Gerdab.IR | گرداب

با تاسیس مرکز ارتباطات استراتژیک آمریکا؛

تاثیر گذاری بر مخاطبان خارجی، هدف سازمان جدید آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۰

با دستور جدید اوباما، آمریکا برای تأثیرگذاری بر مخاطبان خارجی خود سازمان جدیدی تاسیس می کند.

به گزارش گرداب، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، طی دستوری تدوین برنامه ارتباطات استراتژیک ضدتروریسم و تأسیس یک سازمان موقت برای پشتیبانی از برخی فعالیت‌های ارتباطاتی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطبان خارجی را صادر کرد.

اوباما هدف از صدور این دستور را تقویت، یکپارچه‌سازی و کامل‌سازی فعالیت‌های ارتباطات عمومی در سراسر قوه مجریه آمریکا اعلام کرده است.

متن کامل این دستور به شرح زیر است:

با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی و دیگر قوانین آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور به من تفویض نموده‌اند، در اینجا دستور زیر را صادر می‌کنم:

بند 1. خط‌مشی
آمریکا متعهد است تا به صورت فعالانه‌ای با اقدامات و ایدئولوژی القاعده، گروه‌های وابسته و هواداران آن، دیگر سازمان‌های تروریستی و افراط‌گرایان خشونت‌طلب در کشورهای خارجی که منافع و امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازند، مقابله کند. این تلاش‌ها اشکال گوناگونی دارند اما همه آنها دارای یک عنصر ارتباطاتی و برخی استراتژی‌های ارتباطاتی هستند که برای مخاطبین خارج از آمریکا تدوین گشته‌اند تا با ایدئولوژی و فعالیت‌های چنین سازمان‌هایی مبارزه شود.

این استراتژی‌های ارتباطاتی نه تنها بر اقدامات خشونت‌آمیز و هزینه‌های انسانی تروریسم تمرکز می‌کنند بلکه توجه خود را به روایت‌هایی معطوف می‌کنند که می‌توانند بر روی کسانی که ممکن است در معرض رادیکال‌شدگی و عضویت در سازمان‌های تروریستی قرار دارند، تأثیری مثبت داشته باشند.

هدف از صدور این دستور ریاست‌جمهوری تقویت، یکپارچه‌سازی و کامل‌سازی فعالیت‌های ارتباطاتی عمومی در سراسر قوه مجریه است، تلاش‌هایی که (1) بر مبارزه با فعالیت‌ها و ایدئولوژی القاعده، گروه‌های وابسته و هواداران آن و دیگر سازمان‌های تروریستی و افراط‌گرایان خشونت‌طلب در خارج متمرکز هستند و (2) مخاطب آنها مردم کشورهای خارجی هستند.

این همکاری جمعی بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی باعث می‌شود تخصص، توانمندی‌ها و منابع در کنار یکدیگر قرار گیرند تا سرمایه‌گذاری‌های ارتباطاتی دولت آمریکا برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری کارآمد بوده و هماهنگی بهتری داشته باشند.

بند 2. مسئولیت‌های محوله به مرکز ارتباطات استراتژیک ضدتروریسم
(الف) مرکز ارتباطات استراتژیک ضدتروریسم که از سوی وزیر در این وزارتخانه تأسیس شده، تحت هدایت وی، وظیفه هماهنگی، جهت‌دهی و آگاهی بخشی به فعالیت‌های ارتباطاتی در سطح دولت را بر عهده دارد. این فعالیت‌های ارتباطاتی در راستای تأثیرگذاری بر مخاطبین خارجی و علیه افراط‌گرایان خشونت‌طلب و سازمان‌های تروریستی، بالاخص القاعده، گروه‌های وابسته و هواداران آن، تدوین شده‌اند.

 هدف این ابزار ارتباطاتی کاهش رادیکال‌شدگی از سوی تروریست‌ها و نیز خشونت افراطی و تروریسمی است که منافع و امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کنند. این مرکز، در تطابق با بند 404 ماده 50 قوانین مدون آمریکا، باید تحلیل‌ها، ارزیابی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را با مرکز ملی مبارزه با تروریسم هماهنگ کند. این مرکز همچنین باید این فعالیت‌ها را به صورت مقتضی با دیگر سازمان‌ها نیز هماهنگ کند.

