Gerdab.IR | گرداب

بالیوود متحدی برای پیام‏های ضد‏تروریستی یا پوششی برای اهداف تروریستی

تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۰

هندوستان تایمز در گزارشی نوشت که آمریکا در گذشته قصد داشته است از هنر‏پیشه‏های بالیوود با پوشش "پیام‏های ضد‏افراطی" برای اهداف تروریستی خود استفاده کند.

به گزارش گرداب، پايگاه اينترنتي "هندوستان تایمز" (Hindustan Times) در گزارشی نوشت: بر اساس یکی از اسناد فاش شده کابلی وزارت امور خارجه آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد، آمریکا زمانی این تصور را داشت که ممکن است "بالیوود" بتواند در برقراری ارتباط با مسلمانان انگلیس بهتر از دولت آمریکا عمل کند و حتی در این رابطه با بعضی از هنرپیشگان و مدیران اجرایی "بالیوود" نیز صحبت کرد.

در یک پیام کابلی که از سوی سفارت آمریکا در لندن، در 25 اکتبر 2007 فرستاده شد، آمده بود: هنر‏پیشگان و مدیران اجرایی موافقت کردند که برای پیشبرد پیام‏های "ضد‏افراطی" با دولت آمریکا کار کنند و همچنین از ایده امکان همکاری با "هالیوود" هیجان‏زده بودند.

در این گزارش آمده است: ادامه جریان و اقدامات بعدی چندان مشخص نیست.

پیشنهاد به‌کار‏گیری بالیوود، از سوی "فرح پندیت" (Farah Pandith)، مشاور ارشد معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و آسیا، در سفری که وی در سال 2007 به انگلستان داشت، داده شد. "پندیت" در حال حاضر در وزارت امور خارجه، نماینده ویژه امور مسلمانان است.

این گزارش خاطر‏نشان ساخت: در سال 2005، در یک حمله تروریستی در مترو لندن پنجاه و دو نفر کشته شدند و همچنین تلاش‏های دیگر تروریستی نیز در سال‏های بعد کشف و خنثی شد که بر اساس گزارشات رسیده، همه این اقدامات از سوی تروریست‏‌های پرورش‏ یافته در خود کشور صورت گرفت.

در پیام کابلی مذکور همچنین آمده است که در این سفر، "پندیت" در مورد میزان تاثیر‏گذاری "بالیوود" و موفقیتش در القای پیام‏های ضد‏تروریستی، با مقامات دولت، کار‏شناسان جامعه مدنی، اعضای جامعه مسلمانان و بخشی از جامعه آسیای جنوبی که در کار فیلم مشغول هستند، گفت‏و‏گو کرده است.

منبع: اشراف