Gerdab.IR | گرداب

واشنگتن پست:

اينترنت ملي ايران، واشنگتن را كيش و مات مي كند

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۰

انتشار خبر ايجاد اينترنت ملي يا پاك از سوي ايران، كه هدف اصلي آن امنيت و حفظ اطلاعات است، نگراني آمريكا را درپي داشته است.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه واشنگتن پست، "كارن كورنبلوه" نماينده آمريكا در سازمان توسعه و همكاري اقتصادي (OECD) و "دنيل ويتزنر"، معاون فناوري سياست اينترنتي در كاخ سفيد با انتشار مقاله اي در واشنگتن پست نسبت به ايجاد اينترنت ملي در ايران واكنش نشان دادند.

اين دو در مقاله خود عنوان كرده اند: اين تصميم ايران نشانه اي ديگر از در خطر بودن منافع آمريكا است.

كورنبلو و ويتزنر در ادامه سعي كردند آمريكا را مدافع جريان آزاد اطلاعات نشان دهند و به خواننده چنين وانمود كنند كه واشنگتن نگران محدود شدن آزادي ها در ايران است.

اين دو مقام آمريكايي نوشته اند: در ماه مي، اوباما استراتژي بين المللي آمريكا براي فضاي سايبري را منتشر كرد كه نشان از این دارد، دستور كار ما براي مراقبت از اينترنت واحد است.

 هيلاري كلينتون نيز آزادي اينترنت را در دستور كار دارد، رويكردي اصولي براي حفظ و مراقبت از آزادي اتصال به شبكه جهاني، آزادي ابراز بيان و اجتماع آنلاين؛ این امر برای تضمین این نکته است كه اينترنت مي تواند بستري براي انجام امور بازرگاني، بحث و تبادل نظر، آموزش و نوآوري درقرن 21 باشد.

اين اظهارات درحالي مطرح مي شود كه ايران هدف از راه اندازي اينترنت ملي يا شبكه ملي اطلاعات را حفظ امنيت و حفاظت اطلاعات در درون كشور ذكر كرده اند.

به نظر مي رسد اين اقدام ايران، از آن جهت براي واشنگتن نگران كننده است كه سرويس هاي جاسوسي او نمي توانند به راحتي گذشته، به اطلاعات حساس و مهم ايرانيان دست پيدا كند.

منبع: باشگاه خبرنگاران