Gerdab.IR | گرداب

در نشست خبری شبکه دوم سیما عنوان شد:

تشریح عملیات انهدام شبكه پیچیده جاسوسان سايبري

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۸

با اشراف فنی و اطلاعاتی مستمری که در حوزه فضای مجازی ایجاد شد متوجه شدیم دو شبکه گسترده اطلاعاتی در فضای مجازی در حال جمع آوری و ارسال اخبار به خارج از کشور است. با تجزیه و تحلیل بر اسناد به دست آمده دو شبکه را با نام های ایران پروکسی و دیگری با پوشش فعاليت حقوق بشری که به خود گرفته بود، رصد کردیم.

در پي عمليات سايبري مرصاد، كه منجر به كشف شبكه پيچيده جاسوسان سايبري امريكا در ايران و دستگيري تعداد 30 نفر از اعضاي اين شبكه شد، موضوع برنامه يكشنبه شب گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما، به تشریح عملیات انهدام شبکه پیچیده جاسوسان سایبری ایران اختصاص یافت.
به گزارش خبرنگار گرداب در گفتگوي ويژه خبري جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب، صادقی معاون فنی و سایبری اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سراج کارشناس رسانه با استناد به اسناد و اطلاعات جديدي از ماهيت و عملكرد شبكه پيچيده جاسوسي سايبري امريكا به تشریح و بررسي ابعاد پروژه مرصاد پرداختند.
در این میزگرد خبری، جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب نخستین فردی بود که به تشریح جزئیات فعالیت اعضای پروژه مرصاد پرداخت و در خصوص محمل قانونی برای دستگیری این افراد گفت: افرادی که دستگیر شدند به شیوه های مختلفی از جمله به جمع آوری اخبار و اطلاعات و ارسال به خارج از کشور و انتشار اخبار کذب مانند کشته شدن 72 نفر - تاکید بر این عدد که برای مردم یک تشابه تاریخی است- و کشته شدن فردی به نام فرزند شهید که اساسا دروغ است، جمع آوری اخبار راجع به دانشمندان هسته ای و هک کردن برخی سایت های ایرانی مبادرت می کردند. جرایم این گروه عمدتا در فضایی بوده که احساس می کردند کسی بر آن اشراف ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه عوامل پروژه مرصاد دستگیر شده اند، گفت: عوامل این شبکه سه گروه هستند. گروهی در ایران که عوامل اصلی بودند و دستگیر شدند. عده ای فریب خوردگانند که شاید واقعا نمی دانستند برای گروهک های ضد انقلاب فعالیت می کنند که در حد احضار و تذکر بود و ابزار ندامت کردند. بیشتر فعالیت و دستور قضایی برای عواملی است که در خارج از ایران هستند و اسامی آنها به اینترپل داده شده است. رِنج سنی آنها 28 تا 35 سال است و آگاهانه در این مسیر گام برداشتند كه طبق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه ای با آنها برخورد و کیفرخواست صادر می شود. البته باید به مستنداتی تکیه می کردیم که در تحقیقات قضایی قابل استناد و اتکا باشد. در درجه دوم اینکه طبیعی بود عوامل اصلی می بایست دستگیر شوند چون عده ای فریب خورده بودند. باید به نحوی عمل می کردیم که تور اطلاعاتی و امنیتی پهن شده بتواند عناصر اصلی را به دام بیاندازد. البته آنها فرم مبارزه را بعد از حوادث انتخابات و در حوادث روز عاشورا تغییر دادند و احساس شد باید زمانی انتخاب شود که اشراف کاملی وجود داشته باشد. خوشبختانه بهترین زمان ممکن برای دستگیری ها انتخاب و افراد مهم شبکه دستگیر شدند.
جعفری دولت آبادی تصمیم گیری در مورد تشکیل علنی دادگاه مجرمان این شبکه وابسته به سازمان منافقین و ایالات متحده آمریکا را بسیار زود خواند و اظهار داشت: پرونده ها به سرعت در حال تشکیل شدن است. اما لازم است این هشدار به مردم عزیز داده شود یکی از فعالیت های این شبکه ورود به سیستم کامپیوتری و سوء استفاده از اطلاعات خصوصی افراد است، بنابراین ملت ایران که در همه عرصه ها کمک موثری برای پلیس و دستگاه قضایی بوده اند باید مراقب حضور فرزندانشان در ورود به فضای اینترنت باشند تا اطلاعات خصوصی شان در اختیار افراد ضد انقلاب قرار نگیرد که روزی توسط اینها مورد سوء استفاده قرار گیرند.
