Gerdab.IR | گرداب

ادعای شبکه خبری آمریکایی درباره سایت جدید هسته‌ای ایران

تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹

محل ساخت سایت تأسیسات جدید هسته‌ای ایران، مورد تأیید محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته است.

به گزارش گرداب، یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از مشاور ارشد رئیس‌جمهور کشورمان مدعی شد که محل ساخت سایت تأسیسات جدید هسته‌ای ایران، مورد تأیید محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته است؛ این طرح تازه‌ترین کار ایران در گسترش برنامه هسته‌ای است که جامعه بین‌الملل خواهان توقف آن است.

وب سایت شبکه خبری "فاکس نیوز" با طرح موضوع بالا نوشت: وزیر امور خارجه ایران همچنان در تلاش برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل از تمایل کشورش در انجام مذاکرات بیشتر پیرامون معاهده سوخت هسته‌ای خبر داد.

آمریکا و هم‌پیمانانش که از قصد تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنند، تلاش دارند حمایت‌هایی را از تحریم‌های جدید سازمان ملل به دست آورند. این در حالی است که ایران این اتهام را رد کرده و بر این مسئله پافشاری می‌ورزد که برنامه هسته‌ای‌اش با هدف تولید برق دنبال می‌شود.

این شبکه خبری در ادامه افزود: این تأسیسات هسته‌ای، سومین تأسیسات ایران خواهد بود که "مجتبی ثمره ‌هاشمی"، مشاور ارشد احمدی‌نژاد، خبر مورد تأیید قرار گرفتن محل ساخت آن از سوی رئیس‌جمهوری ایران را اعلام کرد. این در حالی است که او اشاره‌ای به محل دقیق آن نداشت، اما تاکید کرد که فعالیت‌ها در این زمینه بنا بر دستور رئیس‌جمهوری آغاز خواهد شد.

در این باره، دولت ایران ماه نوامبر اعلام کرد که برنامه ساخت ده تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم را در دستور کاری خود قرار داده است. این در شرایطی است که پیشتر رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران اعلام کرد از این تعداد ساخت دو تأسیسات در سال جاری ایرانیان آغاز و در فاصله ماه‌های مارس 2010 تا مارس 2011 راه اندازی خواهد شد.

هم‌اکنون جمهوری اسلامی دارای دو تأسیسات هسته‌ای اورانیوم در شهرهای نطنز و قم است که در زمینه غنی‌سازی فعالیت نمی‌کنند.

فاکس نیوز در ادامه نوشت: سازمان ملل از این کشور خواسته است فعالیت‌های غنی سازی خود را به حالت تعلیق درآورد، چراکه این روند می‌تواند برای تولید بمب هسته‌ای و تأمین سوخت رآکتور هسته‌ای مورد بهره‌گیری قرار گیرد.

"بنیامین نتانیاهو"، نخست‌وزیر اسرائیل نیز خواهان اعمال تحریم‌های فلج کننده اعم از ممنوعیت صادرات محصولات نفتی به این کشور شده تا از این راه، از حرکت ایران به سوی دستیابی به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.

او در مصاحبه با شبکه ABC گفت: «چنانچه سازمان ملل نتواند درباره تحریم‌ها به یک اجماع نظر برسد، ائتلافی از کشورهای موافق خود باید این طرح به اجرا درآورند.»

در همین حال، آمریکا نیز سرسختانه تلاش می‌کند روسیه و چین را که در شورای امنیت از حق وتو برخوردارند، به موافقت با دور چهارم تحریم‌ها ترغیب کند.

"منوچهر متکی"، وزیر خارجه نیز گفت: «ایران برای انجام گفت‌وگوها درباره تبادل سوخت هسته‌ای، در نظر دارد نمایندگانی به چین و روسیه و همچین لبنان و اوگاندا  که از اعضای غیردائمی شورای امنیت هستند بفرستد.»

این شبکه خبری در پایان افزود: متکی با اشاره به آمریکا که تهران سال‌هاست، رابطه ای با این کشور ندارد، تصریح کرد: ایران خواهان انجام مذاکره مستقیم با همه اعضای شورای امنیت به استثنای یک کشور است که آن هم غیرمستقیم صورت خواهد گرفت.

این مذاکرات سال گذشته پس از آن متوقف شد که ایران پیشنهاد مورد حمایت سازمان ملل مبنی بر تبادل سوخت هسته‌ای به ازای ذخایر اورانیوم با غنای پایین را رد کرد.

بنا بر این طرح، جمهوری اسلامی باید 1100 کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای پایین خود را به خارج فرستاده و به ازای آن، سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصد دریافت می‌کرد.

فاکس نیوز با ادعای مشخص شدن محل سومین تأسیسات هسته‌ای کشورمان هیچ اشاره ای به محل ادعایی خود نکرد.

منبع:  تابناك