Gerdab.IR | گرداب

استقبال كاخ سفيد از انفجارهاي خونين عراق

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

كاخ سفيد یک روز پس از انفجارهاي خونين در عراق اعلام كرد آمادگی تمديد حضور نظامي خود در این کشور را دارد.

به گزارش  گرداب به نقل از خبرگزاري فرانسه، كاخ سفيد روز گذشته از انفجارهاي خونين عراق كه برخي رسانه‌ها آن را "دوشنبه خونين" اين كشور ناميده‌اند، استقبال كرده و بار ديگر موضوع ابقاي حضور نظامي خود در عراق را مطرح كرد.

طبق توافقنامه‌ امنيتي بغداد - واشنگتن  در سال 2008، تمامی نظاميان آمريكايي باید تا پايان سال جاري ميلادي (شنبه 31 دسامبر 2011، 10 دي‌ماه) از خاك عراق خارج شوند، هر چند اخيرا مذاكراتي در عراق ميان طرفین براي باقی‌ماندن بخشي از نظاميان تحت پوشش مربيان نظامي آغاز شده است.

"جي كارني" سخنگوي كاخ سفيد در کنفرانس مطبوعاتي به انفجارهاي ديروز عراق كه بيش از 70 كشته و 300 مجروح بر جاي گذاشته اشاره و اعلام كرد كه واشنگتن حاضر است هر درخواستي كه مقامات عراقي براي تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق پس از سال 2011 ارائه كنند را بررسي كند.

روز گذشته چند انفجار در شهرهاي كربلا، نجف، كوت، بغداد و تكريت 74 كشته و بيش از 300 مجروح بر جاي گذاشت و روز خونینی را در این کشور رقم زد.

كارني با بيان اينكه تجاوزهايي صورت گرفته است و ما آن را به شدت محكوم مي‌كنيم، افزود: «وضعيت عمومي [عراق] هنوز شاهد كاهش خشونت است و تغييري در طرح عقب‌نشيني نيروهاي آمريكا تا پايان سال جاري وجود ندارد.»

هم‌اكنون حدود 47 هزار نظامي آمريكايي در عراق مستقر هستند كه مي‌بايست تا 31 دسامبر آينده خاك این کشور را ترك كنند.

منبع: فارس