صادقی معاون فنی و سایبری اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به عنوان دیگر مهمان نشست خبری دیشب به تشریح نحوه رصد و دستگیری اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پرداخت.
وی ابراز داشت: با اشراف فنی و اطلاعاتی مستمری که در حوزه فضای مجازی ایجاد شد متوجه شدیم دو شبکه گسترده اطلاعاتی در فضای مجازی در حال جمع آوری و ارسال اخبار به خارج از کشور است. با تجزیه و تحلیل بر اسناد به دست آمده دو شبکه را با نام های ایران پروکسی و دیگری با پوشش فعاليت حقوق بشری که به خود گرفته بود، رصد کردیم. متوجه شدیم ایران پروکسی توسط سردمداران آمریکا ایجاد شده و اهداف خاصی را دنبال می کند. عمده فعالیت آن ایجاد امنیت برای اعضا و کاربران بود. بدین شکل که اگر عضوی قصد داشت فعالیتی در فضای اینترنت انجام دهد، احساس امنیت داشته باشد و شناسایی و ردیابی نشود. با تخصصی که همکاران سایبری پیدا کردند توانستیم به طور کامل فعالیت این گروه را رصد کنیم.
صادقی فعالیت‌هاي این مجموعه را تخليه بانك‌هاي اطلاعاتي كشور، نفوذ و خرابكاري در سايت‌هاي اينترنتي ايران، مبارزه با فيلترينگ در داخل كشور، ايجاد امنيت براي كاربران شبكه مجازي عليه جمهوري اسلامي، ايجاد بستر ارتباط امن ارتباط تلفني و ديتا براي مصاحبه با راديو فردا، رادیو زمانه و صدای آمریکا و ... عنوان کرد.
ارایه حدود 86 میلیون سرویس vpn و فیلترشکن به صورت رایگان به کاربران از دیگر مواردی است که صادقی به آن اشاره و تاکید کرد: مدیران اصلی مجموعه به صورت مستقیم و البته مجموعه مدافعان حقوق بشر در ایران به واسطه سازمان منافقین از آمریکا حقوق دریافت می کردند. نکته جالب این بود که نرم افزارهای فیلترشکن را به ابزار نفوذ به اطلاعات خانوادگی و خصوصی افراد تبديل می کردند؛ کاربراني هم كه برخی ناآگاهانه و برخی آگاهانه از فیلترشکن استفاده می کردند، سیستم های کامپیوتر آنها آلوده و اطلاعات خصوصی شان تخلیه می شد و از این طریق افراد را به کار می گرفتند. دفتر *IBB وزارت خارجه آمریکا به عنوان سازمانی که اهداف سازمان سیا را دنبال می کرد فقط در یک دوره مبلغ 50 میلیون دلار برای همین شبکه اختصاص داد.
معاون فنی و سایبری اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دومین شبکه را مجموعه فعالان حقوق بشر نامید و گفت: با رصد عناصر لایه اصلی و اعضای لایه میانی متوجه شدیم موسس این شبکه در زندان با صادق نقاشکار و بهروز جاوید تهرانی که از اعضای سازمان منافقین هستند، ایده تشکیل این سازمان را طرح کرده اند تا دوباره فعالیت خود به دلیل محدودیت استفاده از نام سازمان منافقین تحت عنوان فعالیت های حقوق بشری آغاز کنند. عضو گیری با كيوان رفیعی آغاز و در سال 86 به یکی از کشورهای همسایه منتقل می شود. وی با جمال حسینی در آن کشور که توسط ماهوتی و ابوالحسن بنی صدر به سازمان منافقین ورود یافته سازماندهی فعالیت خود را شروع می کنند. اين مجموعه بايد افراد دیگری که دارای چهره های رسانه ای بودند را نيز به مجموعه وصل می کردند، پس احمد باطبی را جذب می کنند که در زندان حضور داشت. در این شرایط احمد باطبی را با ماموریت ویژه برای ارتباط با سردمداران آمریکا از جمله دیدار حضوری با جرج بوش منتقل می کنند. وی ماهیانه از صدای آمریکا 4 هزار دلار حقوق می گرفت.
علی رغم سرمایه گذاری آمریکا برای جنگ نرم و فضای سایبر، سپاه پاسداران موفق به رصد و شناسایی این شبکه های پیچیده جاسوسی و فعال بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران شد.
صادقی این اقدام را بر اساس کدهای تحت اختیار سپاه در مورد سرمایه گذاری های وسیع آمریکا در حوزه های فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت عنوان کرد و افزود: آمریکایی ها در ارتباط با ایران هزینه های سنگینی تصویب می کردند. در سال گذشته هم 5 شبکه تهاجم فرهنگی دستگیر شدند که کمک های وسیعی توسط آمریکا به آنها می شد. منافقین نيز هزینه های مالی گروه فعالان حقوق بشر را پرداخت می کردند كه همه این ایمیل هاي ارتباطي و پرداخت هاي انجام شده را اعلام خواهیم کرد.
