به گزارش
گرداب به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني
رحمةاللهعلیه قم در ديدار با جمعي از روحانيان با اشاره به مسائل فرهنگي در دو بخش رفتاري و نظري گفت: «دشمن در هر دو زمينه به شدت فعاليت ميكند و متأسفانه در برخي زمينهها نيز به جايي رسيده كه شديدا نگران كننده است.»
آيتالله محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به القاي شبهاتي چون نقدپذيري قرآن و تعدد قرائات گفت: «با القاي اين شبهات، قرآن را كه منبع اصلي همه مسلمانان است، به حدي پايينتر از كتاب تاريخ تنزل ميدهند.»
وي با اشاره به برخي ديگر از تلاشهاي دشمنان كه مستقيما مذهب تشيع را زيرسوال ميبرد، ادامه داد: «امروزه انبوهي از عوامل شيطاني براي مبارزه با اسلام و تشيع دست به دست هم دادهاند.»
عضو خبرگان رهبري با اشاره به كوتاهي ما به عنوانام القراي جهان اسلام گفت: «مسئله ولايتفقيه يكي از مسائل فرهنگي نظري است كه شيعه بر اساس اعتقاداتش خود را ملزم به تبعيت از ولايتفقيه ميداند و اين با حکومت در ديگر کشورها بسيار متفاوت است چون در ديگر كشورها حداکثر مسئولي با آراي مردم انتخاب شده و مردم از باب وفاي به عهد فرامين او را اجرا ميكنند.»
وي با اشاره به اينكه ولايتفقيه ركن معنوي نظام است گفت: «اعتبار مشروعيت وليفقيه به انتساب آن به خداي متعال است كه در درجه اول پيامبر خدا صلياللهعليهوآله و بعد از او ائمه معصومين عليهمالسلام و در زمان غيبت معصوم اقرب و اشبه افراد به معصوم در رأس نظام قرار ميگيرد و در حقيقت وجوب پيروي از ولايتفقيه از جانب خداست.»
علامه مصباح يزدي ادامه داد: «با اين توضيح قوانين و مصوبههايي كه ساير قوا تحت امر ولايتفقيه وضع ميكنند نيز مشروعيت مييابد و عمل به آنها واجب ميشود.»
وي با اشاره به سخن امام خميني رحمةاللهعلیه مبني بر اينكه اطاعت از دولت اسلامي شرعا واجب است گفت: «امام نفرمودند عرفا و يا قانونا، اطاعت از دولت واجب است بلكه فرمودند شرعا؛ و وجوب شرعي تنها در صورتي است كه انتساب به خدا داشته باشد.»آيتالله مصباح با تأكيد براينكه اصليترين مسئله نظري و فكري در فرهنگ ما ولايتفقيه است ادامه داد: «حيات جامعه اسلامي به ولايتفقيه است و حتي دشمنان سرسخت نظام، كشور ما را به ولايتفقيه ميشناسند و پيشرفتهاي امروز كشور در زمينههاي مختلف در سايه همين ولايتفقيه شكل گرفته است.»
اين استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به كوتاهي حوزويان در اين زمينه اظهار داشت: «وقتي ما طلاب اين چنين كوتاهي كرده باشيم چگونه ميتوان توقع داشت فارغالتحصيلان رشتههاي دانشگاهي چون عمران و فيزيك و پزشكي و... از ولايتفقيه دفاع كنند.»
علامه مصباح يزدي ادامه داد: «عليرغم اهميت فوقالعاده مسئله ولايتفقيه از لحاظ ديني و اعتقادي، حق مسئله ادا نشده است. كار در اين زمينه فقط با يك فتوا در رساله عمليه حل نميشود، بلكه اين مسئله نيازمند حل علمي و آكادميك است و جز با تبيين درست ريشههاي آن قابل بيان براي جهانيان نيست.»اين فيلسوف بزرگ جهان اسلام با اشاره به اينكه بايد همه زيربناهاي مسئله ولايتفقيه حل و به سوالات ريشهاي آن پاسخ داده شود گفت: «معتقدم اگر اين مسائل به سادگي، انصاف و اندكي حسن سليقه تنظيم شود، در بهترين شكل آكادميك ميتوان آن را مطرح كرد و حتي در تمام محافل علمي دنيا قابل ارائه است.»
علامه مصباح يزدي ادامه داد: «شايد بعد از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامي در ردههاي بالاي كشور اعم از روحاني و غيرروحاني کساني باشند كه هنوز ولايتفقيه را به طور کامل قبول ندارند، در حاليكه ولايتفقيه عمود خيمه نظام است.»
وي ادامه داد: «بنده به عنوان طلبهاي كه حدود شصت سالي در حوزه بودهام، پرداختن عميق و وسيع به مسئله ولايتفقيه را از واجبترين وظايف روحانيان ميدانم.»
علامه مصباح يزدي با اشاره به كوتاهي در اين زمينه اظهار داشت: «روشني مسئله حاكم شرع و مجتهد جامع الشرائط به خاطر زحمات چندصدساله علما و فقهاست. مسئله ولايتفقيه نيز تبلور همين فكر ارتكازي است و بايد به گونهاي فعاليت كنيم كه اين مسئله نيز جايگاه خود را در فرهنگ عمومي جامعه بيابد.»
علامه مصباح يزدي ادامه داد: «امروزه پرسشي كه در بيشتر كشورها درباره ايران مطرح است، مسئله ولايتفقيه است و حتي خبرنگاران از همان ابتدا در فرانسه از امام خميني رحمةاللهعلیه درباره نوع حكومت ميپرسيدند و امام رحمةاللهعلیه نيز در حد قابل فهم براي آنها جملاتي را مطرح مينمودند، با اينكه قبل از آن در نجف اشرف مسئله ولايتفقيه را به طور كامل تدريس كرده بودند.»وي با اشاره به اينكه ما بايد هم از لحاظ تئوري به تدوين مسئله بپردازيم و هم از لحاظ عملي، الگويي مناسب براي آن طراحي كنيم اظهار داشت: «يكي از ابهامها قيد مطلقه در ولايتفقيه است كه سبب شده افراد از آن برداشت ديكتاتوري کنند و هنوز برخي نميدانند حوزه اختيارات وليفقيه کدام است و مطلقه بودن ولايتفقيه در برابر كدام مقيده است و برخي از خوديها ولايت را به مسائل شخصي هم سرايت ميدهند. وقتي اين مسائل براي افراد خودي هنوز مشخص نيست، چگونه بايد انتظار داشت براي کشورهاي غربي مشخص باشد. بنابراين عدم درك صحيح از ولايتفقيه سبب ايجاد نوعي بدبيني نسبت به نظام و ولايتفقيه شده است.»
وي ادامه داد: «اينكه يك نفر هرچه به ذهنش رسيد بگويد و همه ملزم به تبعيت باشند، تفكري عقبافتاده است، در حاليكه به فرمايش امام
رحمةاللهعلیه اصل ولايتفقيه از مترقيترين اصول است.»
علامه مصباح يزدي خاطر نشان كرد: «بسياري از كمبودها به خودمان برميگردد كه انشاءالله قصور بوده و نه تقصير، چرا كه در اين صورت گناهي بزرگ مرتكب شدهايم.»