Gerdab.IR | گرداب

وزارت دادگستري آمريكا بررسي مي‌كند؛

شكنجه زندانيان در زندان‌های مخفی سازمان سيا

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۰

دادستان كل آمريكا از انجام تحقيقاتي در ارتباط با شكنجه‌هاي خشن در زندان‌هاي مخفي سازمان سيا و مرگ مظنونيني كه در اين زندان‌ها نگهداري مي‌شوند، خبر داد.

به گزارش گرداب، فارس به نقل از پايگاه خبري ست يو فري نيوز نوشت: "اريك هولدر"، دادستان كل آمريكا اعلام كرد: «وزارت دادگستري آمريكا تحقيقاتي را درباره مرگ دو تن از مظنونين به شركت در عمليات تروريستي در زندان‌هاي سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) آغاز كرده است.»

بنا به اعلام وزارت دادگستري آمريكا، تعداد يكصد و يك نفر از مظنونين عمليات تروريستي در زندان‌هاي محرمانه سازمان سيا در خارج از آمريكا نگهداري و بازجويي‌ و همچنين شكنجه‌هاي خشن مي‌شوند.

با اين وجود، وزير دادگستري آمريكا اعلام كرده است كه شكنجه‌هاي خشن تنها در رابطه با پرونده اين دو نفر مورد استفاده قرار گرفته است و در موارد ديگر اصلا به كار نرفته و تحقيقات بيشتر در اين رابطه غيرضروري است.

وزارت دادگستري آمريكا اعلام نكرده است كه دقيقا در رابطه با كدام پرونده‌ها قرار است تحقيقات صورت گيرد، اما روزنامه "واشنگتن‌پست" و ديگر روزنامه‌هاي آمريكايي معتقدند كه اين تحقيقات در رابطه با پرونده "گل رحمان" يك مظنون افغاني كه در سال 2002 در يكي از زندان‌هاي محرمانه سيا در افغانستان جان خود را از دست داد و "منازل الجماد" يك مظنون عراقي كه در زندان ابوغريب در بغداد در سال 2003 كشته شد، صورت مي‌گيرد.

بنا بر اين گزارش، سازمان سيا در حين انجام عمليات به اصطلاح مقابله با تروريسم پس از حملات يازده سپتامبر از زندان‌هاي مخفي استفاده كرده و كاملا مشخص است، مظنونيني كه در اين زندان‌ها نگهداري مي‌شوند تحت شكنجه و بازجويي‌هاي بسيار خشن قرار گرفته‌اند.

به دليل انجام چنين شكنجه‌هايي كه غرق مصنوعي تنها يكي از نمونه‌هاي آن است، دولت "جرج بوش"، رئيس‌جمهوري سابق آمريكا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.