آمریکایی ها از تحریم دارو گرفته تا صنایع دیگر کوتاه نیامدند و این باعث رشد کشور شد. ولی در فضای اینترنت فکر می کنند می توانند کاری از پیش ببرند. هفته گذشته ایران را از محرومیت اینترنت خارج کردند این نشان می دهد فرایند گسترده ای برای اهداف خود دارند.
وی سرمایه گذاری آمریکایی ها را در حوزه فضای مجازی بیش از پیش دانست و ابراز داشت: سند خودساخته برای کشته شدن 72 نفر تهیه می کنند و به مخملباف می دهند تا او به "ع. ب" در ایران برساند و اینجا بدون اینکه بدانند پشت صحنه قضایا کیست به راحتی آن را پخش می کنند.
اعضای فعالان حقوق بشر باید ماهیانه حدود 90 گزارش می فرستادند تا علیه ایران جریان سازی شود البته به صحت و کذب بودن آن کاری نداشتند فقط دنبال جریان سازی بودند. همانطور که احمدباطبی به همراه سازگارا و سنجری و مخملباف به قول خودش دائم در سفر هستند برای جریان سازی در فضای مجازی. با تخصص و اشراف نیروهای ما در این حوزه به طور قطع این اطمینان را می دهم که با تلاش بی وقفه و شبانه روزی فرزندان این آب و خاک آمریکایی ها در این صحنه هم شکست خواهند خورد. به راحتی امروز می توانیم نقاط موسسین این شبکه ها را که دو دفتر این تشکیلات در فرانسه و آلمان تحت پوشش سازمان منافقین هستند را رصد کنیم.
معاون فنی و سایبری اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا در حوزه پدافند هم قدرت های کافی را یافته ایم، پاسخ داد: اینکه آمریکایی ها تحلیل می کنند و اسمی مثل ارتش سایبری سپاه و عناوین مشابه بر فعالیت های سپاه می گذارند نشان می دهد هنوز در اشتباهند و متوجه نشده اند سپاه پاسداران به چه سازماندهی ای دست یافته است. به جرات می گویم یک سازماندهی قوی داریم وجایگاه ما هم جایگاه بالایی در نظام بین المللی است. سازماندهی ما ویژه و خاص است و در این حوزه وارد کار می شویم. در بحث پدافند و دفاع از حریم كشور، هرکجا که امنیت اجتماعی و ارزش های نظام جمهوری اسلامی و زیرساختهای کشور هدف مهاجمین قرار گیرد توانمندی خوبی داریم که آن را مهار کنیم و سپاه براساس موازین شرعی و قانونی و به حکم وظیفه می تواند وارد کار شده و اقدام کند. در این شرایط با سازماندهی منسجم دستگاه های اطلاعاتی و اجرایی کشور، وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد و سایر دستگاه های دیگر، به موقع از اهداف شومی که دشمنان دارند جلوگیری خواهيم كرد.
سراج هم به عنوان کارشناس سیاسی دیگر مهمانی بود که پروژه مرصاد را از زاويه رسانه اي مورد کنکاش قرار داد.
وی نوع حرکتی که ایالات متحده آمریکا بر ضد ایران تدارک می بیند را انتقال از جنگ سخت به نرم عنوان و در تحلیل این مساله به مقدمه ای اشاره کرد.
وی گفت: روزگاری بحث قدرت در ادبیات استراتژیک و سیاسی برابر با قدرت سخت و نظامی بود، اما با سیر تطور، مفهوم مبارزه در قدرت نرم خلاصه شده است. طی چند ساله اخیر به پدیده قدرت هوشمند رسیده ایم. مفهومی است که سه قدرت نرم قدرت دفاعی و سخت و قدرت فناوری اقتصادی را به عنوان پشتوانه های قدرت نرم در بر می گیرد.
به اعتقاد این کارشناس رسانه آمریکایی ها سعی می کنند با استفاده از قدرت رسانه ارزش های خود را جهانی کنند. تحولاتی که در کشور ایران در چند سال اخیر اتفاق افتاد و رویکرد به ارزش ها و آرمان های انقلاب به شکل جدی صورت گرفت، گفتمان لیبرالیسم و سکولاریسم به حاشیه رفت و تلاش دشمن برای دوگانه کردن حاکمیت شکست خورد. این تحولات در داخل کشور به نوعی قدرت نرم تولید کرد.
