Gerdab.IR | گرداب

دور جدید تبلیغات منافقین برای خروج از لیست تروریست‌ها

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

در چند سال اخیر منافقین به لابی گسترده‌ای در اروپا و آمریکا پرداخته‌اند تا نام خود را از لیست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی حذف کنند.

به گزارش گرداب، در صورتی که وزارت خارجه آمریکا تسلیم لابی‌ها و رای دادگاه استیناف مبنی بر به اشتباه قراردادن نام منافقین در لیست تروریست‌ها شود و نام مجاهدین خلق را از لیست خود خارج کند‌، پس می‌توان نتیجه گرفت دولت آمریکا نیز از اعمال تحریم‌ها و سیاست‌های منزوی کردن ایران بر سر برنامه اتمی نتیجه‌ای نگرفته و خود را برای فاز رویارویی نظامی با ایران آماده می‌کند.

"از علاقه آنها به مبارزه مسلحانه به هیچ وجه کاسته نشده است"، "همچنان مُصّر به انکار و تحریف بخشی از واقعیت‌های مربوط به تاریخ سازمان خود خصوصا در زمینه خشونت‌هایشان هستند" و "رفتار شبه پرستش اعضای آنها همراه با تاریخ ۲۹ ساله‌ مجاهدین خلق ما را به این واقعیت رهنمون می‌کند که این گروه عزم و توانایی لازم برای تبدیل به یک سازمان دموکراتیک را ندارند"، "آنان به تبلیغات چشمگیری دست زده و سعی درجلب همکاری افراد مشهور دارند و معمولا سعی می‌کنند تاییدیه‌هایی از سوی این شخصیت‌های حقیقی معروف برای خود دست و پا کنند."

آن‌چه در بالا آمد گزارش نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه گزارش سال ۱۹۹۴ وزارت خارجه آمریکا در مورد مجاهدین خلق، معروف به منافقین است که از همان زمان توجه خود را معطوف نشان دادن چهره‌ای غیر تروریستی از خود کرده بودند.

در چند سال اخیر منافقین به لابی گسترده‌ای در اروپا و آمریکا پرداخته‌اند تا نام خود را از لیست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی حذف کنند؛ لابی‌گری‌هایی که در سال ۱۳۸۷/۲۰۰۸ در انگلیس و اتحادیه اروپا جواب داد و نام این گروه را از لیست سیاه خارج کرد تا اموال و دارایی‌های توقیف شده نیز به دست آنها برگردد‌، هر چند این پروسه در آمریکا هنوز جواب نداده اما وزارت خارجه آمریکا باید به زودی تصمیم خود را در این مورد اعلام کند.

منافقین در خارج از کشور به نام MKO مشهور هستند ولی در تبلیغات چند ساله خود ترجیح داده‌اند از نام PMOI استفاده کنند که بر خلاف نام قبلی برچسب معروف تروریست را ندارد‌، هرچند هر دوی این نام‌های اختصاری به معنی ‌"سازمان مجاهدین خلق ایران" هستند.

تروریست؟
نخستین بار در سال ۱۹۹۷ و در زمان دولت کلینتون نام مجاهدین خلق به بهانه دست داشتن این گروه در کشتن‌، ترورهای نافرجام و آدم‌ربایی آمریکایی‌های شاغل در ایران در دهه ۷۰ میلادی‌، حضور بعضی از عناصر آن در واقعه گروگان‌گیری سفارت آمریکا در ایران و مخالفت رسمی با مبادله گروگان‌ها و تاکید بر محاکمه آنها وارد لیست سیاه تروریست‌های دولت آمریکا شد.
 
ناگفته نماند اقدامات سازمان رجوی در همکاری با صدام حسین در کشتار کردها و شیعیان عراق نیز در این تصمیم بی‌تاثیر نبود؛ خصوصا که این سیاست مقارن با زمانی که آمریکا و صدام از در دشمنی با هم درآمده بودند، اعلام شد. کاندولیزا رایس در سال ۲۰۰۸ همچنان با خروج این سازمان از لیست تروریست‌ها موسوم به FTO مخالف بود و در سال ۲۰۰۹ نیز همین سیاست ادامه یافت، اما مدتی است لابی‌های طرفدار منافقین در واشنگتن با فشار گسترده بر وزارت خارجه آمریکا و شخص هیلاری کلینتون می‌کوشند اعلام عدم تروریست بودن منافقین را نهایی کرده و مقدمات فعالیت آزاد آنها را فراهم کنند.
 
