Gerdab.IR | گرداب

نگاهی به وضعیت کاربران اینترنت در ایران

گرداب/ سبقت دایل آپ از سرویس‌های پر سرعت!

تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

با وجود سرویس‌های مختلف پرسرعت اتصال به اینترنت، همچنان بیش از همه سرویس Dial-UP مورد توجه کاربران اینترنت در ایران قرار دارد.

گرداب- ابتدای سال جاری "رضا تقی پور"، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از بیشترین رشدهای محقق شده در حوزه ضریب نفوذ اینترنت را مربوط به اپراتورهای اینترنت پرسرعت بیسیم (wimax) عنوان و تاکید کرد: «از ابتدای سال 89 تا پایان این سال کاربران اپراتورهای وایمکس رشدی نزدیک به یک هزار و 394 درصدی از خود نشان داده‌اند که این بیانگر تمایل مردم به استفاده از تکنولوژی های جدید برای بهره‌گیری بیشتر از خدمات فناوری اطلاعات است.»

اما بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات در حال حاضر 4 برنده مناقصه واگذاری wimax توانسته اند تنها 180 هزار مشترك را در سراسر ایران پوشش دهند.

اگرچه wimax، اینترنت پرسرعت بی‌سیم، می‌تواند در كشور به دلیل عدم توانایی گسترش صحیح ADSL از سوی مخابرات پا بگیرد و با توسعه‌ اصولی خلاهای ADSL را پر كند اما همچنان Dial-up از استقبال بیشتری در میان کاربران ایرانی برخوردار است.

مدیر یك شركت اینترنتی در رابطه با عدم موفقیت سرویس wimax در ایران می‌گوید: «یكی از مهمترین موانع بر سر راه پیشرفت wimax كه قرار است از سوی برنده‌ها‌ی مزایده آن ارائه شود، ‌محدودیت‌ در نوع ارائه‌ آن است.»

وی معتقد است: «این سرویس‌ در حال حاضر تنها در خانه، دفتر و یا اماكن مشخصی ارائه می‌شود در حالی كه مهم‌ترین ویژگی wimax قابلیت سیار بودن آن است كه موجب می‌شود این فناوری را وارد لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و در نهایت گوشی‌های تلفن‌های همراه كند.»

وی بر این عقیده است كه هر كدام از سرویس‌ها باید جایگاه و كارایی خود را داشته باشند و ایجاد محدودیت و مانع تنها باعث ورود فناوری بدون كارایی لازم می‌شود.

عواملی که موجب محدودیت در استفاده از این فناوری می‌شود مربوط به مشکلات زیرساختی مانند نصب آنتن، تاثیر منفی آن بر انسان و محیط و پیروی کردن این فناوری از قانون امواج رادیویی است. به دلیل بی‌سیم بودن wimax، موانع محیطی همچنان اثرات خود (مانند رطوبت) را روی آن خواهد گذاشت که ممکن است تداخل امواج رادیویی را به وجود بیاورد.

 مشتركان GPRS
بر اساس آمار به دست آمده از متما، مركز مدیریت توسعه ملی اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت كشور بر اساس كل اتصالات در حال حاضر 11.4 درصد است. بر اساس این آمار 4 میلیون و 132 هزار و 533 نفر در كشور كاربر اینترنت تلفن همراه هستند.

این در حالی‌است که پنج اپراتور در زمینه تلفن همراه در كشور خدمات ارائه می دهند و در شرایط فعلی آمار موبایل دایری كشور به 53 میلیون خط می رسد كه ضریب نفوذ 72 درصدی را از آن خود كرده است.

ADSL  همراه با محدودیت
در حال حاضر اتصال ۱۲۸ كیلوبیت بر ثانیه با ترافیك نامحدود با قیمتی در حدود ۴۰ هزار تومان برای كاربران خانگی، ویژگی اینترنت پرسرعت یا همان ADSL معروف است كه در حال حاضر 1 میلیون و 406 هزار كاربر اینترنت پرسرعت در 31 استان كشور را به خود اختصاص داده است (آمار مربوط به تمام اتصالات ADSL). به نظر می‌رسد محدودیت سرعت اینترنت پرسرعت، چیزی است كه كاربران ایرانی باید به آن عادت كنند.

مقاومت كاربران در مقابل سرعت!
Dial-up نیز به عنوان یكی از پرسابقه ترین شیوه‌های برقراری ارتباط با شبكه جهانی اینترنت در ایران است كه گمان می‌رفت با ورود فناوری‌های پیشرفته جدید، اندك اندك جای خود را به روش‌های نو و پرسرعت‌تر دهد اما طبق آمار سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت در حال حاضر كاربران و طرفداران این شیوه دسترسی به اینترنت از خود مقاومت نشان داده و از شیوه‌های جدید دسترسی به اینترنت حتی با شعار اینترنت پر سرعت! اینترنت بی ‌سیم! و انواع تبلیغات و تخفیفات اپراتورها، استقبال چندانی نكرده‌اند.

بنا بر این گزارش عملا تا پیش از سال ۸۴ اكثر كاربران اینترنتی، اتصال خود را از طریق سیستم تلفنی(Dial-UP) انجام می دادند و این روش، تنها روش دسترسی به اینترنت در كشور بود.

آمار مركز متما، حاكی است در حال حاضر ۷ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۱۳ نفر در كشور از طریق تلفن و با كارت اینترنتی (Dial-UP) به شبكه اینترنت متصل می‌شوند.

به نظر می‌رسد استقبال مردم در استفاده از Dial-UP به جای اینترنت پرسرعت مربوط به هزینه‌ها و خدمات نامناسب آن باشد. از سوی دیگر کاربران با توجه به میزان استفاده و نوع کاربری خود دست به گزینش روشهای اتصال به اینترنت می زنند و شاید کاربران Dial-UP در این محاسبات خود نیازی به اینترنت پر سرعت نمی‌بیند!