Gerdab.IR | گرداب

كنفرانس انستيتوی بوش برای اشاعه جنگ سايبری عليه ونزوئلا، كوبا و ايران

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۹

دويستمين سالگرد استقلال ونزوئلا 19 آوريل در حالی جشن گرفته خواهد شد که در همين روز در آمريكا راهبردهاي جنگ سايبري عليه ونزوئلا، كوبا، ايران، روسيه، چين و سوريه هماهنگ مي‌شود.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، دكتر "اوا گولينگر"، وكيل، نويسنده و محقق سرشناس آمريكايی در مقاله‌اي كه از سوی آژانس "بوليواري ونزوئلا" منتشر شد، آورده است: موسسه "جرج دبليو بوش" (George W. Bush Institute) و سازمان آمريكايي "خانه آزادي" (Freedom House) براي برگزاري نشستي از "فعالان آزادي و حقوق بشر" و "كارشناسان اينترنت" دعوت كرده‌اند تا "جنبش جهاني مخالفان سايبري" را مورد تحليل قرار دهند.

در اين نشست كه روز 19 آوريل در دالاس در ايالت تگزاس برگزار خواهد شد افردي چون "رودريگو ديامانتي" از سازمان "آينده حاضر ونزوئلا"، "آرش كمانگير" از ايران، "اولگ كوزولوفسكي" از روسيه، "ارنستو هرناندس بوستو" از كوبا، "اسحاق مائو" از چين و "احد الهندي" از سوريه حضور خواهند داشت.

همچنين اعضاي دولت آمريكا و برخي سازمان‌هاي وابسته به جامعه اطلاعاتي واشنگتن مانند "جفري گدمين"، رئيس "راديو فري يوروپ- راديو ليبرتي" كه در دوران جنگ سرد از سوي سازمان سيا براي مقابله با كمونيسم در اروپا ايجاد شد، در اين گردهمآيي شركت خواهند داشت.

"دانيل بائر"، دستيار وزارت خارجه آمريكا در امور دموكراسي، حقوق بشر و كار، "پيتر اكرمن" بنيانگذار مركز بين‌المللي مناقشات غير خشونت‌آميز (International Center on Nonviolent Conflict - نهاد دخيل در انقلاب‌هاي رنگي در اروپاي شرقي)، "اسكار مورالس گوارا" بنيان‌گذار جنبش ضد رئيس‌جمهور هوگو چاوز از طريق فيس‌بوك، "جنيفر ويندسور" مدير اجرايي "خانه آزادي" و برخي ديگر از اعضاي خانه آزادي، وزارت خارجه آمريكا و موسسه جرج بوش از ديگر شركت‌كنندگان در نشست ياد شده خواهند بود.

بر اساس برنامه، هدف اين رويداد بررسي "شرايط آزادي‌هاي سياسي در اينترنت در جهان" و "آموزش شركت‌كنندگان با استفاده از فناوري و آگاهي‌دهي براي غلبه بر سانسور دولتي" است.

جرج دبليو بوش، رئيس‌جمهور سابق آمريكا و "لورا" همسرش، در مراسم افتتاحيه نشست سخنراني خواهند كرد. سپس نمايندگان "خانه آزادي" و وزارت خارجه آمريكا درباره "تهديدات عليه آزادي در اينترنت" در كشورهايي كه در نشست نماينده دارند، سخنراني خواهند داشت.

بعد از آن دعوت‌شدگان از ونزوئلا، كوبا، ايران، چين، روسيه و سوريه نظرات خود درباره "خطرات" ادعايي در كشورهاي خود عليه آزادي در اينترنت و فعاليت‌هاي خود به عنوان "مخالف سايبري" را بيان خواهند كرد.

سپس پيتر اكرمن مدير سابق خانه آزادي، بانكدار مولتي ميليونر و بنيان‌گذار مركز بين‌المللي مناقشات غير خشونت‌آميز (ICNC)، وابسته به سيا، به همراه ديگر كارشناسان جنگ سايبري در اين نشست شركت مي‌كنند تا جوانان را با فناوري‌هايي آموزش دهند كه به آنها در تغيير رژيم كشورهاي خود كمك مي‌كند.

رودريگو ديامانتي، شركت‌كننده ونزوئلايي اين نشست از جنبش دانشجويي موسوم به "دست‌هاي سفيد" مي‌آيد، ابتكاري كه از سوي واشنگتن و جناح مخالف ونزوئلا عليه دولت هوگو چاوز خلق شد تا از جوانان و دانشجويان براي اقدامات براندازانه استفاده كند.

سازمان ديامانتي موسوم به "آينده حاضر" در سال 2009 از سوي "يون گويكوچه‌آ"، رهبر راست‌هاي افراطي ونزوئلا و با حمايت مالي موسسه آمريكايي كاتو (The Cato Institute) وابسته به راست‌هاي افراطي آمريكا و جرج دبليو بوش ايجاد شد.

خانه آزادي (Freedom House) نيز موسسه‌اي آمريكايي تحت حمايت مالي وزارت خارجه و وابسته به سازمان سيا است و از سازمان‌هايي حمايت مي‌كند كه برنامه امپرياليستي را در كشورهايي كه براي واشنگتن اهميت راهبردي دارند، اشاعه مي‌دهند.

خانه آزادي از سال 2005 در ونزوئلا فعاليت خود را آغاز كرده و از بخش‌هاي مخالف هوگو چاوز حمايت سياسي و مالي مي‌كند.

موسسه بوش (George W. Bush Institute) هم مركز مطالعه و اقدام ايجاد شده از سوي رئيس‌جمهور سابق آمريكا و بخشي از مركز رياست جمهوري جرج دبليو بوش است.

در ونزوئلا هيچ محدوديت يا تهديدي عليه آزادي اينترنت يا آزادي بيان وجود ندارد. در حالي كه بر اساس آمار سال 2009 بيش از 7 ميليون نفر در ونزوئلا از اينترنت استفاده مي‌كنند، چند روز قبل صدها مركز انفورماتيك براي تضمين دسترسي رايگان به اينترنت از سوي هوگو چاوز افتتاح شدند.

در سال‌هاي اخير، "آژانس توسعه بين‌المللي آمريكا" (USAID) و "موقوفه ملي براي دموكراسي" (NED) در حال كمك مالي و تشكيل كارگاه‌هاي آموزشي براي استفاده از اينترنت و فناوري‌هاي جديد در مخالفت با دولت ونزوئلا بوده‌اند.

اين 2 نهاد آمريكايي 10 ميليون دلار در اين راستا سرمايه‌گذاري كرده و تجهيزات فناوري براي كمك به جنبش‌هاي مخالف تهيه كرده‌اند. در حال حاضر بيش از 200 هزار ونزوئلايي از "توئيتر" و "فيس‌بوك" به عنوان مكانيسمي براي حمله به دولت چاوز و پيشبرد اقدامات بي‌ثبات‌كننده استفاده مي‌كنند.

پنتاگون از سال 2003 جنگ سايبري را به عنوان ميدان نبرد آتي واشنگتن برگزيد و اراك اوباما هم سال گذشته واحدي سايبري ايجاد كرد و رئيس فضاي سايبري را هم تعيين نمود تا سياست‌ها و اقدامات واشنگتن از طريق اينترنت را هماهنگ كند.