Gerdab.IR | گرداب

انکار قتل جوان سیاه پوست لندنی

اعتراف بی‌بی‌سی به جعل خبر + سند

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

بی‌بی‌سی، بنگاه خبر پراکنی وابسته به دولت بریتانیا یک‌بار دیگر نشان داد به راحتی در مسائل مهم و حیاتی چشم خود را بر روی واقعیت می‌بندد.

به گزارش گرداب به نقل از جام نیوز، بی‌بی‌سی که مدعی « بی‌طرفی» در عمل به رسالت رسانه‌ای روز گذشته (13آگوست، 22 مرداد) است، به دلیل وابستگی‌هایش به دولت انگلیس نشان داد معمولاً در مسائل مهم و حیاتی چشم خود را بر روی واقعیت بسته و تعهدات و اخلاق رسانه‌ای خود را فراموش می‌کند و گزارشی را مخابره می‌کند که نسبت به صحت و سقم آن اطمینان ندارد.

جرقه اعتراض‌های گسترده لندن، قتل یک جوان سیاه‌پوستی به دست پلیس بود. این حادثه به سرعت احساسات و عواطف مردم بریتانیا را تحریک کرد و آن‌ها در اعتراض به قتل این جوان 29 ساله به خیابان کشاند؛ طولی نکشید که تقریبا تمامی شهرهای اصلی انگلستان یکپارچه خشم شد.

بی‌بی‌سی این خبر مهم را این طور منعکس کرد: پلیس احتمال می‌دهد این فرد در درگیری با یک گروه رقیب محلی کشته شد. به گفته برخی اهالی محل، طی این درگیری سه اتومبیل به تعقیب و گریز پرداختند در حالی که به علت اوضاع ناآرام محله، ظاهرا پلیس برای جلوگیری از این درگیری در محل حضور نداشت.

این جهت گیری بی‌بی‌سی ساکنان تاتنهام را خشمگین کرد و اعتراضات موج گسترده تری به خود گرفت. با گذشت یک هفته از خشم مردم، بی‌بی‌سی حادثه کشته‌شدن مارک مورگان (Mark Morgan) را با این تیتر «اطلاع‌رسانی در مورد مرگ "مارک دوگان" گمراه‌کننده بود» اصلاح کرد.

این رسانه دولتی با اذعان به این که مرگ "مورگان" باعث به راه افتادن موجی از اعتراضات در محله تاتنهام لندن شد در یک خط توضیح داد :«مارک دوگان 29 ساله بر اثر تیراندازی پلیس کشته شد.»



بی‌بی‌سی پیش از این دلیل مرگ قربانی پنجم حوادث لندن را حساب و کتاب شخصی بین معترضان اعلام کرده بود؛ با این حساب باید منتظر اصلاحیه این خبر نیز باشیم.