Gerdab.IR | گرداب

دادستان تهران:

در جرائم خطرناک شاكی ببخشد، حكومت نمی‌بخشد

تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

دولت آبادی شیوه اقدام قاطع در خصوص جرائمی نظیر تجاوز به عنف، سرقت‌های مسلحانه و شرارت‌ها را شرح داد.

به گزارش گرداب، دادستان عمومي و انقلاب تهران براي مقابله با جرائمي چون تجاوز به عنف، سرقت هاي مسلحانه و شرارت ها دستورالعمل مخصوصي را خطاب به دادسراها و ضابطان قضايي مرتبط با موضوع صادر كرد.

"عباس جعفري دولت آبادي" اعلام كرد كه با توجه به تأثير سوء برخي جرائم مثل تجاوز به عنف، سرقت هاي مسلحانه و شرارت ها بر احساسات عمومي افراد در جامعه، مقتضي است در مبارزه با اين گونه جرائم به شرح آتي اقدام شود:

1- از اين پس كليه پرونده هاي مربوط به شرارت ها و مجرمان خطرناك به دادسراي شهيد مقدس تهران ارسال شود.

2- پرونده هايي به دادسراي امنيت ارسال شوند كه اولاً از پرونده هاي قديمي آن دادسرا نباشد، ثانياً سرپرست دادسراي شهيد مقدس، ضرورت رسيدگي در آن دادسرا را احراز كند؛ بنابراين پرونده هايي كه از دادسراي شهيد مقدس به لحاظ عدم شمول در اين بخشنامه اعاده مي شود، در دادسراي محل وقوع جرم رسيدگي شود.

3- در مورد اين گونه جرائم، سرعت در رسيدگي، عدم اغماض و صدور قرارهاي متناسب مورد تأكيد است.

4- در جرائم داراي جنبه عمومي مانند چاقوكشي، پرونده با رضايت شاكي مختومه نشود و براي مجازات مجرم از جنبه عمومي به دادگاه ارسال شود.

5- اطلاع رساني در اين نوع پرونده ها، به صورت متمركز در دادستاني تهران انجام خواهد شد و سرپرستان نواحي، وقوع اين گونه جرائم را بلافاصله به دادستان تهران اطلاع دهند.

6- با تشكيل جلسات با نيروي انتظامي در حوزه آن دادسرا، اقدامات پيشگيرانه از طريق حضور ملموس پليس مورد توجه قرار گيرد.

7- پس از صدور كيفرخواست، نمايندگان دادستان با مطالعه دقيق پرونده در دادگاه حضور به هم رسانده و از كيفرخواست دفاع كنند. ضمناً اعلام نتيجه رسيدگي به سرپرست ناحيه يا حسب مورد دادستان تهران ضروري است.

8- پليس براي كليه مجرمان خطرناك و افرادي كه شرارت مي كنند، شناسنامه اطلاعاتي تهيه كند و با اخذ سوابق كيفري آنها و انجام تحقيقات اوليه، پرونده را به دادسراي شهيد مقدس ارسال كند.

9- در خصوص پرونده هاي موجود، سرپرستان نواحي با رياست دادگاه هاي تهران يا رئيس مجتمع قضايي مربوطه هماهنگي كنند تا شعب خاصي براي رسيدگي به اين نوع جرائم تعيين شود و اين گونه پرونده ها به شعب تعيين شده ارسال شود.

10- از معاونين سرپرستان دادسراها انتظار مي رود با مديريت و پي گيري هاي لازم، هزينه هاي مربوط به جرم را براي مجرمان افزايش داده تا از اين طريق به كنترل مجرمان در سطح منطقه نايل آيند.

11- پليس مكلف است كليه طرح هاي راجع به اشرار را از طريق هماهنگي با سرپرست دادسراي شهيد مقدس اجرا كند.

12- مدير كل زندان هاي استان تهران ترتيبي اتخاذ كند كه اين گونه متهمان و محكومان در بندهاي ويژه نگهداري و طبقه بندي لازم رعايت شود.

13- سرپرستان نواحي ترتيبي اتخاذ كنند كه احكام صادره پس از قطعيت سريعاً اجرا و نتيجه به دادستاني تهران اعلام شود.

14- در مواردي كه سرپرستان موضوعات خاصي را قابل طرح در ستاد پيشگيري از جرايم خاص دادستاني تهران مي دانند، مراتب را كتباً به دبيرخانه ستاد اعلام كنند.

15- كليه سرپرستان در حوزه مأموريت خود، آمار جرائم ارتكاب يافته به ويژه سرقت هاي باندي و مسلحانه، جرح با چاقو، آدم ربايي، مزاحمت بانوان و كودك آزاري را مورد توجه قرار داده و چنانچه در اين رابطه ها با مشكل روبه رو شوند، مراتب به دادسراي تهران اعلام شود.