Gerdab.IR | گرداب

به بهانه گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی؛

باز هم ایران هراسی در بی‌بی‌سی

تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

خبر بی بی سی درباره گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی که در راستای پروژه ایران هراسی تحلیل می شود با آهنگ زمینه ای رعب انگیز و با تصاویری با حاشیه و نمایی تیره و تاریک پخش شد.

به گزارش گرداب به نقل از جام نیوز، شبکه تلویزیونی بی بی سی (BBC.Persian) مورخ 3 سپتامبر (12 شهریور) ضمن انعکاس خبر گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران سعی کرد آن را متناقض با سخنان نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهد.

بی بی سی افزود: تازه ترین گزارش "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که دیروز در اختیار کشورهای عضو قرار گرفت بعد از بازدید دو هفته پیش معاون وی از چند تاسیسات هسته ای ایران منتشر می شود.

بی بی سی با تاکید و تکرار تنها یک قسمت از این گزارش که در آن آژانس درباره وجود احتمالی فعالیت های هسته ای آشکار نشده در گذشته و یا حال در ایران ابراز نگرانی کرده است، گفت: جامعه بین المللی در کنار برنامه هسته ای ایران از برنامه موشکی ایران هم به شدت نگران است. گزارش جدید دبیر کل آژانس این سوء ظن متخصصان نظامی را در خارج از ایران تقویت می کند که برنامه موشکی ایران با برنامه هسته ای ایران گره خورده است. چیزی که نگرانی جامعه بین المللی را دوچندان خواهد کرد.

شایان ذکراست این گزارش خبری بی بی سی که در راستای پروژه ایران هراسی تحلیل می شود، با آهنگ زمینه ای رعب انگیز و تصاویری با حاشیه و نمایی تیره و تاریک پخش شد که اصولا پخش آهنگ زمینه در گزارش های خبری بی بی سی از موارد استثنایی محسوب می شود.

با توجه به اینکه نفس ارتباط آژانس با ایران و نظارت بر فعالیت های هسته ای ما نشانه قانون مند بودن آن بوده و در این گزارش به غیر از ابراز نگرانی که به سند و مدرکی مستند نشده است هیچ دلیلی برای انحراف در فعالیت های هسته ای کشورمان اعلام نشده است؛ لذا تناقضی بین این گزارش و سخنان نماینده ایران در آژانس مشاهده نمی شود.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه (11 شهریور) به "پرس تی‌وی" گفت: «گزارش دبیرکل آژانس درباره ایران و همچنین تکرار این پیام مهم که هیچ‌گونه انحراف از هر نوع در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نمی‌شود، حاوی حقایق مثبتی است.»

به گفته وی، مهم‌ترین نکته‌ای که در این گزارش به آن اشاره شده، "گام‌های مثبت جمهوری اسلامی ایران در راستای همکاری با آژانس و شفاف‌سازی" است.

سلطانیه افزود: «به همکاری ایران در ارائه اطلاعات و از بین بردن ابهامات و پاسخ به سوالات، به روشنی در این گزارش اشاره شده است.»

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مرتب از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما تاکنون انحرافی در برنامه صلح آمیز تهران مشاهده نکرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها بر موجود نبودن هرگونه مدرکی در مورد انحراف ایران در به کارگیری مواد هسته‌ای در مصارف غیرقانونی، تاکید کرده است.

اخیرا نیز محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در مقاله‌ای در مجله "نیویورکر" مورخ 6 ژوئن، تاکید کرده بود که در دوران طولانی مسئولیتش در این آژانس، "کوچک‎ترین مدرکی" بر انحراف برنامه هسته‌ای تهران مشاهده نشده بود.