواری کرد که قیام مردم سوریه بتواند محور حزب الله، ایران و سوریه را در هم بشکند، و دولت جدید سوریه، گروه های سنی تروریستی مانند حماس را متلاشی سازد.

"مایکل مک کائول" (نماینده جمهوریخواه تگزاس) معاون رئیس در "کمیته فرعی نیمکره غربی"، معتقد است که ایران "بزرگترین تهدید آمریکا" محسوب می شود.

"جری کنولی" (نماینده دموکرات ویریجینیا) یادآور شد همانطور که خیزش اعراب برخی مسائل را آشکار کرد، کمیته نباید از مسائل امنیتی پیش روی ایالات متحده غافل شود.

"بیل جانسون" (نماینده جمهوریخواه اوهایو) گفت که روند تعامل با ایران و سوریه نتیجه ای نداشته و شاید افزایش فشار اقتصادی تأثیرگذار باشد. او تمایل خود را به ادامه و تشدید این فشار ابراز کرد.
 
"استیو چابوت" (نماینده جمهوریخواه اوهایو) از سیاست دولت آمریکا در قبال سوریه و نیز از بیانیه اوباما، که اسد هنوز هم می تواند اصلاحات را اعمال کند اظهار ناامیدی کرد.

"برایان هیگینز" (نماینده دموکرات نیویورک) به نقش جوانان و فناوری به عنوان نیروی محرک در پس پرده قیام اعراب اشاره کرد و جمعیت پویای ایران را به عنوان بهترین نیرو برای به چالش کشیدن رژیم کنونی توصیف نمود. وی در سوریه، استفاده از تکنولوژی، به خصوص یوتیوب، را به عنوان روشی برای در هم شکستن و سرکوب رژیم خواند.
 
" جین اشمیت" (نماینده جمهوریخواه اوهایو) با ابراز تمایل برای استماع گفته های شاهدین جلسه، ایران و سوریه را به عنوان "بازیگران بد" توصیف کرد.

جان بولتون شهادت خود را بر روی تهدیدات منافع آمریکا در صورت دستیابی ایران و سوریه به تکنولوژی سلاح های هسته ای متمرکز کرد.  او به ارتباطات درونی ایران و سوریه اشاره کرد و گفت که ایران برای حمایت از رژیم اسد به سوریه کمک می کند. بولتون اقدامات بیست سال گذشته برای تعامل با ایران  را اتلاف وقت خواند و اشاره کرد تنها گزینه‌های مناسب باقی مانده برای آمریکا  تغییر رژیم و یا استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است. بولتون استدلال کرد که آمریکا باید هر کمکی که مخالفان سوریه نیاز دارند را فراهم کند.

اولی جی هینن در مورد پرونده هسته ای ایران و سوریه و به خصوص توانایی های فنی آنها و جدول زمانی غنی سازی مواد هسته ای بحث کرد. او گفت که ایران قادر به تولید مواد شکافت پذیر به اندازه کافی برای طراحی سلاح هسته ای تا سال 2012 است. هینن همچنین به عدم همکاری سوریه در رابطه با سایت هسته ای "دیر الزور" اشاره کرد.

رابرت ستلف در ابتدا از ضرورت و فرصت تغییر در سوریه بحث کرد. وی از عملکرد کند دولت اوباما در تغییر رژیم سوریه، بر خلاف آنچه که در مصر اتفاق افتاد، ابراز تاسف کرد و گفت: «درصورتی‌که ایالات متحده اجازه دهد بین وجهه عمومی خود و جریان آراء عمومی در داخل سوریه و منطقه ای که آمریکا ادعای حمایت از آن را دارد، شکاف ایجاد شود، آسیب خواهد دید.»

او به این نکته اشاره کرد که مردم سوریه مانند مردم تونس و مصر آشکارا خواسته های خود را بیان می کنند و اکنون این فرصت برای آمریکا وجود دارد تا  با همان قاطعیت و شفافیت سخن گفته  و عمل کند. 
 
ستلف پیشنهادات بسیار صریح و روشنی برای عملکرد ایالات متحده در قبال سوریه ارائه داد، از جمله:

• ایجاد یک گروه تماس بین المللی در سوریه برای نشان دادن حمایت های بین المللی و منطقه ای از مردم سوریه؛
 
• ایجاد "مناطق کمک های بشر دوستانه" در مناطق هم مرز با سوریه؛

• بالا بردن سطح گفتگو‌های آمریکا با رهبران انتقالی مخالف سوریه و یافتن راه هایی برای ارائه کمک های مالی، آموزشی، تسلیحاتی و پشتیبانی به مخالفان؛

استفاده از زور برای تغییر، از جمله ترسیم تصویر شفاف‌تر از سوی اوباما برای ضرورت تغییرات سیاسی در سوریه.
 
ستلف در خصوص ایران نیز گفت ایالات متحده باید تلاش خود را در دو حوزه متمرکز کند:

1- افزایش این باور در مردم که ایالات متحده از تمام امکانات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای نظامی استفاده می کند،

2-  گسترش پشتیبانی از آزادی‌خواهان ایران که این حمایت ها باید شامل موارد زیر باشد:

• افزایش ارتباط با مردم ایران، از طریق افزایش تعاملات فرهنگی، آموزشی  و هنری؛

• تامین دسترسی به نرم افزارهایی  برای عبور از سانسور اینترنتی و فناوری‌های دیگر برای شکستن "انحصار ارتباطات دولتی".
 
در طول این جلسه ستلف بر عقیده خود مبنی بر اینکه اوباما باید از بشار اسد بخواهد تا قدرت را واگذار کند پافشاری نمود. او همچنین اشاره کرد که، برخلاف مصر که در آن، منافع آمریکا در حفظ "مبارک" در راس قدرت بر خلاف ارزش های دموکراتیک آمریکا بود، منافع و ارزشهای ایالات متحده در ایران و سوریه مشابه است.