وقتی کشوری قدرت نرم داشته باشد دارای قدرت گفتمان سازی می شود که می تواند عمق نفوذ استراتژی خود را توسعه دهد. قدرت نرم دکترین بازدارندگی نرم ایجاد می کند.
سراج با اشاره به اینکه آمریکایی ها دارای یک دستور کار استراتژیک در قبال ایران هستند گفت: قدرت نرم افکار عمومی کشوهای منطقه را با ارزش های ما همراه می کند. به همین خاطر بود که توانستیم با استفاده از قدرت نرم بعد بازدارندگی مان را افزایش دهیم. در واقع تهدید هوشمند دارای سه ضلع مهار قدرت نظامی و دفاعی یک کشور و تحریم برای جلوگیری از رشد اقتصادی است. نتیجه تحقیقات یک مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به رژیم صهیونیستی در سال 84 و بعد از اینکه ایران به سمت غنی سازی رفت، حاکی از این است که برای مهار برنامه هسته ای ایران باید یک جابجایی قدرت انجام دهیم که مبتنی بر یک تهدید هوشمند است. راهکارهای این مرکز چهار مورد اعلام شد.
1- عمال فشارهای بین المللی
2- عملیات روانی و جنگ نرم
3- تحریم های اقتصادی
4- نارضایتی در مردم.
نتیجه این فرآیند، کمک به روی کار آمدن میانه روها و حذف نسل ایدئولوژیک که گفتمان انقلاب را دنبال می کند از صحنه سیاسی کشور بود.
به اعتقاد سراج این طرح همان سیاستی است که آمریکایی ها در سال 2006 تحت عنوان طرح بی ثبات سازی ایران دنبال کردند و البته تمرکز خود را بر رسانه گذاشتند.
لازم به ذکر است، دقایق نخست این میزگرد به پخش مستندی از نحوه عمل شبکه پیچیده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اختصاص یافت که طی آن زوایای پنهان فعالیت این گروه ها تحت حمایت ایالات متحده آمریکا و سازمان منافقین به عنوان عامل ارتباطی میان این گروه و سردمداران آمریکایی و اروپایی آنها اختصاص یافت که با به نمایش گذاردن عکس هایی از کیوان رفیعی، احمد باطبی، جمال حسینی و دیگر اعضای مجموعه و خانه های آنها در شهر واشنگتن و دیگر کشورها اشراف اطلاعاتی ایران هویدا شد.
در این مستند چند دقیقه ای نکات جالبی از فعالیت کیوان رفیعی دبیر کل تشکیلاتی مجموعه فعالان حقوق بشر که در ورای فعالیت های عمدتا اینترنتی خود چارت چند لایه ای دارد، اینطور مطرح شد:
پرده برداری از ماهیت این تشکیلات نیازمند تعامل در اطلاعات مستندی است که در عملیات پیچیده سایبری بدست آمده است. کیوان رفیعی پس از چندین بار ارتکاب جرایم ضد انقلابی در دی ماه 1386 با هدف نهایی رفتن به آمریکا، غیرقانونی از ایران خارج می شود و به وان ترکیه می رود. در این شهر با خانمی به نام سایه حسن که ظاهرا تحت تعقیب و دارای ادعاهای حقوق بشری است آشنا شده و این دو در اوایل اسفند 86 اعلام نامزدی می کنند. اما تنها با گذشت 4 ماه سایه حسن با اطلاع از حقایق مشمئز کننده مجموعه حقوق بشر از رفیعی جدا می شود و ضمن بازگشت به آنتالیای کانادا به برخی افشاگری ها درباره ماهیت این مجموعه می پردازد. کیوان رفیعی به موازات آنچه فعالیت برای حقوق بشر در ایران می خواند با ارسال عکس های کاملا خصوصی خودش و سایه حسن او را تهدید به افشاگری جنسی می کند اما سایه حسن که از این تهدید به خشم آمده ایمیل تهدیدآمیز کیوان رفیعی را در وبلاگش می گذارد و به این ترتیب ماهیت مجموعه فعالان حقوق بشر کمی برملا می شود.
کیوان رفیعی دو ماه قبل وارد آمریکا شده اما آن را مخفی نگه داشته و فقط چند نفر از اطرافیانش از این موضوع مطلع شدند. وی به عنوان دبیر کل مجموعه فعالان حقوق بشر دارای ارتباطات گسترده با سازمان منافقین است. رابط این سازمان با او خانمی است به نام الهه کمالی با اسم مستعار زهره. رفیعی همواره برای خود و اعضای تحت کنترلش در مجموعه حقوق بشر از سازمان منافقین پول دریافت می کند.
