Gerdab.IR | گرداب

روش اسرائیل برای انحراف کمپین حمایت از فلسطین

تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

جروزالم پست در مقاله‌ای با اذعان به موفقیت کمپین آنلاین حمایت از فلسطین به ارائه روش‌هایی برای شکست این کمپین پرداخته و دلایل موفقیت این کمپین را برای الگوگیری از آن علیه فلسطینیان، عنوان می‌کند.

به گزارش گرداب، دكتر "آندره اوبلر"1 که از حامیان رژیم اسرائیل است در مقاله اخیر خود در جروزالم پست به مقایسه دو کمپین اینترنتی حمایت از اسرائیل و حمایت از فلسطین پرداخته است و با اعتراف به موفقیت‌های کمپین فلسطینی، درس‌هایی از آن برای موفقیت خود و راه‌هایی را برای انحراف و یا مصادره این کمپین‌ ارائه کرده است. روشهایی که آندره اوبلر برای شکست کمپین فلسطینی پیشنهاد می‌دهد عبارت است از:

- حمله به استراتژی این کمپین، پس از آنكه اين كمپين‌ به اندازه كافي توجه افكار عمومي را به خود جلب کرد، تلاشهاي آن را عقيم سازند.

- كمپين‌ها را به‌گونه‌اي نشان دهيم كه شايد در واقعيت آنها اين‌گونه نباشند. برای مثال تهيه تصاوير و وحشي‌گري‌هاي ساختگي و نسبت دادن آن به عنوان بخشي از ديپلماسي عمومي فلسطين.

- ايجاد كمپين‌هاي "عمومي" ساختگي است كه تحت عنوان"astroturfing" شناخته مي‌شود.

وی در آغاز این مقاله به مخاطبان اسرائیلی خود پاسخ می‌دهد که چرا با وجود این‌که تبلیغ کمپین فلسطینی می‌شود اما لازم است که به آن پرداخته شود.

مشروح مقاله دكتر آندره اوبلر که از نگاه یک اسرائیلی و علیه منافع مردم فلسطین نوشته شده در ادامه برای علاقه‌مندان آمده است:

حمايت آنلاين با سرعت سرسام‌آوري رو به تكامل است به طوري‌كه حاميان اسرائيل دائماً بر روي آن مانور مي‌دهند. پس نه تنها بايد از اقدام حاميان خود نكات تازه‌اي بياموزيم، بلكه از تلاش افراد و گروههاي مخالف نيز بايد درس بگيريم. پس از انتشار آخرين مقاله من- كه به تفصيل دو كمپين حمايت از "گلعاد شاليت"(Gilad Shalit) را تشريح کرد- اين مقاله بر كمپين حمايت از تاسيس كشور فلسطين تمركز دارد.

برخي‌ها قوياً بر اين ادعا اصرار مي‌ورزند كه نبايد به چنين كمپين‌هايي اعتنا كرد كه البته ما با اين ديدگاه مخالفيم. چنين تفكري سد راهي براي موجوديت و احساس كاذب مهم بودن براي اين كمپين‌ها خواهد بود.

 راهبردي كه هم‌اكنون در دنياي واقعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به دو روش زير خلاصه مي‌شود: محدود ساختن تبليغات از طريق رسانه‌هاي جمعي و در فضاي مجازي از طريق محدود كردن تبليغات منفي پايگاه‌هاي اينترنتي براي عامه مردم و نيز شبكه‌هاي موتور جستجو.

يكي از روشهاي مهم محدودسازي اين است: پس از آنكه اين كمپين‌ به اندازه كافي توجه افكار عمومي را به خود جلب کرد، تلاشهاي آن را عقيم سازند.

همچنين لازم است كمپين‌ها را به‌گونه‌اي نشان دهيم كه شايد در واقعيت آنها اينگونه نباشند. اين مسئله به ويژه در مورد رسانه‌هاي عامه‌پسند مصداق پيدا مي كند كه اسرائيل و حاميان آن عليه "پالي‌وود" (Pallywood) به پا مي‌خيزند، يعني تهيه تصاوير و وحشي‌گري‌هاي ساختگي به عنوان بخشي از ديپلماسي عمومي فلسطين.

