Gerdab.IR | گرداب

اندیشکده آمریکایی هریتیج:

موشک جدید ایران بازی را به نفع تهران عوض می کند

تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۰

موشک ضد کشتی خلیج فارس ایران، یک موشک سوخت جامد با توانایی هدف قرار دادن کشتی تا برد 350 کیلومتر است.

به گزارش گرداب به نقل از اشراف، اندیشکده هریتیج در گزارشی با عنوان "آزمایش‌های موشکی ایران، زنگ خطر هسته‌ای ایران را تقویت کرد" به قلم  "جیمز فیلیپس" نوشت:

"ویلیام هيگ" وزیر امور خارجه بریتانیا، روز گذشته هشدار داد که ایران مخفیانه موشک‌های بالستیکی را آزمایش کرده است که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. بریتانیا معتقد است که ایران از اکتبر گذشته تاکنون حداقل سه آزمایش مخفیانه با موشک‌های میانبرد انجام داده است، که حاکی از افزایش سرعت روند ساخت موشک به وسیله ایران است.

هيگ این سخنان را یک روز پس از اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مبنی بر پرتاب 14 موشک به عنوان بخشی از مانور نظامی ده روزه "پیامبر اعظم 6" برای به نمایش گذاشتن قدرت نظامی روبه رشد جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد.

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین در مورد طرح‌های ایران برای سه برابرسازی ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد، بالاتر از سطح مورد نیاز برای استفاده‌های هسته‌ای غیرنظامی، هشدار داد.

او گفت: «تهران ادعا می‌کند برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی خود به این اورانیوم بسیار غنی شده نیاز دارد، اما تاکنون هیچ راه شناخته شده‌ای برای تبدیل این اورانیوم بسیار غنی شده به میله‌های سوخت مناسب برای راکتور وجود ندارد.»

هریتیج در ادامه گزارش خود آورده است: به نظر می‌رسد این عملیات غنی سازی اورانیوم در پایگاه کوهستانی در مجاورت شهر قم که در سال 2009 از سوی سازمان‌های اطلاعاتی غربی کشف شد در حال انجام است، این پایگاه مخفیانه و بدون اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساخته شده و ناقض تعهدات ایران در خصوص عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای است.

غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد ضمن نمایش سرعت روند حرکت ایران به سوی هسته‌ای شدن، نشان داد که غنی سازی اورانیوم 20 درصد موجود تا سطح 90 درصد که مورد نیاز سلاح‌های هسته‌ای است نیز، برای ایران کار چندان دشواری نيست، در حالی که اغلب راکتورهای غیرنظامی اورانیوم از اورانیوم بیش از 3 درصد استفاده نمی‌کنند.

ایران همچنین از چند موشک جدید در روز دوشنبه پرده‌برداری کرد و دیروز ساخت یک سیستم رادار دوربرد جدید با قابلیت نظارت بر پرواز ماهواره‌های ارتفاع پایین را اعلام کرد. در صورت صحت، یک چنین سیستم راداری با اطلاع رسانی به موقع از زمان حضور ماهواره‌های اطلاعاتی غربی در مناطق حساس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قادر به اختفای بهتر فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خواهد نمود.

این گزارش می افزاید: یکی از موشک‌های جدید بالقوه خطرناک ایران، موشک ضد کشتی خلیج فارس است که بنا به گزارشات، یک موشک سوخت جامد با توانایی هدف قرار دادن کشتی تا برد 350 کیلومتر است. همراه با هواپیماهای گشتی که قادر به تعیین دقیق موقعیت هدف باشند، این موشک می‌تواند تهدیدی برای ناوهای هواپیمابر و دیگر کشتی‌های جنگی ایالات متحده باشد.

"یوزی رابین" یکی از کارشناسان درجه یک زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران گفت که چنین قابلیت موشکی در صورت وقوع جنگ در خلیج فارس بین ایران و ایالات متحده می‌تواند بازی را عوض کند.

در همین حال، دولت اوباما همچنان در پی بی‌اهمیت جلوه دادن پیشرفت ایران در زمینه موشک‌های بالستیک و هسته‌ای است؛ و علی‌رغم شواهد متناقض به دست آمده، مدعی است که تحریم‌های بین‌المللی حرکت قدرت نظامی ایران را کندتر کرده است.