تبلیغات پر سر و صدا
منافقین می‌کوشند روش موفقی که در انگلیس و فرانسه به کار گرفتند را در آمریکا نیز پیاده کنند که عبارت بود از استفاده از افراد و شخصیت‌های معروف و قانع کردن نمایندگان پارلمان این دو کشور که آنها دست از اعمال تروریستی خود برداشته‌اند. آنها در برنامه‌ها، گردهم‌آیی‌ها و کنفرانس‌‌های مختلفی که در چند سال و خصوصا چند ماه اخیر بی‌سابقه بوده و با خرج کردن پول‌های هنگفت مهمانانی را از دوسوی طیف سیاسی آمریکا دعوت می‌کنند و از آنها می‌خواهند در قبال پرداخت هزینه‌های کلان سخنرانی‌، جت خصوصی و اقامت در هتل‌های گران قیمت، در برنامه‌های آنها سخنرانی کنند. معمولا از این شخصیت‌های مشهور سیاسی خواسته می‌شود از عدم وجود آزادی یا نقض حقوق بشر در ایران صحبت کنند‌. بعضی از این افراد خود تاکید کرده‌اند که پیش از سخنرانی چیز زیادی در مورد منافقین نمی‌دانسته‌اند و هواداران این گروه آنها را دوره کرده بودند.

شماری از این شخصیت‌های سیاسی آمریکایی که در این نشست‌ها حاضر شده و سخنرانی کرده‌اند عبارتند از‌: "رودی جولیانی" شهردار جمهوری‌خواه نیویورک در زمان بوش‌، "مایکل موکیسی" دادستان کل اسبق آمریکا در دوره بوش، "اندرو کارد" رئیس دفتر بوش‌، "تام ریج" وزیر امنیت ملی بوش‌، "اد رندل" فرماندار اسبق پنسیلوانیا‌، "بیل ریچاردسون" وزیر اسبق انرژی دولت کلینتون‌، "ژنرال پیتر پیس" رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش آمریکا‌، "ژنرال وسلی کلارک" فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در ناتو‌‌، "جیمز جونز" مشاور قبلی امنیت ملی اوباما‌، "جان بولتون" سفیر بوش در سازمان ملل و "فیلیپ کرولی" سخنگوی قبلی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اوباما.

این افراد همگی گفته‌اند که برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه سخنرانی در این همایش‌ها مبلغی معادل ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار به آنها پرداخت شده و یک تیم از منافقین پیش از سخنرانی به آنها اطلاعات مورد نیاز را داده است‌. این گردهم آیی‌ها معمولا در هتل‌های مشهور واشنگتن و نیویورک و نیز در پاریس‌، بروکسل و برلین برگزار می‌شوند. تبلیغات برگزاری این مراسم به صورت صفحه‌های کامل و بزرگی در واشنگتن پست و نیویورک تایمز چاپ شده‌اند که معمولا بر خروج نام این سازمان از فهرست تروریست‌ها و وظیفه آمریکایی‌ها در مراقبت از کمپ اشرف و عدم بسته شدن آن تاکید دارند. محل دقیق تامین هزینه‌های هنگفت این مجالس دقیقا معلوم نیست اما ظاهرا افراد و سازمان‌های ایرانی- آمریکایی خصوصا در لس آنجلس و اروپا پشت پرده این گردهم آیی‌ها هستند.

مدیر اسبق اف‌بی‌آی طی یک کنفرانس رسانه‌ای در تاریخ 27 ژوئیه 2011‌ منافقین را "شجاع" خواند و آنان را برای "رهبری مبارزه برای آزادی در ایران" تحسین کرد.
 
هدف منافقین از تبلیغات در آمریکا
در یکی از گردهم آیی‌ها مریم رجوی رئیس جمهور خودخوانده منافقین می‌گوید: «آمریکا با برچسب زنی بی‌مورد دست و پای اصلی‌ترین نیروی متمایل به تغییر در ایران را بسته است و به مثابه مانعی در سر راه آزادی مردم ایران عمل می‌کند. دولت آمریکا باید به پیشنهاد مسئولان و شخصیت‌هایی که خواهان خروج نام مجاهدین از لیست تروریست‌ها و به رسمیت شناختن مبارزان آزادی ایران هستند‌، توجه کند.»

