Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی از اطلاعات داخلی مایکروسافت و اسکایپ

تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۰

براساس اطلاعات فاش شده، شرکت مایکروسافت و اسکایپ به برخی از دولت‌های جهان از جمله دولت آمریکا اجازه می دهند که فعالیت‌های کاربران مختلف در این کشور را مورد رهگیری قرار دهند.

به گزارش گرداب به نقل از وردپرس، این بدان معنا است که آژانس های دولتی به ویژه در آمریکا می‌توانند بدون اجازه کاربران تمام فعالیت‌های کاربران را رهگیری کنند. براساس این توافق تمامی مکالمات و فعالیتهای افراد در اسکایپ (كه در ارائه سرویس تلفن اینترنتی اش در جهان مشهور است) تحت پوشش "رهگیری قانونی" بدون اجازه افراد مورد نظارت قرار می گیرد و می تواند علیه افراد در شرایط مختلف استفاده شود.

پيشتر گفته مي شد مايكروسافت، اسكايپ را با مبلغ 8.5 ميليارد دلار خريداري كرده است. اسکایپ نرم‌افزار کاربردی است که به کاربر اجازه می‌دهد به وسیله صدا روی پروتکل اینترنت با دیگران تماس تلفنی برقرار کند. تماس تلفنی و ویدیوئی بین کاربران اسکایپ کاملا رایگان است.

به گفته کارشناسان براساس قوانین آمریکا، مایکروسافت و اسکایپ مجبور هستند شرایط را برای آژانس های دولتی در رهگیری و استراق سمع از فعاليت‌ها و مكالمات شهروندان فراهم کنند. براساس قوانین آمریکا تمامی اپراتورهای امور ارتباطی باید به دولت اجازه دهند که در سخت افزار و نرم افزارها نظارت داشته باشند و فعالیت‌های شهروندان را در امور ارتباطی رهگیری کنند.

انتقادی که از شرکت مایکروسافت شده، این است که چرا این شرکت بزرگ تمایل دارد اطلاعات کاربران خود را در اختیار مقامات دولتی قرار بدهد. توافق مایکروسافت و دولت آمریکا برای استراق سمع و رهگیری تمامی فعالیت‌های شهروندان می تواند وجهه مایکروسافت را خدشه دار کند.

مایکروسافت و اسکایپ با این اقدامشان حریم خصوصی افراد را نقض کرده‌اند. پس از سالها به این نتیجه رسیده‌ایم که افراد با وجود این قوانین نمی توانند حریم خصوصی داشته باشند. گفته می شود که کشور هند نیز به اسکایپ هشدار داده  است که اگر براساس قوانین این کشور فعالیت نکند، در راستای ممنوعيت فعاليتش در هند گام برمی دارد.

هند همچنین به شرکت مایکروسافت هشدار داده است، باید آی پی شهروندانی را که از محصولات این شرکت استفاده می کنند، در اختیار دولت قرار دهد. به گفته کارشناسان از این پس نه تنها رهگیری تمامی فعالیتهای کاربران در اسکایپ به امری فراگیر تبدیل می شود، بلکه به زودی باید شاهد رهگیری و جاسوسی از میل‌های افراد باشیم.
 
 مسئولان اسکایپ تاکنون در مورد جزئیات اجازه دادن به رهگیری فعالیتها و مكالمات بیش از 200 میلیون نفر عضو این سایت اظهارنظر نکرده‌اند. این در حالی است که در اساسنامه اسكايپ آمده است که کاربران به آن اعتماد دارند، اما با این شرایط به نظر می رسد که مسئولان اسكايپ از کاربران سوءاستفاده کرده‌اند. مایکروسافت نیز در مورد اینکه اف.بی.آی و سازمان سیا اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری کاربران را در اختیار گرفته اند، مطالبی را عنوان نکرده است.

منبع: الف