Gerdab.IR | گرداب

نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از عضویت ایران در شورای حقوق بشر

تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۸۹

عضویت احتمالی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سبب نگرانی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی شده است.

به گزارش گرداب به نقل از عصر ايران، جمهوری اسلامی ایران در ماه می (خرداد 1389) سال جاری میلادی به همراه 4 کشور آسیایی "مالزی"، "تایلند"، "مالدیو" و "قطر" برای عضویت در "شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد" کاندیدا شده است و طبق سهمیه‌بندی قاره آسیا از این 5 کشور آسیایی متقاضی عضویت، 4 کشور به عضویت این نهاد حقوق بشری سازمان ملل در خواهند آمد.

شورای حقوق بشر که از سال 2006 میلادی جایگزین "کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل" شده، یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل است که مقر آن در ژنو سوئیس و کار اصلی آن بررسی ادواری پرونده حقوق بشر کشورهای عضو سازمان ملل و تهیه گزارش از کشورها است.

این شورا دارای 47 عضو است که 42 عضو آن غیر دائم و به مدت 3 سال انتخاب می‌شوند و 5 عضو دیگر آن اعضای دائم شورای امنیت ملل متحد هستند.

هر سال یک سوم اعضای این شورا (یعنی 14 کشور) از عضویت این شورا خارج شده و اعضای جدید در آن عضو می‌شوند که سهمیه قاره آسیا از این 14 کرسی، 4 کرسی است.

ایران برای عضویت در شوارای حقوق بشر سازمان ملل نیازمند 97 رای از 192 رای مجمع عمومی ملل متحد است که به نظر می‌رسد در صورتی که ایران رای کشورهای جنبش عدم تعهد  و آسیایی را داشته باشد، مشکل چندانی در کسب کرسی در شوارای حقوق بشر نخواهد داشت.

کشورهای غربی مخالف عضویت ایران در شورای حقوق بشرند
"مایکل پارلمی" عضو هیئت دیپلماتیک آمریکا در شورای حقوق بشر در ژنو در این زمینه به روزنامه "جروزالم پست" رژیم صهیونیستی گفت: «ایالات متحده از عضویت کشورهایی در این شورا حمایت می‌کند که متعهد به رعایت موازین حقوق بشر باشند و واشنگتن از عضویت کشورهایی که خود ناقض حقوق بشر هستند، حمایت نخواهد کرد.»

این دیپلمات آمریکایی در ادامه با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر ادعا کرد که حکومت ایران در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری به شدیدترین وجه مخالفان دولت را سرکوب کرد و از این رو صلاحیت عضویت در این شورا را ندارد.

"هارون لشنو یار" نماینده رژیم صهیونیستی در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز در تحلیل عضویت ایران در شورای حقوق بشر با ادعای اینکه عضویت کشوری چون ایران به اعتبار و آبروی این نهاد بین المللی حقوق بشر لطمه جدی خواهد زد، افزود: «ما از اینکه کشوری ناقض حقوق بشر (ایران) به عضویت این نهاد در آید، بسیار نگرانیم. عضویت چنین کشورهایی به اعتبار این شورا ضربه جدی وارد می‌کند و تمسخری خواهد بود به تلاش‌هایی که از سوی این شورا برای جلوگیری از موارد نقض حقوق بشر در جهان به انجام می‌رسد.»

اظهارات این مقام اسرائیلی در حالی صورت می‌گیرد که رژیم تل‌آویو در 62 سال گذشته بزرگ‌ترین جنایات را در حق مردم بی‌دفاع و بی‌گناه فلسطین در سرزمین‌های اشغالی مرتکب شده و نمونه اخیر آن جنایات ارتش این رژیم در جنگ 22 روزه غزه است که حتی در گزارش سازمان ملل معروف به "گلدستون" انعکاس یافته است.

با این حال رژیم صهیونیستی با پشتوانه و حمایت‌های بی‌شائبه آمریکا و غرب و بدون اینکه از نقض حقوق بشر هراسی داشته باشد، همچنان ابایی از جنایت و ترور ندارد.