Gerdab.IR | گرداب

روزنامه "كامرسانت" خبر داد؛

افزايش اختلاف بين كاخ‌سفيد و پنتاگون درباره ايران

تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹

گزارش اخير تحليلگران پنتاگون در تاييد اهداف صلح‌آميز ايران، گوياي اختلاف‌نظر بين مقامات نظامي و كاخ سفيد در خصوص ايران و اتهامات بي‌پايه و اساس سياستمداران آمريكا به ايران است.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه "كامرسانت"، سرويس جاسوسي آمريكا گزارش تازه اي در رابطه با توان بالقوه نظامي ايران به كنگره ارائه داده كه به طور جدي سياست دولت آمريكا را زير سوال مي برد.
 
در حالي‌كه سياستمداران آمريكايي دائما مقامات تهران را به جنگ طلبي متهم مي كنند، تحليلگران پنتاگون بر اين عقيده اند كه ايران قصد حمله به هيچ كشوري را ندارد.

در گزارش تازه سرويس جاسوسي آمريكا در اين خصوص آمده است كه ايران به تلاش خود براي تبديل شدن به قدرتي با نفوذ در خاورميانه ادامه مي دهد، ولي طي سالهاي اخير اهداف ايدئولوژيك ديگري براي اين كشور در اولويت قرار ندارند.

مقامات كاخ سفيد تاكنون به اين گزارش عكس العملي نشان نداده اند، ولي ناظرين سياسي معتقدند كه اين گزارش نشان دهنده اختلاف نظر جدي بين نظاميان و سياستمداران آمريكايي در خصوص ايران است.

به نوشته اين روزنامه، مقامات كاخ سفيد و پنتاگون نمي توانند در خصوص حل مسئله ايران به توافق برسند. در حالي كه دفتر رياست جمهوري آمريكا روي استفاده از اقدامات شديداللحن اصرار دارد، ژنرالهاي آمريكايي روي اقدامات صلح جويانه تاكيد دارند.

دريادار "مايكل مولن"، رئيس ستاد كل ارتش آمريكا هفته گذشته در سخنراني در دانشگاه كلمبيا گفت: «كساني هستند كه مي گويند بياييد كار ايران را يكسره كنيم. ولي اين كار ممكن است نتايجي در پي داشته باشد كه حتي به فكر ما نمي رسد.»
 
به گفته مولن، استفاده از توان نظامي آخرين راه چاره است كه تا جاي ممكن بايد از آن پرهيز كرد.

نظاميان آمريكايي حتي تلاش مي كنند تا مانع از حمله هوايي اسرائيل به ايران شوند. اين در حالي است كه مواضع اسرائيل در اين خصوص، براي پنتاگون دردسرساز هم شده است.
 
هفته گذشته يك افسر نيروي هوايي از دريادار مولن سوال كرد: «آيا نظاميان آمريكايي مستقر در عراق دستور خواهند داشت به طرف هواپيماهاي اسرائيلي كه قصد حمله به تاسيسات هسته اي ايران را دارند، شليك كنند؟»

مولن از پاسخ مستقيم به اين سوال طفره رفته و تنها ابراز اميدواري كرد، اوضاع به گونه اي حل و فصل شود كه نيازي به پاسخگويي به چنين سوالاتي نباشد.

به عقيده كارشناسان، افزايش اختلاف نظرات بين كاخ سفيد و پنتاگون يكي از دلايلي است كه دولت آمريكا تا حدودي اظهارات قبلي خود در رابطه با ايران را ملايم تر كرده است.

"فيليپ كرولي"، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اين هفته اعلام كرد، اگر ايران حاضر به تبادل اورانيوم بر اساس طرح قبلي سازمان ملل باشد، دولت آمريكا حاضر به مذاكره در اين خصوص است.

منبع:‌ فارس