Gerdab.IR | گرداب

فیس بوک و تظاهرات عليه سران اسرائيل

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۰

رژيم صهيونيستي در ماه‌هاي اوليه انقلاب‌هاي منطقه با افتخار اعلام كرد، "اسرائيل جزيره‌اي آرام در دريايي متلاطم است"، اما تظاهرات و اعتصاب‌هاي 10روز گذشته كه آغاز آن در فيس‌بوك بود، حقيقت نهفته را آشكار كرد.

به گزارش گرداب، رژيم صهيونيستي در اوايل انقلاب‌هاي منطقه (ماه ژانويه گذشته) كه از آن تعبير به زلزله خاورميانه كردند، با افتخار اعلام كرد كه اسرائيل جزيره‌اي باثبات در دريايي متلاطم است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، دوشنبه 31 ژانويه (11بهمن 1389) در كنفرانس خبري مشترك با مركل، صدر اعظم آلمان، در تل‌آويو، با اشاره به اتفاقات تونس و مصر با افتخار اعلام كرد: «منطقه متلاطم شده است. اسرائيل جزيره‌اي آرام وسط دريايي متلاطم است.»

اين نخستين بار نيست كه سران رژيم صهيونيستي از اينگونه تعابير استفاده مي‌كنند. احساسي كه سران رژيم صهيونيستي در اوايل انقلاب‌هاي منطقه داشتند، همان احساسي است كه در دهه پنجاه در زمان كودتاهاي نظامي در برخي كشورهاي عربي داشتند، اما به نظر مي‌رسد اين احساس اين بار غلط است؛ زيرا بيش از 10 روز است كه دامنه اعتراضات منطقه به تل‌آويو، قدس اشغالي و ديگر شهرهاي اسرائيل رسيده است.

روز گذشته شنبه (23 جولاي) در تل‌آويو ده‌ها هزار اسرائيلي به خيابان‌هاي تل‌آويو ريختند و عليه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شعارهايي دادند كه مردم مصر عليه حسني مبارك دادند. صهيونيست‌هاي ساكن فلسطين اشغالي شب گذشته شعار دادند: "نتانياهو، فريبكار بزرگ، برگرد به خانه‌ات..." و "مردم خواستار عدالت اجتماعي هستند".

 اين اعتراض‌ها آنقدر شديد است كه روزنامه اسرائيلي معاريو هفته گذشته نوشت: «از ميادين تحرير اسرائيل بوي سقوط دولت نتانياهو به مشام مي‌رسد.»

ساكنان اسرائيل مجموعي از فقرا و ثروتمندان، متدينين راست افراطي و افراد لائيك و يهوديهاي مختلف است كه روز به روز اختلاف ميان اقشار مختلف آن، به خصوص تبعيض‌هاي نژادي در آن بيشتر مي‌شود. در ماه‌هاي اوليه انقلاب‌هاي عربي سران تل‌آويو اعلام مي‌كردند كه انقلاب‌هاي عربي فاصله زيادي با اسرائيل دارد اما جست‌وجوي صفحات فيس‌بوك در يك تا دو ماه گذشته نشان مي‌دهد، جوانان صهيونيست ساكن اسرائيل نيز مانند جوانان كشورهاي ديگر، تظاهرات چند روز پيش خود را با درج فراخوان در اينترنت و شبكه اجتماعي فيس‌بوك آغاز كردند.

ساكنان اسرائيل در فيس‌بوك و توييتر فراخوان دادند و ديگر ساكنان اسرائيلي را به اعتراض عليه بحران مسكن فراخواندند. ناگهان چادرهاي تحصن‌كنندگان در خيابان راچيلد تل‌آويو برپا شد.
 
نتانياهو خطر را بسيار جدي يافت و بيم آن داشت كه احزاب مخالف مانند "شاس" بر موج خشم ساكنان سوار شوند و دولت او را ساقط كنند. هر چند كه رئيس حزب شاس از نتانياهو خواست بحران مسكن را در اسرع وقت حل كند وگرنه از ائتلاف حكومتي وي خارج خواهد شد.

البته اين نخستين بار نيست كه فيس‌بوك سران رژيم صهيونيستي را نگران مي‌كند. پيش از اين نيز به دليل درز اطلاعاتي نظامي از طريق سربازان صهيونيست روي صفحات شبكه فيس‌بوك، اوايل ماه ژوئن گذشته ارتش اسرائيل، استفاده از فيس‌بوك، توييتر و ماي اسپيس را براي نظاميان ممنوع اعلام كرد. مقامات امنيتي به دليل نگراني شديد از درز اطلاعاتي يك ميليون و 7 هزار دلار هزينه كردند تا با تشكيل بخشي به نام "رسانه جديد" فعاليت‌هاي اينترنتي رصد شود.

در موردي قبل‌تر از اين زمان، جوانان فلسطيني در اواخر فوريه و اوايل ماه مارس گذشته با ايجاد صفحه‌اي جديد به نام انتفاضه سوم فلسطين موجي شديد در دنياي مجازي عليه اسرائيل به راه انداختند به طوري كه منابع خبري فاش كردند رژيم صهيونيستي با فشار و رشوه بر مسئولان شبكه فيس‌بوك آنان را مجبور كرد تا صفحه انتفاضه فلسطين را حذف كند.

مقامات امنيتي پس از اين هشدار دادند تظاهراتي كه در مرزهاي فلسطين اشغالي در روزهاي 15 مي و 5 ژوئن به ترتيب سالروز اشغال فلسطين (يوم النكبة) و سالروز اشغال قدس اتفاق افتاد و آغاز آن در فيس‌بوك بود، خطر امنيتي جديدي براي موجوديت اسرائيل است كه احتمال مي‌رود در سپتامبر آينده همزان با برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شود؛ نشستي كه قرار است در آن موضوع به رسميت شناخته شدن فلسطين مطرح شود و خطري جديد عليه تل‌آويو به وجود آورد.

در پايان بايد اشاره كرد، دو سوم ساكنان رژيم صهيونيستي اعراب و حريدي‌ها (بنیادگرایان مذهبی یهود) هستند. موجي كه اين طبقه مي‌تواند در اسرائيل ايجاد كند، آنقدر قوي خواهد بود كه كسي از سران تل‌آويو به خود جرئت ندهد كه سخن از "جزيره‌اي آرام" بر زبان براند. يكي از ساكنان اسرائيل در فيس‌بوك اعلام كرده است: وقتي جوانان مصري توانستند [نظام خود را سرنگون كنند] چرا ما نتوانيم؟

منبع: فارس