Gerdab.IR | گرداب

سفير آمريكا در اسرائيل:

سياستهای آمريكا در مورد ايران بر اساس دغدغه‌ اسرائيل است

تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۰

شايد بسياري از آمريكايي ها بر اين باور باشند كه سياست هاي آمريكا براي برآوردن نياز آمريكايي ها طراحي شده است، اما سفير جديد آمريكا در اسرائيل معتقد است كه اصلاً اين طور نيست.

به گزارش گرداب، سفير آمريكا در اسرائيل گفت: «سياست هاي دولت ايالات متحده نخست در جهت تضمين امنيت اسرائيل تنظيم مي شود.»

پايگاه تحليلي "آنتي وار" در مقاله اي به قلم "اليسون وير" مي نويسد: "دانيل شپيرو"، سفير آمريكا در اسرائيل معتقد است هر تصميم آمريكا در مورد همكاري با اسرائيل، دشمني با ايران، پاسخش به جنبش اعراب و تلاشش براي صلح فلسطين - اسرائيل در صورت هم راستا بودن با هدف تامين امنيت اسرائيل اتخاذ مي شود.
 
شايد بسياري از آمريكايي ها بر اين باور باشند كه سياست هاي آمريكا براي برآوردن نياز آمريكايي ها طراحي شده است، اما سفير جديد آمريكا در اسرائيل معتقد است كه اصلاً اين طور نيست.

"دانيل شپيرو"، سفير جديد آمريكا در اسرائيل، در سخنراني اخير خود در "انديشكده سياست مردمان يهود (JPPI)" روشن ساخت كه محرك سياست هاي آمريكا چيست. او گفت: «معيار قبولي هر سياستي كه دولت براي خاورميانه مطرح مي کند اين است كه آيا اين سياست با هدف تضمين امنيت اسرائيل به عنوان كشوري يهود و دموكرات، هم راستاست يا نه؛ و تمام كساني كه در كل دولت آمريكا مشغول به كار هستند نيز اين تعهد را احساس مي كنند.
 
همين معيار است كه توجيه كننده همكاري مشترك فوق العاده ما با اسرائيل، مقاومت ما در برابر از مشروعيت انداختن اسرائيل، موضع ما در مقابل ايران، پاسخ ما به جنبش اعراب، و تلاش هاي ما در جهت صلح فلسطين - اسرائيل است و البته همين معيار است كه توجيه كننده كاهش روزافزون رفاه آمريكايي ها و در سراشيبي قرار گرفتن موقعيت آنها در دنياست.»

شپيرو در ادامه افزود: «معيار سياست هاي ما -در جهت پيشبرد موقعيت اسرائيل به عنوان كشوري يهود و دموكرات- توجيه گر تلاش هاي مداوم ما و قاطعيت رئيس جمهورمان در مانع ايجاد كردن براي ايران در جهت دستيابي به سلاح هسته اي است. از سال 2009، آمريكا باقي كشورهاي جهان را نيز با خود همراه ساخته تا سخت ترين تحريم ها را از طريق قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل و قانون تحريم هاي جامع عليه ايران و منع سرمايه گذاري در آن، و از طريق تحريم هاي ديگري كه اروپايي ها و ديگر متحدانمان، علاوه بر تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل، اعمال كرده اند، به ايران تحميل كند... ما در تلاشيم كه فشار به ايران را از طرق ديگر نيز افزايش دهيم و در اين زمينه هيچ گزينه اي را ناديده نمي گيريم.»

وي اضافه كرد كه دغدغه اسرائيل تعيين كننده اقدامات دولت آمريكا در مورد جنبش اعراب است. او در این رابطه گفت: «معيار سياست هاي ما توجيه كننده ارتباط نخستين اوباما با دنياي اسلام و پاسخ او به جنبش اعراب است. منافع اسرائيل با خشم عميقي كه بسياري از جوامع اسلامي نسبت به آمريكا داشتند برآورده نمي شد، و رئيس جمهور روشن ساخت كه كساني كه ارتباط او با مسلمانان را پذيرفته اند بايد بدانند كه آمريكا مدافع سرسخت مشروعيت اسرائيل نيز هست و از ديگران نيز مي خواهد كه خود با اسرائيل رابطه برقرار كنند.»

شپيرو با اشاره به كمك هاي مالي به اسرائيل گفت: «يكي از ثمربخش ترين فرصت هاي عميق تر ساختن روابط بين آمريكا و اسرائيل در حوزه اقتصادي است.»
 
او در این باره افزود: «حدود ده اتاق بازرگاني آمريكا - اسرائيل در سراسر آمريكا و در شهرهايي چون نيويورك، شيكاگو، دالاس، ميامي، لس آنجلس و ديگر نقاط تأسيس شده است. اين سازمان ها را آمريكايي هايي اداره مي كنند كه روابط آمريكا و اسرائيل برايشان بسيار مهم است و براي تسهيل روابط تجاري اين دو كشور تلاش مي كنند.»

وي خاطرنشان كرد: «تنها در سال 2010، آمريكا 21 ميليارد دلار از كالاها و خدمات اسرائيلي وارد كرد؛ اين مبلغ خود 10درصد از توليد ناخالص داخلي اسرائيل را در بر مي گيرد. كمپاني هاي آمريكايي و نمايندگانشان در اينجا حدود 60 هزار اسرائيلي را به شكل مستقيم استخدام مي كنند؛ اين تعداد نيز 2درصد از كل نيروي كار اسرائيل است. البته اين رقم شامل هزاران نيروي ديگر كه در مقام پيمانكاران فرعي يا در تجارت هاي خردتر تحت حمايت كمپاني هاي آمريكايي هستند نشده است.»
 
منبع: کیهان