روش ديگر ايجاد كمپين‌هاي "عمومي" ساختگي است كه تحت عنوان"astroturfing" شناخته مي‌شود. كمپين ساختگي در سال 2009 اين تكنيك را به عرصه دنياي واقعي وارد ساخت.

موفقيت كمپين آنلاين معمولاً برمبناي جلب مشاركت مردمي و يا ميزان انحراف آن سنجيده مي‌شود و اينكه شما تا چه اندازه توانسته‌ايد جريان حركت كمپين را منحرف سازيد. در دنياي مجازي، كمپين ساختگي به مرحله خطرناكي رسيده است و بايد اذعان داشت كه سازمانهاي لابي حرفه‌اي- از طريق دولت‌هاي متبوع خود- بيشترين سهم را در اين ميان داشته‌اند.

كمپين حمايت واقعي و ساختگي هر دو بايد مورد توجه قرار گيرند. تصميم نهايي مبني بر اينكه كدام گروه قصد دارد كمپين "شناسايي كشور فلسطين" سازمان مدني بين‌المللي "آواز" (Avaaz) را منحرف سازد، بر عهده خوانندگان مي‌گذارم. اما به اعتقاد من، مي‌توان از شيوه حمايت آنلاين اين كمپين‌ها درسهاي فراواني را آموخت.

نقش موتور جستجو
موتور جستجو گوگل براي اصطلاح "شناسايي كشور فلسطين"، كمپين سازمان مدني آواز را به عنوان دومين نتيجه جستجو در سايت خود نشان مي‌دهد. اين شروعي مقتدرانه براي كمپين‌هاي حمايت ‌كننده است و معمولاً علت آن را بايد در لينك‌هاي داخلي از وب‌سايت‌هاي ديگر جستجو كرد.

در رتبه‌بندي اين موتور جستجو حمايت از فلسطين به مراتب در وضعيت بهتري نسبت به حمايت از اسرائيل قرار دارد زيرا به لحاظ فرهنگي حمايت از فلسطين، مبارزات ضداسرائيلي، وجوه اشتراك زيادي با يكديگر دارند. حال آنكه در حمايت از اسرائيل هر سازمان به تنهايي اقدام مي‌كند و حتي بيشتر از اين جنبش به دنبال ارتقا و پيشرفت خود است. بحث سرمايه‌گذاري در حمايت از يهوديان، حاميان اسرائيل، ارتباط تنگاتنگي با اين مسئله دارد.

آمار بازديد و نقطه عطف
به گفته كمپين"شناسايي كشور فلسطين" 900 هزار نفر اين عنوان را جستجو كرده‌اند. اين كمپين ماموريت دارد تا يك ميليون امضا جمع‌آوري كند و از قرار معلوم تقريباً به اين هدف نزديك شده است. در واقع، ظواهر امر نشان مي‌دهد كه اين آمار و ارقام نقطه عطفي است كه هر بازديدكننده با جستجو و ورود به اين سايت مي‌تواند در جهت تحقق هدف موردنظر در آن تغييري ايجاد کند. اين مسئله با كمك شانس يا حتي نقشه از پيش طراحي شده مي‌تواند به كمپين كمك کند.

قدرت تصوير
ويژگي اصلي صفحه كمپين"شناسايي كشور فلسطين" وجود يك فيلم است. اين تصاوير از اهميت بسزايي برخوردار هستند و هر سايتي كه از اين روش بهره كامل را نمي‌برد، در واقع از زمان عقب است. سازمان آواز بر روي سايت خود از اين تصاوير و ساير كمپين‌ها بهره چنداني نمي‌برد. براي مثال قحطي سومالي و خطراتي كه آمازون را تهديد مي‌كند هيچ‌يك به اندازه كمپين "شناسايي كشور فلسطين" مورد توجه قرار نگرفته اند.