در فعالیت‌های قوه مجریه که از طریق این مرکز انجام می‌شوند باید از تمام سازمان‌های دارای اطلاعات یا توانمندی‌های مربوطه استفاده کرد تا این فعالیت‌های ارتباطاتی را آماده، برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

(ب) برای نیل به این اهداف فعالیت‌های مرکز باید شامل موارد زیر باشند:
(1) شناسایی و ارزیابی روایت‌ها (تحت پوشش قرار دادن موضوعات ارتباطاتی که هویت، تجربیات، روحیات و علائق یک اجتماع را منعکس می‌کنند) و رویدادهای رخ داده در کشورهای خارجی که مرتبط با تدوین یک روایت استراتژیک آمریکایی برای مبارزه با تروریسم هستند. این روایت آمریکایی برای مقابله با افراطی‌گری خشونت‌طلبانه و تروریسمی طراحی شده است که تهدیدی برای منافع و امنیت ملی آمریکا به شمار می‌روند.

(2) تدوین و انتشار روایت‌های استراتژیک ضدتروریستی آمریکا و استراتژی‌های ارتباطات عمومی برای استفاده قوه مجریه، به منظور مقابله با انتشار پیام‌های افراط‌گرایان خشونت‌طلب و سازمان‌های تروریستی، بالاخص القاعده و گروه‌های وابسته و هواداران آن.

(3) شناسایی الگوهای کنونی و در حال ظهور در ارتباطات افراط‌گرایان، القاعده، گروه‌های وابسته و هواداران آن، به منظور هماهنگی و ارائه رهنمون‌های موضوعی به مجریان ارتباطات دولت آمریکا در مورد اینکه چگونه می‌‌توان به بهترین نحو ممکن و به صورت پیشگیرانه روایت‌ها و خط‌مشی‌های ضدتروریستی استراتژیک آمریکا را ارتقا داده و در حین ارتباط با مخاطبین خارج از آمریکا به پیام‌ها و روایت‌های افراط‌گرایان پاسخ داده و آنها را رد کرد.

 طیف گسترده منابع دولتی و غیر دولتی، شامل سازمان‌های غیردولتی، منابع دانشگاهی و اطلاعات نهایی تهیه شده از سوی جامعه اطلاعاتی، اطلاعات لازم برای برقراری این ارتباطات را فراهم می‌آورند.

(4) تسهیل استفاده از طیف گسترده تکنولوژی‌های ارتباطاتی، شامل ابزار دیجیتالی از طریق به اشتراک گذاردن تخصص بین سازمان‌ها، کسب تخصص از منابع بیرونی و گسترش بهره‌وری.

(5) تعیین و درخواست اطلاعات مربوطه از سازمان‌ها، شامل گزارش‌ها، داده‌ها و تحلیل‌های اطلاعاتی.

(6) شناسایی کمبودها و نواقص موجود در توانمندی‌های آمریکا در هر کدام از حوزه‌های مرتبط با مأموریت‌های مرکز و پیشنهاد اعمال تغییرات لازمه و بهبود نواقص.

(ج) وزیر امور خارجه باید یک کمیته راهبری متشکل از نمایندگان ارشد سازمان‌های مرتبط با مأموریت مرکز ایجاد کند تا در مورد فعالیت‌ها و جهت‌گیری استراتژیک این مرکز به وزیر مشاوره دهند و ارائه پشتیبانی کافی از مرکز را تضمین کنند.

 کمیته راهبری باید حداقل هر شش ماه یکبار نشستی برگزار کند. معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ریاست این کمیته را بر عهده خواهد داشت. هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه به عنوان معاون رئیس فعالیت خواهد کرد.

هماهنگ‌کننده مرکز به عنوان دبیر اجرایی فعالیت خواهد کرد. کمیته راهبری شامل نمایندگان ارشدی خواهد بود که از سوی رؤسای هر کدام از سازمان‌های ذیل انتخاب می‌شوند: وزارت دفاع، وزارت دادگستری، وزارت امنیت داخلی، وزارت خزانه‌داری، مرکز ملی ضدتروریسم، ستاد مشترک نیروهای مسلح، مرکز ضدتروریسم سازمان مرکزی اطلاعات (سیا)، هیئت مدیران خبررسانی و آژانس توسعه بین‌المللی. در صورت صلاحدید رئیس کمیته، دیگر سازمان‌ها نیز ممکن است در کمیته راهبری شرکت کنند.

