Gerdab.IR | گرداب

سايت ضد انقلاب گويانيوز:

بدون بي‌بي‌سي فارسي، انگليس نمي‌توانست ديدگاه خود را منتشر كند

تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹

اگر تلويزيون بي.بي.سي فارسي نبود چگونه وزير امور خارجه انگليس و سفير انگليس در ايران مي توانستند ديدگاه هاي خود را در منطقه منتشر كنند؟

به گزارش گرداب، يكي از نويسندگان سايت‌هاي ضدانقلابي در نوشتاري كه در سايت گويانيوز منتشر شد، نقدهاي صريحي را عليه عملكرد تلويزيون بي.بي.سي فارسي عنوان كرد.

در قسمت هايي از اين متن آمده است:
دليل اصلي تشكيل اين كانال تلويزيوني همان دليلي است كه دولت فرانسه براي راه اندازي يك شبكه تلويزيوني 24 ساعته خبري به زبان انگليسي و فرانسوي داشت.

"ژاك شيراك"، رئيس جمهور وقت فرانسه، در زمان حمله آمريكا به عراق از اينكه ديدگاه‌هاي دولت فرانسه و مخالفتش با حمله به عراق به درستي از ديگر شبكه‌هاي تلويزيوني انگليسي زبان مثل CNN و BBC مطرح نشد، بسيار ناخرسند بود و اين باعث شد كه آمريكا و انگليس بتوانند اذهان عمومي را براي حمله به عراق آماده كنند.

ژاك شيراك بعد از آن تجربه تلخ، دستور تأسيس اين كانال را با تامين هزينه‌هاي هنگفت داد.

انگيزه اصلي تأسيس بي.بي.سي فارسي را نبايد ماست مالي كرد
بي بي سي هم كه مي ديد با شرايط بحراني خاورميانه و افت شديد تعداد شنوندگان راديويي آن در ايران، جايگاهي براي طرح ديدگاه‌هاي خود ندارد و نمي‌خواست كه از قافله عقب بماند، تصميم گرفت از طريق ايجاد يك تلويزيون فارسي زبان، براي گنجاندن ديدگاه هاي دولت انگليس در لابلاي برنامه هاي ديگر شبكه تلويزيوني فارسي، فرصتي فراهم كند.

اگر تلويزيون بي.بي.سي فارسي نبود چگونه وزير امور خارجه انگليس و سفير انگليس در ايران مي توانستند ديدگاه هاي خود را در منطقه منتشر كنند؟

به هر كدام از آنها نيم ساعت وقت در برنامه "به عبارت ديگر" داده شد. با نبود اين كانال آيا فكر مي كنيد آنها مي رفتند و با شبكه تلويزيوني صداي آمريكا مصاحبه مي كردند؟ هرگز!

اين كانال توانست فرصت مصاحبه با اين افراد را در ميان صدها مصاحبه با افراد ديگر قابل پذيرش كند و اگر بي.بي.سي فارسي نبود آنها چه از نظر سياسي و چه از نظر پرستيژي هرگز حاضر به مصاحبه با شبكه تلويزيوني صداي آمريكا نمي‌شدند و در آن صورت چگونه مي‌توانستند مردم فارسي زبان را در آن كشورها با عقايد خود آشنا كنند.

دليل و انگيزه و منشاء اصلي تأسيس اين شبكه را هم نبايد ماست مالي كرد چرا كه اين حق دولت‌هاست كه ابزار رسانه‌اي خود را داشته باشند همانگونه كه حق اعضاي جامعه مدني است كه از اين امكان به طور مستقل برخوردار شوند.

بي.بي.سي فارسي در حوادث ايران نقش دلال را بازي كرد
بايد گفت ناتواني و ناديده گرفتن اصول حرفه اي، افراد مستقل فعال در اين شبكه هاي تلويزيوني را ناتوان مي كند و آنها را به ابزار انتقال انديشه هاي دولتمردان تبديل مي كند. اين همان نكته بسيار ظريفي است كه من تلاش دارم با يادآوري منشاء شكل گيري شبكه بي بي سي فارسي برجسته كنم.

در حوادث اخير ايران فيلم‌ها و تصاوير فوق العاده زيادي مجانأ در اختيار بي.بي.سي فارسي قرار گرفت. از اين تصاوير مجاني، هم تلويزيون مادر و هم سرويس جهاني بي بي سي در اخبار خود فراوان استفاده كردند و ضمنأ آنها را به تلويزيون هاي ديگر هم فروختند!

اينجاست كه مي بينيم كه وجود تلويزيون بي.بي.سي فارسي چقدر براي بي بي سي مادر سودآور بوده است و چقدر خوب بي.بي.سي فارسي نقش دلال را بازي كرده است.

منبع: فارس