Gerdab.IR | گرداب

ماموریت های سازمان جاسوسی اسرائیل

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۹

سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي موساد که کار ان جاسوسي و ترور مبارزان فلسطيني و غير فلسطيني است بين هزار و پانصد تا دو هزار نيرو دارد و شش ماموريت اصلي براي ان تعريف شده است.

به گزارش گرداب، پايگاه اينترنتي فلسطين اليوم طی گزارشی به افشاگری پیرامون ماموریت های سازمان جاسوسی اسرائیل پرداخت.در این گزارش آمده است سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي موساد که کار آن جاسوسي و ترور مبارزان فلسطيني و غير فلسطيني است، بين هزار و پانصد تا 2 هزار نيرو دارد و شش ماموريت اصلي براي ان تعريف شده است. "موساد" در هجدهم فوريه سال 1949 تاسيس و "روفين شيلوح" به عنوان نخستين رئيس آن انتخاب شد. 

هدف اصلي موساد، فعاليت‌هاي جاسوسي در کشورهاي عربي است و سازمان‌هاي وابسته به آن در سراسر جهان فعاليت مي‌کنند. سازماندهي پنهاني براي مهاجرت يهوديان از سوريه و ايران و اتيوپي از جمله فعاليتهاي موساد است. جاسوسان موساد در کشورهاي غربي و سازمان ملل متحد نيز فعاليت دارند. موساد بر اساس اخرين براورد مربوط به اواخر دهه هزار و نهصد و هشتاد ميلادي بين هزار و پانصد تا دو هزار نفر نيرو دارد. تا زمان ترور اسحاق رابين نخست وزير اسبق اسرائيل در سال 1995 ميلادي رسم بر اين بود که هويت رئيس موساد افشا نمي شد اما اسرائيل در مارس سال 1996 آشکارا "داني ياتوم" را به عنوان رئيس جديد موساد معرفي کرد.


ياتوم تا سپتامبر 2002 رئيس موساد بود تا اينکه "آريل شارون" نخست وزير اسبق اسرائيل "مئير داگان" را به عنوان رئيس جديد انتخاب کرد و تا امروز نيز به کار خود ادامه مي دهد. موساد از چندين بخش تشکيل شده است که مهم‌ترين آن عبارتند از:

1- بخش عمليات و جذب مزدور. مسئوليت اين بخش فعاليتهاي جاسوسي در سراسر کشورهاي جهان است. جاسوسي نيز از طريق دفاتري که با عناوين مختلف فعاليت مي کنند صورت مي گيرد.
موساد از سال 2000 براي جذب تعداد بيشتري از جاسوسان به تبليغات گسترده اقدام کرده است.


2- بخش فعاليت‌هاي سياسي و هماهنگي هاي بين‌المللي. اين بخش فعاليت‌هاي سياسي را با هماهنگي با سازمان‌هاي اطلاعاتي کشورهاي دوست و همچنين با کشورهايي که تل آويو با آن‌ها روابط نزديک ديپلماتيک ندارد مديريت مي کند. پاريس يکي از مهمترين مراکز راهبردي است که موساد در ان مستقر است و سفارت اسرائيل در فرانسه کانون اصلي عمليات جاسوسي و جذب جاسوس و همچنين فعاليتهاي سياسي و هماهنگي بين المللي است.


3- بخش عمليات ويژه که ترورها و حذف فيزيکي شخصيتهايي که تهديدي براي امنيت اسرائيل محسوب مي شود از وظايف اين بخش است. اقدامات خرابکارانه پشتيباني نظامي و جنگهاي رواني از ديگر وظايف اين بخش است.


4- بخش جنگ رواني اين بخش مسئوليت جنگ رواني و تبليغات رسانه اي و عمليات فريبکاري را به عهده دارد.


5- بخش تحقيقات تهيه گزارشهاي روزانه هفتگي و ماهانه و گزارشهاي لحظه به لحظه از ماموريتهاي اين بخش است. ماموريتهاي اين بخش به عهده پانزده دفتر است که هرکدام يک منطقه جغرافيايي را پوشش مي دهند که امريکا کانادا کشورهاي اروپاي غربي امريکاي لاتين شوروي سابق چين افريقا کشورهاي مغرب عربي مغرب الجزاير و تونس ليبي عراق اردن سوريه و ايران را شامل مي شود. يک دفتر ديگر نيز به امور سلاحهاي هسته اي اختصاص دارد.


6- بخش علوم و فناوري اوري توسعه همه امکانات علمي و وسايل نوين فناوري براي حمايت از عمليات موساد از وظايف اين بخش است.
موساد در اوريل سال 2001 با انتشار اعلاميه مهمي درمطبوعات اسرائيل به جذب مهندسان و دانشمندان متخصص در الکترونيک و رايانه براي کار درموساد اقدام کرد."