تشریح دیگر جزئیات پروژه مرصاد به چگونگی جذب احمد باطبی باز می گردد. احمد باطبی اولین بار در 18 تیر 78 مطرح شد. وی هیچگاه دانشجو نبود اما در برخی رسانه های غربی بزرگنمایی شده است. وی در سال 84 در زندان با رفیعی آشنا شده و در سال 87 همچون رفیعی از مرز غربی به خارج از کشور فرار می کند. باطبی به آمریکا رفته و به عنوان یکی از مدافعان حقوق ملت ایران به دیدار جرج بوش نایل می شود. وی هم اکنون در خانه ای در واشنگتن زندگی می کند و حداقل دو بار به پایگاه های منافقین در عراق رفته و آموزش دیده است. او هم در شبکه رسانه ای ضد انقلاب و سمینارهای سازمان های مدعی حقوق بشر مشغول دفاع از ملت ایران است!
ایمیل های مبادله شده میان رفیعی و باطبی گویای این واقعیت است که سازمان منافقین و مجموعه حقوق بشر چشم امید زیادی به باطبی دارند.
بنابراین گزارش، جمال حسینی هم با نام مستعار اسفندیار بهارمس از دیگر فعالان این تشکیلات است. حسینی برای جلب پناهندگی در ایمیلی خود را هوادار سازمان منافقین با همکاری یک ساله با شورای ملی مقاومت معرفی می کند که دو بار با ورود غیرقانونی به خاک عراق و رفتن به قرارگاه اشرف و بازگشت به ایران همکاری اش با سازمان منافقین را ادامه داده است. فساد اخلاقی و مسیحی شدن وی نیز در دیگر ایمیل های وی مشهود است. وی اکنون در وان ترکیه و مشغول دفاع از حقوق بشر در ایران است. این مجموعه در حوادث و اغتشاشات پس از انتخابات نیز فعال بودند. اسناد مختلفی در این خصوص وجود دارد.
پروژه شهید سازی و ارایه لیست 72 نفره کشته شدگان در این حوادث و دیگر موارد شایعه هتک حرمت و مرگ دروغین دختری به نام سعیده پورآقایی به عنوان اقدامات دروغین این تشکیلات است.
ايجاد شبكه جمع‌آوري اطلاعات جاسوسي، به‌ ويژه شناسايي دانشمندان هسته‌اي كشور، شناسايي، جذب و سازمان‌دهي ايرانيان خارج از كشور در برخي از كشورها مانند آمريكا، كانادا، آلمان، فرانسه و تركيه، تهيه گزارش به منظور جريان‌سازي و جنگ رواني عليه نظام جمهوري اسلامي و مقدسات ديني و ارسال آن به رسانه‌هاي خارجي، سازمان‌ها و نهادهاي حقوق بشر، برگزاري تجمعات غيرقانوني و تشويق به حضور در اغتشاشات پس از انتخابات، حمايت خبري و رسانه‌اي از گروهك‌هاي تروريستي ريگي و انجمن پادشاهي، انتقال غيرقانوني متهمين و افراد مسئله‌دار به خارج از كشور از طريق گروهك‌هاي ضدانقلاب، انجام اقدامات ايذايي و هكري و نفوذ به سِروِرهاي دولتي در جهت دسترسي غيرمجاز به اطلاعات محرمانه كشور جهت ارسال به سرويس‌هاي جاسوسي و تكميل بانك اطلاعاتي آنان، برنامه‌ريزي براي اختلال در سيستم مديريت شهري و شبكه خدمات‌رساني از جمله سامانه سوخت‌رساني به منظور ايجاد نارضايتي مردمي و ايجاد پوشش‌هاي امنيتي براي ورود به فاز اقدام مسلحانه عليه نظام جمهوري اسلامي از این دست اقدامات است.
انجمن پادشاهی از مجموعه های مرتبط با مجموعه فعالان حقوق بشر است و اطلاعات خود را از طریق این مجموعه جمع آوری می کند.
نکته مهم اینکه تلاش های مجموعه حقوق بشر برای مخفی ماندن هویت واقعی این مجموعه بی نتیجه مانده است چرا که مدافعان سایبری انقلاب اسلامی با تسلط کامل بر گلوگاه های اینترنتی و رصد این عوامل وابسته به ضد انقلاب اطلاعات کاملی از ارتباطات به ظاهر پنهان آنها با عناصر آمریکایی و سازمان منافقین در اختیار دارند که در مواقع مختلف در اختیار مردم فهیم ایران قرار خواهند داد.
* دفتر راديو و تلويزيون هاى بين المللى