Gerdab.IR | گرداب

فیس بوک خوب است ولی برای همسایه

تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

در حالی‌که محدودیت شبکه‌های اجتماعی، مانند فیس بوک در ایران همواره مورد انتقاد غرب بوده، سایت دولتی آلمان نسبت به سوءاستفاده نژادپرستان از امکانات این سایت‌ها هشدار داد.

به گزارش گرداب به نقل از دويچه‌وله، بر همین اساس مسئولان دو نهاد "مرکز آموزش‌های سیاسی" و "حمایت از حقوق جوانان"  آلمان در گزارش مشترک سالانه‌ خود، از سوءاستفاده گروه‌های نئونازی‌ها و بهره‌برداری از شبکه‌ای اجتماعی مجاز و وب 2 در جهت جذب و اغفال جوانان آلمانی خبر دادند.

طبق این گزارش، حجم تبلیغات نئونازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته، سه‌برابر شده است. فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب از جمله پایگاه‌‌هایی هستند که گروه‌های راست افراطی، برای به دام انداختن جوانان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

"توماس کروگر"، رئیس مرکز آموزش‌های سیاسی آلمان، مبارزه با این نوع تبلیغات افراطی را بسیار دشوارارزیابی کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:  در سراسر جهان، هر 35 دقيقه يك فيلم جديد ويدئويي در يوتيوب در دسترس همگان قرار مي‌گيرد. از سوی دیگر تنها در آلمان بیش از ۱۹ میلیون نفر به عضویت فیس‌بوک درآمده‌اند. بخش بزرگی از این اعضا که به "نسل دنیای مجازی" تعلق دارند، با رسانه‌های کلاسیک آشنا نیستند. توماس کروگر، از این رو نتیجه می‌گیرد که نمی‌توان از راه رسانه‌های کلاسیک، به این جوانان آموزش‌های پیشگیرانه داد تا به دام نئونازی‌ها نیافتند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: «شیوه‌‌های تبلیغاتی راست‌های افراطی، کاملاً با روانشناسی قشر جوان آلمان هماهنگ است.»

"اشتفان گلازر" که با نهاد "حمایت از حقوق جوانان" همکاری می‌کند، در این رابطه می‌گوید که نئونازی‌ها در تبلیغات خود بر احساسات جوانان تکیه می‌کنند و آن‌ها را مورد سوء‌استفاده قرار می‌دهند. موزیک و فیلم‌های ویدئویی مهم‌ترین رسانه‌های پخش دیدگاه‌های راست‌گرایان افراطی است.

به عقيده‌ي وی، راستگرايان افراطي در اين فيلم‌هایشان، از نيازهاي جوانان به برقراري ارتباط با ديگران و انجام فعاليت‌هاي جمعي سوء‌استفاده مي‌كنند. او مي‌گويد: «امكانات فضاي وب.2، براي پخش فراخوان و اعلام فعاليت‌‌هاي گروهي بي‌نظير است.»

بر اساس قوانين نظارت بر كار "رسانه‌هاي گروهي" در آلمان، شركت‌هايي كه امكانات استفاده از پايگاه‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند، تنها هنگامي‌كه از تخطي از اجراي مواد قانوني آگاه شوند، موظف به حذف يا محو اثر "ضاله" هستند. يكي از وظايف مهم نهاد "حمايت از حقوق جوانان " يافتن همين آثار "ضاله" در دنياي مجازي است.

يكي از دشواري‌های دیگر در راه مبارزه با نشر ديدگاه‌هاي راست افراطي در دنياي مجازي، تهيه و پخش دوباره و سريع ويدئوهاي تبليغاتي جانشين، بلافاصله پس از حذف يا محو "آثار ممنوعه" است. اشتفان گلازر مي‌گويد: «هنوز يك فيلم ويدئويي مثلاً از يوتوپ پاك نشده، ويدئوي ديگري جانشين آن مي‌شود.»

در ادامه این گزارش آمده است: مشکلی که در راه محدود سازی فعالیت نژادپرستان در آلمان وجود دارد آن است که گاهی سرِور شرکت‌های منتشر کننده آثار نئونازی‌ها نه در آلمان، بلکه در آمریکا قرار دارد و از آن‌جا که چارچوب "آزادی بیان و عقیده" در آمریکا به محدودیت چارچوب این اصل در آلمان نیست، دشوار است که بتوان جسارت‌ها و کارهای نژادپرستانه را طبق تعریفی که ما (آلمانی‌ها) از آن داریم، از این سرِورها محو و حذف کرد.»

منبع: ندای انقلاب