برای دستیابی به این خواسته منافقین اخیرا تجمعی اعتراض آمیز مقابل ساختمان وزارت خارجه در واشنگتن برگزار کردند.

مریم رجوی همچنین در سال ۲۰۰۸ و پس از خروج نام این گروه از لیست تروریست‌های اتحادیه اروپا گفت‌: «با لغو برچسب تروریستی سیاست مخالف اروپا درهم شکست و چرخ‌های تغییر در ایران با شتاب مضاعفی خواهند چرخید.»

القای مبارز راه آزادی بودن منافقین، انکار همه فعالیت‌های ضد بشری در عراق و این که مجاهدین خلق تنها گروهی هستند که سابقه مبارزه با جمهوری اسلامی را داشته‌اند در زمره‌ اهداف آنها به شمار می‌آید، به طوری که مهمانان گردهم آیی‌های منافقین بدون اشاره به سابقه خشونت بار، ضد آمریکایی و مارکسیستی آنان سعی می‌کنند مجاهدین خلق را مبارزان آزادی‌خواهی بنامند که "مانند آمریکایی‌ها به ارزش‌های آمریکا پایبندند" و "دموکرات‌هایی هستند که آماده‌اند تا در صورت تغییر رژیم در تهران وظیفه خود را به عنوان دولت جایگزین ایفا کنند."

منافقین با رد سابقه سیاه و خشن خود مدعی‌اند که از سال ۲۰۰۱ به بعد همه فعالیت‌های تروریستی خود را کنار گذاشته‌اند و این درحالیست که در گزارش سال ۲۰۰۴ FBI درباره منافقین آمده است‌: آنها همچنان به صورت فعالانه درگیر آماده‌سازی و دست زدن به اقدامات تروریستی هستند.
 
FBI گزارش خود را بر اساس استراق سمع از مکالمات تلفنی مابین دفاتر منافقین در عراق‌، لس آنجلس و فرانسه کسب کرده می‌نویسد: اطلاعات خاصی در مورد بمب گذاری به دست آمده و این اطلاعات با یافته‌های سازمان‌های جاسوسی فرانسه و آلمان مطابقت دارد.

منافقین همچنین یکی از دلایل ترک خشونت و وفاداری خود به ارزش‌های غربی و مبارزه با دولت ایران را برملا کردن اسرار هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۲ می‌دانند و نقش خود را در پرده برداشتن از نیروگاه هسته‌ای نظنز پررنگ جلوه می‌دهند، این در حالیست که به ادعای متخصصان‌، اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از طریق جاسوسی‌های اسرائیل کشف شد ولی اسرائیل افتخار اعلام آن را به منافقین داد. بنابر گزارش سال ۲۰۰۹ بازرسان اتمی سازمان ملل "اکثر اطلاعاتی که منافقین از برنامه هسته‌ای ایران می‌دهند با اغراض سیاسی تهیه شده و معمولا پر از اشتباه و دروغ هستند."

مخالفان خروج منافقین از لیست تروریست‌ها
هفته گذشته شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) نشستی را برگزار و طی آن به شدت با خروج مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا مخالفت کرد، هرچند اعضای شرکت کننده در این نشست بعدا از سوی منافقین به محافظه‌کاری و ماموریت برای جمهوری اسلامی متهم شدند. در این نشست "مازیار بهاری" روزنامه نگار، "باربارا اسلوین" کارشناس سیاست خارجی آمریکا و محقق درباره سازمان منافقین و "تریتا پارسی" رئیس مرکز نایاک و نیز "محسن کدیور" و "احمد صدری" از مخالفان دولت ایران حضور داشته‌اند.

مازیار بهاری عقیده داشته است: «تغییر در موضع دولت آمریکا در مورد "ماهیت" مجاهدین، به اعتماد مردم ایران لطمه خواهد زد... وجود نام منافقین در بین سازمان‌های تروریستی بهترین گواه بر مخالفت آمریکا با همه اشکال تروریسم است.»

باربارا اسلوین گفته است‌: «مجاهدین خلق بر خلاف چهار دهه قبل، دیگر پایگاه مردمی در ایران ندارند که تا حدود زیادی به حمایت این گروه از عراق در جنگ با ایران مربوط می‌شود.»

