ریشه پنتاگونی شرکت های هرمی

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۰

یکی از کارشناسان شرکت‌های هرمی، اولین جرقه‌های شکل‌گیری شرکت‌های هرمی را پنتاگون دانست و شاخصه اصلی شرکت‌های هرمی در ایران را "کوئست" معرفی کرد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، نشست ایستگاه بیداری با موضوع بررسی شرکت‌های هرمی، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار شد.

در این نشست "علوی"، از کارشناسان این حوزه ضمن تشریح تاریخ نگاری شرکت‌های هرمی، اولین جرقه‌های شکل‌گیری شرکت‌های هرمی را پنتاگون دانست و شاخصه اصلی شرکت‌های هرمی در ایران را "کوئست" معرفی کرد که در طول این چند سال با نام‌هایی همچون "کوئست اینترنشنال" و "گلدکوئست" به فعالیت پرداخته است.

وی تفاوت شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای (سیستم‌های فروش شبکه‌ای) را نکته‌ای مهم معرفی کرد و افزود: «افراد در شرکت‌های هرمی خریدار کالایی ضروری با قیمت رقابتی هستند و به خاطر اصل ثابت این نوع شرکت‌ها حق عضویت پرداخت می‌کنند.»

علوی فعالیت‌های شرکت‌های هرمی را در رابطه مستقیم با سطح آگاهی مخاطب خود دانست و گفت: «هرچه سطح این آگاهی‌ها بیشتر باشد، حجم فعالیت‌های آنها کاسته می‌شود، همان‌طور که بعد ازاطلاع‌رسانی وسیع و مقابل قاطع نهادهای قضایی در تهران هجوم این شرکت‌ها به سمت شهرهای محروم و با کمترین سطح آگاهی سرازیر شد.»

وی آسیب شرکت‌های هرمی را به چهار زمینه فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم‌بندی کرد و تصریح کرد: «در این میان صدمه زدن در روابط اجتماعی افراد در سطح جامعه و صدمات فردی بزرگ‌ترین چالش و شکافی است که کوئست به جامعه وارد می‌کند. نهادینه کردن تجمل‌گرایی و فرهنگ دروغ‌گویی و جا انداختن عرفان‌های ساختگی از جمله دیگر صدمات این شرکت‌هاست.»

علوی تأکید کرد: «هدف‌گیری این هرم‌ها به سمت افرادی است که معمولاً عقده‌های مالی دارند که موجب جذب آنان به این نوع شرکت‌ها به خاطر همین عقده‌های بر طرف نشده می‌شود و بخش عمده این افراد از میان قشر دانشجو، جوان و با رده سنی ۱۸-۳۰ انتخاب می‌شوند.»

وی در توضیح اینکه چرا گسترش و صدمات این نوع شرکت‌ها در کشورمان بیشتر از کشورهای غربی است، گفت: «عدم نظارت دقیق بر نظام اقتصادی و هم‌‌خوانی کوئست با شرایط اجتماع و البته خلاء وجود مکان‌های سرمایه‌گذاری است.»

علوی راه‌حل مقابله با گسترش این شرکت‌ها را آگاه‌سازی و اطلاع رسانی دانست و ضعف‌ها و کوتاهی‌های هر فرد را علت نفوذ این شرکت‌ها معرفی کرد.

وی در پایان نقش دانشجو را به عنوان قشر تأثیرگذار در این آگاه‌سازی بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: «اهمیت این موضوع که هر دانشجو مسلمان باید برای خود یک وبلاگ یا وب سایت داشته باشد تا وظیفه مهم و حساس خود را که همان اطلاع‌رسانی است را به وسیله آن به انجام رساند، بسیار زیاد است.»