Gerdab.IR | گرداب

مقابله با قدرت سیاسی و اقتصادی حافظه گوگل

تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

دویچه وله نوشت که برخی کارشناسان صرف نظر از سود یا زیان گوگل برای حافظه‌ بشر می‌پرسند، با قدرت سیاسی و اجتماعی گوگل و فیس‌بوک و اپل چه باید کرد؟ چین با "ماشین جستجوگر بایدو" به جنگ با این جبهه برخاسته است.

به گزارش گرداب، سایت دویچه وله 25 جولای (3 مرداد) نوشت: تحقیقات "آنالیزیز اینترنشتال" نشان می دهند که هم اکنون هفتاد و پنج درصد از پانصد میلیون کاربر چینی از طریق بایدو در اینترنت جستجو می کنند. سهم گوگل در این میان 19 درصد است.

این سایت در ادامه می نوسد: از ایران هم مدت هاست که زمزمه‌ اینترنت و ماشین جستجوگر ملی (یاحق) شنیده می‌شود. اروپایی‌ها هم برای ساخت ماشین جستجوگرشان دست به کار شده‌اند و میلیاردها یورو هزینه می‌کنند. آنهایی که از سیطره گوگل بر حال و آینده بشر بیمناکند چاره را در موتور جستجوگری اروپایی می‌دانند که زیر سلطه‌ هیچ قدرت سیاسی و اقتصادی نباشد. شاید آن را باید بزرگترین پروژه این دوره نامید.»

دویچه وله افزود: بدبینان به قدرت حافظه‌ صد در صدی گوگل و انتقال بخشی از حافظه به اینترنت، می‌گویند شاید روزی فرا برسد که آن قدر از دانسته‌ها تهی شده باشیم که تنها وقتی تصویرمان را روی صفحه کامپیوتر می‌بینیم، خود را به یاد می‌آوریم. اما بسیاری دیگر از کارشناسان ارتباطات و امور رسانه که شمارشان هم کم نیست، معتقدند، نوآوری‌های ارتباطی و تکنولوژیک تحت تاثیر این گونه بحث‌ها قرار نمی‌گیرند و با لجاجت "سقراطی" نمی‌توان از انتقال دانش به حافظه‌ بیرونی جلوگیری کرد.

منبع: جام نیوز