احمد صدری و محسن کدیور که به نمایندگی از جنبش سبز در این نشست حاضر بوده‌اند عقیده داشته‌اند‌: «حذف نام مجاهدین از فهرست سازمان‌‌های تروریستی پیامد خطرناکی برای جنبش موسوم به سبز ایران خواهد داشت و حتی بهانه به دست دولت می‌دهد تا به دیده تردید بیشتری به مخالفان اپوزیسیون در ایران نگاه کند.»

دیگر شرکت کنندگان در این نشست عقیده داشته‌اند‌: «اعلام عدم تروریست بودن منافقین جامعه ایرانیان مقیم آمریکایی را در بهت و حیرت فرو خواهد برد چون از این به بعد منافقین که اقلیتی کم ولی پر سر و صدا هستند و شخص مریم رجوی، به نماینده و صدای ایرانیان خارج از کشور تبدیل می‌شوند، در صورتی که چنین چیزی واقعیت ندارد و هیچ یک از ایرانیان مقیم خارج از کشور آنها را به نمایندگی خود برنگزیده‌اند.»

پیامدها
کارشناسان عقیده دارند خارج کردن نام منافقین از لیست تروریستی آمریکا نشان دهنده اهداف عالی و انسان دوستانه منافقین نیست بلکه تنها ثابت می‌کند که قدرت لابی‌های آمریکایی در آمریکا چقدر است. خصوصا که اکثریت سنای آمریکا و بیش از ۲۳۰ تن از اعضای کنگره از هر دو حزب طی یک کنفرانس مطبوعاتی حمایت خود را از قطعنامه ۷۰۴ در حمایت از حقوق ساکنان اشرف اعلام کرده‌اند.

همچنین خروج منافقین از لیست مربوطه به آنها ماهیت و مشروعیت سیاسی داده و اجازه می‌دهد آزادانه در آمریکا فعالیت سیاسی کرده و پول جمع کنند. این درحالیست که در پروند‌ه‌های FBI مواردی از پول‌شویی‌، کلاه‌برداری و خلاف‌های مالی منجر به زندانی شدن برخی از اعضای این فرقه به چشم می‌خورد. همچنین بر اساس گزارش‌های محرمانه وزارت خارجه آمریکا مجاهدین اعضای زن کمپ اشرف را آموزش می‌داده‌اند تا در کربلا دست به انفجارهای انتحاری بزنند. گزارش‌های دیگر FBI از بر ماهیت تروریستی‌، فرقه‌گری‌، مغزشویی‌، پرستش رجوی‌ها‌، عملیات روانی و حضور اعضای منافقین در کمپ اشرف بر خلاف خواسته خود، نیز همگی دلالت بر این نکته دارند که دولتمردان آمریکایی خود بیشتر از سایرین بر ماهیت تروریستی‌، خطرناک و غیرقابل تغییر این فرقه - سازمان واقف هستند.

گفته‌های سخنرانان همایش‌های منافقین که اکثرا از بین نئوکان‌ها هستند و تاکید آنها بر دموکراسی‌، لزوم مبارزه با دولت کنونی ایرا‌ن‌، اهمیت تغییر رژیم در ایران و مبارزه برای آزادی مردم ایران به هر قیمتی‌، روی دیگر دلایل برداشتن برچسب تروریستی از منافقین را آشکار می‌کند‌. در صورتی که وزارت خارجه آمریکا تسلیم لابی‌ها و رای دادگاه استیناف مبنی بر به اشتباه قراردادن نام منافقین در لیست تروریست‌ها شود و نام مجاهدین خلق را از لیست خود خارج کند‌، پس می‌توان نتیجه گرفت دولت آمریکا نیز از اعمال تحریم‌ها و سیاست‌های منزوی کردن ایران بر سر برنامه اتمی نتیجه‌ای نگرفته و خود را برای فاز رویارویی نظامی با ایران آماده می‌کند و استفاده از منافقین برای بمب‌گذاری‌، اعمال تروریستی و خرابکاری در ایران بخشی از این برنامه نظامی آمریکاست‌، چرا که آنها طی چهار دهه تجربه قابل توجهی را در خیانت، سرکوب‌، خرابکاری و ایجاد رعب و وحشت کسب کرده‌اند، چنانچه یک مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «تناقض این جاست که ما می‌خواهیم آنها را از لیست تروریست‌ها خارج کنیم تا دیگر بار برایمان دست به اعمال تروریستی بزنند.»
فرشته صادقی
 
منبع: تریبون مستضعفین