Gerdab.IR | گرداب

خطرهای تازه در كمين اقتصاد اروپا و آمريكاست

تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

رئيس بانك جهاني دورنماي تيره‌اي از وضعيت اقتصادي اروپا و آمريكا ارائه كرد.

به گزارش گرداب، "رابرت زوليك"، رئيس بانك جهاني، طي سخناني در پكن اظهار داشت: «بحران مالي در اروپا، به بحراني براي بدهي‌هاي دولت‌هاي ملي تبديل شده است كه تاثيرات سنگيني بر واحد پولي مشترك، بانك‌ها و توانايي رقابت كشورها مي‌گذارد.»

از سوي ديگر، آمريكا درگير مسائل ديگري مانند موضوع بدهي‌ها و هزينه‌ها شده است، بر همه اين مشكلات بايد در ساختاري غلبه كرد كه در آن آهنگ رشد كند شده و اعتماد تضعيف شده و است. به اعتقاد زوليك خطرهاي اقتصادي تازه‌اي در كمين است.

دويچه وله آلمان ضمن انتشار اظهارات زوليك نوشت: «به نظر مي‌رسد آمريكا تا اطلاع ثانوي نقش خود را به عنوان لكوموتيو اقتصاد جهاني از دست مي‌دهد.»

دولت آمريكا در پيش‌بيني‌هاي خود براي ميزان رشد اقتصادي اين كشور، هم براي سال جاري و هم براي سال آينده تجديدنظر كرد و آن را كاهش داد.

دولت آمريكا همچنين پيش‌بيني مي‌كند كه نرخ بالاي بيكاري در اين كشور كماكان كاهش نيابد و به رغم چشم‌اندازهاي تيره اقتصادي، باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، قصد دارد كسري بودجه عظيم كشور را آشكارا كاهش دهد و قرار است در سال 2012 كسري بودجه از 8.8 درصد به 6.1 درصد كاهش يابد و كارشناسان ترديد دارند كه با توجه به اوضاع اقتصادي، اين كاهش كسري بتواند عملي شود.

دفتر رياست جمهوري در واشنگتن اعلام كرد كه درآمد ناخالص داخلي آمريكا، امسال فقط 1.7 و سال آينده 2.7 درصد رشد خواهد داشت ولی تاكنون رشدي 6.2 و 6.3 درصدي پيش‌بيني مي‌شد.

يكي از موانع بزرگ رشد اقتصادي در آمريكا، درصد بالاي بيكاري است، نرخ بيكاري در آمريكا براي امسال 9.1 درصد پيش‌بيني مي‌شود و براي سال 2012 فقط اندكي كاهش مي‌يابد و به 9 درصد مي‌رسد و اين امر، ميل آمريكاييان را براي خريد كاهش مي‌دهد و بايد توجه داشت كه در آمريكا هزينه مصرف، دو سوم بازده اقتصادي را شامل مي‌شود.

رسانه دولتي آلمان مي‌افزايد: ذكر يك نمونه مي‌تواند اوضاع بد بازار اشتغال در آمريكا را نشان دهد و به گفته كارشناسان، در ماه اوت امسال، فقط 75 هزار فرصت شغلي ايجاد شده است.

منبع: کیهان