بند 3. تأسیس یک سازمان موقتی
(الف) در داخل وزارت امور خارجه و در تطابق با بند 3161 ماده 5 قوانین مدون آمریکا، یک سازمان موقتی با عنوان دفتر پشتیبانی ارتباطات ضدتروریسم (Counterterrorism Communications Support Office) تشکیل شود.

(ب) هدف دفتر پشتیبانی ارتباطات ضدتروریسم باید این باشد که پروژه ویژه پشتیبانی از سازمان‌ها در فرآیند ارتباطات عمومی دولت را اجرا کند. این فعالیت‌های ارتباطاتی برای تأثیرگذاری بر مخاطبین خارجی و علیه افراط‌گرایی خشونت‌طلبانه و سازمان‌های تروریستی بالاخص القاعده، گروه‌های وابسته و هواداران آن تهیه شده و با استفاده از ابزار ارتباطاتی به مقابله با افراط‌‌گرایی خشونت‌گرایانه و تروریسمی می‌پردازند که تهدیدی برای منافع و امنیت ملی آمریکا به شمار می‌روند.

(ج) دفتر پشتیبانی ارتباطات ضدتروریسم در پیشبرد اهدافی که در قسمت (ب) بند حاضر قید شده، باید:
(1) با استفاده از فعالیت‌های زیر از ارتباطات عمومی سراسر بخش‌های دولت با مخاطبین خارجی پشتیبانی کند: ارائه تحقیقات مقدماتی در مورد شاخصه‌های این مخاطبین، توسعه تخصص و مطالعات در مورد روحیات، روایت‌ها، استراتژی‌های اطلاعاتی و تاکتیک‌های افراط‌گرایان خشونت‌طلب و سازمان‌های تروریستی خارجی، طراحی و تدوین برنامه‌های تبلیغاتی مداوم در حوزه‌های ویژه مورد علاقه مخاطبین خارجی و توسعه تخصص در مورد به کارگیری برنامه‌های تبلیغاتی بسیار متمرکز در رسانه‌های اجتماعی.

(2) اجرای دیگر فعالیت‌های مرتبط با پروژه ویژه اعلام شده در بخش (ب) این بند آن‌گونه که وزیر اعلام می‌کند.

(د) ریاست دفتر پشتیبانی ارتباطات ضدتروریسم را مدیری بر عهده خواهد داشت که از سوی وزیر و با مشورت کمیته راهبری انتخاب شده است. کارکنان این دفتر، آن‌گونه که از سوی وزیر تعیین خواهد شد، ممکن است شامل موارد زیر باشند: (1) پرسنل متخصصی که به صورت بلاعوض از سازمان‌های دیگر مأمور به خدمت در این دفتر می‌شوند؛ (2) مشاورین ارشد و فنی و (3) دیگر پرسنلی که ممکن است وزیر برای پشتیبانی از فعالیت‌های دفتر منصوب کند.

(ه) دفتر پشتیبانی ارتباطات ضدتروریسم باید در پایان حداکثر دوره‌ای که ماده 3161 (الف)(1) ماده 5 قوانین مدون آمریکا اجازه می‌دهد، به کار خود پایان دهد، مگر اینکه وزیر زودتر از موعد و در تطابق با بند 3161(ای)(2) همین ماده دفتر را منحل کند.

بند 4. قیود و شرایط کلی
(الف) موارد مطروحه در این دستور نباید به گونه‌ای تفسیر شوند که باعث آسیب رساندن و یا تأثیر گذاردن بر موارد زیر باشد:
(1) اختیاراتی که از سوی قانون به یک سازمان و یا رئیس آن سازمان اعطا شده یا
(2) فعالیت‌های مدیر دفتر مدیریت و بودجه در ارتباط با پیشنهادات بودجه‌ای، مدیریتی و قانونی.

(ب) این دستور باید در هماهنگی و تطابق با قوانین جاری بوده و تابعه بودجه تخصیص یافته باشد.

(ج) این دستور هیچ‌گونه حق و یا نفعی، ماهوی یا شکلی و قابل اجرا بر اساس قانون، علیه آمریکا، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها یا نهادها، کارمندان یا مأمورین این کشور یا هر شخص دیگری، برای هیچ طرفی ایجاد نمی‌کند.

منبع: مشرق