Gerdab.IR | گرداب

ديپلمات اسرائيلي:

دعا مي كنيم مصر و عربستان از نفوذ ايران در امان باشند!

تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۰

آمريكا و سران رژيم سابق مصر همچنان نگران گسترش روابط ايران و مصر هستند.

به گزارش گرداب، روزنامه "سانفرانسيسكو كرونيكل" با درج اين خبر نوشت: ژنرال محمدالعصار از فرماندهان ارتش مصر ضمن سخناني در يكي از اتاق فكرهاي آمريكايي، مخاطبان خود را مطمئن كرد كه دولت نظامي مصر قصد ندارد روابطش را با ايران كه دشمن قديمي و رقيبش در منطقه است، گسترش بدهد. اما او اعلام كرد، به محض اينكه دولت جديد در ماه هاي آينده انتخاب شود، همه چيز بستگي به افكار عمومي خواهد داشت و ممكن است اتفاقات ديگري بيافتد.

روزنامه آمريكايي تأكيد كرد: ايران بعد از سقوط حسني مبارك در ماه فوريه، در تلاش براي گسترش نفوذش در خاورميانه، خود را به مصر نزديك كرده است. چشم انداز اين واقعه هشداري است براي متحدان مصر، به خصوص عربستان سعودي و همچنين اسرائيل كه از قدرت فزاينده ايران در خاورميانه بيم دارند. اينكه مصر رابطه اش را با ايران چه قدر گسترش دهد، شاخصي است براي فهم اين نكته كه دولت آينده مصر مي خواهد بعد از چند دهه حكومت مبارك كه هرگز پايش را از خط قرمزهاي آمريكا در منطقه فراتر نمي گذاشت، تا چه اندازه در سياست خارجي اش مستقل عمل مي كند.

سانفرانسيسكو كرونيكل مي نويسد: در مصر سياست خارجي جديدي كه به طور محض از آمريكا طرفداري نكند، طرفدار پيدا كرده است؛ سياستي كه طرفداران آن معتقدند مصر را بار ديگر رهبر منطقه مي كند. براي بسياري از مصري ها، بالاترين ارجحيت كنار كشيدن از سياست همكاري نزديك دولت مصر و اسرائيل در زمينه هاي اقتصادي و امنيتي است. اما اين سياست مي تواند مواضع محكم ضد ايران بودن دولت مبارك را بر هم بزند. عمرو موسي معتقد است مصر با ايجاد روابط دوستانه يا دست كم رابطه اي كم تنش با ايران، سود خواهد برد. هر نوع بهبود روابط، نقشه سياسي منطقه را بر هم مي زند.

"نواز جرجس"، مدير مركز خاورميانه دانشگاه اقتصاد لندن، مي گويد: «اين تفكر جديد در مصر وجود دارد كه ايران تهديدي براي منطقه نيست بلكه يكي از اجزاي آن است و به جاي مقابله بايد وارد گفت وگوي سياسي با اين كشور شد.»

روزنامه آمريكايي با اشاره به عبور ناوهاي جنگي ايران از كانال سوئز و مبادله پيام هاي دوستانه ميان ايران و مصر در چند ماه گذشته مي نويسد: اسرائيل با هراس، نظاره گر آينده روابط ايران و مصر است. "الي شاكه"، سفير سابق اسرائيل در مصر گفت: «ما براي عربستان و مصر دعا مي كنيم و اميدواريم ايران نتواند به مناطق ديگري در خاورميانه نفوذ كند.»

منبع: کیهان