Gerdab.IR | گرداب

وحشت آمريكا از شبكه مراكز فرهنگی و مساجد ايران در 15كشور آمريكای لاتين

تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۰

رئيس ستاد فرماندهي جنوبي ارتش آمريكا هشدار داد، ايران و حزب الله در حال گسترش نفوذ خود در كشورهای آمريكای لاتين هستند.

به گزارش گرداب، سايت صهيونيستي "آروتس شوا" در گزارشي نوشت: "داگلاس فريزر"، ژنرال نيروي هوايي آمريكا و فرمانده ستاد فرماندهي جنوبي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون)، معتقد است كه ايران به طرز ستيزه جويانه اي شبكه سفارتخانه هاي خود را در اين منطقه و نيز مراكز فرهنگي و مساجد را در بيش از 15 كشور آمريكاي لاتين توسعه داده است.

فريزر كه فرماندهي عمليات نظامي آمريكا را در 31 كشور آمريكاي لاتين و حوزه درياي كارائيب بر عهده دارد، مي گويد: اطلاعاتي كه در اختيار فرماندهي جنوب قرار گرفته است نشان مي دهد كه مساجد و مراكز فرهنگي ساخت دولت ايران، اسلام افراطي را به مردم فقير آمريكاي لاتين آموزش داده و به عنوان مراكز جذب براي سازمان هاي افراط گرا عمل مي كنند. اين تلاش ها در نتيجه روابط نزديك ميان "هوگو چاوز"، رئيس جمهوري ونزوئلا و "محمود احمدي نژاد"، رئيس جمهور ايران شدت يافته است. چاوز دست كم 9 بار با احمدي نژاد ديدار داشته است.

آروتس شوا در ادامه مي نويسد: براساس اظهارات فريزر، اتحاد ايران و ونزوئلا تا حد زيادي ديپلماتيك و تجاري است، اما وي معتقد است كه با توجه به رشد گروه هاي اسلامي در منطقه، هنوز ابعاد ناشناخته زيادي وجود دارد و نبايد اهميت اين رابطه طولاني مدت راهبردي را ناديده گرفت.

فريزر با اشاره به انجام پروازهاي هفتگي ميان ايران و ونزوئلا و عدم ضرورت دريافت ويزا از مسافران ايراني براي ورود به ونزوئلا، بوليوي و نيكاراگوئه گفت: ما به طور كامل نمي توانيم از رفت و آمد اشخاص مطلع شويم و اين همان چيزي است كه موجب نگراني من شده است.

فريزر همچنين به كميته نيروهاي مسلح سنا گفته است: ايران ميزبان سران سه كشور بوليوي، گويان و ونزوئلا بوده است. با اين حال تنها نگراني اين نيست كه ايران در منطقه در حال ايجاد سرپل است؛ حزب الله لبنان نيز تحت حمايت ايران، در حال توسعه حضور خطرناك خود در آمريكاي لاتين است.

منبع: کیهان