اين تصاوير پيام روشن و شفافي به همراه دارد، مبني بر اينكه حال وقت آن فرا رسيده تا مردم فلسطين نيز براي خود كشوري مستقل داشته باشند. در اين فيلم، شعار فوق با استفاده از تصاوير نمادين و انيميشني تجسم مي‌يابد كه با هدف به اوج رساندن احساسات عمومي براي مردم فلسطين طراحي شده است. حال آنكه "ادعاهاي اسرائيل" به صورت واقعي اما غيرعملي و غيرفوري نشان داده مي‌شوند. پخش تصاوير هر دو گروه براي مخاطبان مختلف بسيار مهم است. اما ادعاي اسرائيل دست كم گرفته مي‌شود.

اين تصاوير براي مثال خاطرنشان مي‌سازد: جنگ‌هاي بسياري را عليه كشور جديد اسرائيل به راه انداخته‌اند اما در نهايت اسرائيل موفق شد سرزمين فلسطين را به چنگ آورد. از آن زمان به بعد، هيچ‌گاه صلح و آرامشي وجود نداشته است. هم‌اكنون يك و نيم ميليون فلسطيني در غزه زندگي مي‌كنند.

سازمان آواز در ساخت فيلم‌هاي حرفه‌اي شهرت دارد: پروژه مشتركي با سازمان ارتباطات كه جايزه سال 2007 پايگاه اينترنتي يوتيوب را در بخش سياسي از آن خود كرد. اين كمپين از تصاوير ويدئويي به نحو احسن بهره مي‌گيرد اما تصاوير مربوط به حمايت از اسرائيل هيچ جذابيتي ندارد.

در كمپين‌هاي عمومي، صداقت عامل مهمي است و در صورت فقدان آن، افراد به سرعت از شما روي برمي‌گردانند.

سازمان آواز 4.7 ميليون دلار در اختيار دارد و بودجه خود را (به طور غيرمستقيم) از بنياد جورج سوروس دريافت کرده است. اين سازمان با منابع مالي خود بدون دور زدن موانع اقدامات حرفه‌اي را به انجام مي‌رساند.

نهادهايي كه از اسرائيل حمايت مي‌كنند، فاقد يك كمپين سازماني آنلاين و حرفه‌اي با منابع فراوان هستند. تلاش ما (اسرائیل)، از جمله پروژه تعامل با جامعه اينترنتي، با اين هدف فاصله بسيار دارد. به عنوان يك جامعه سازمان يافته، نهادهاي حرفه‌اي براي لابي سياسي در اختيار داريم و از نظرسنجي‌ها به نفع خود بهره‌برداري مي‌كنيم اما زماني‌كه بحث حمايت آنلاين به ميان مي‌آيد، درخواهيم يافت كاملاً از ماجرا عقب هستيم.

براي كسب موفقيت بايد از ديگران بياموزيم، حمايت آنلاين را همچون حمايت سياسي به رسميت بشناسيم و به اين نتيجه برسيم كه نيل به هدف مستلزم بنا نهادن سازمانهاي مختلف با سرمايه‌هاي مالي قابل‌‌توجه است. نبايد اين ماموريت را فقط به دست نيروهاي داوطلب سپرد يا آن را در شرح وظايف سازمان‌هاي تخصصي در اين حوزه‌ها گنجاند. هزينه اين سياست فوق‌العاده گزاف است كه براي تحقق آن بايد گرد هم آييم يا براي هميشه آن را كنار گذاريم.

پی‌نوشت:
1. دکتر آندره اویلر كارشناس امور رسانه‌هاي اجتماعي است. وی مدرك دكتراي خود را در رشته علوم كامپيوتر از دانشگاه انگلستان اخذ کرده و مقطع فوق دكترا را در رشته علوم سياسي در اسرائيل گذارنده است.

منبع: مشرق