Gerdab.IR | گرداب

نمايندگان مجلس خطاب به همتايان هلندي خود:

قوانين مقابله با اسلام‌ستيزي در هلند را تصويب كنيد

تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های اسلام‌ستیزی در هلند انتقاد کرده و خواستار آن شدند که قوانین لازم برای مقابله با ترویج اسلام‌ستیزی در این کشور تدوین و تصویب شود.

به گزارش گرداب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نامه‌ای در پاسخ به نامه همتایان هلندی خود (مورخ 17 مارس 2011)، از فعالیت‌های اسلام‌ستیزی در این کشور انتقاد کرده و خواستار آن شدند که قوانین لازم برای مقابله با ترویج اسلام‌ستیزی در هلند تدوین و تصویب شود.
 
در این نامه که به امضای نمایندگان فراکسیون‌های مختلف و همچنین نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی رسیده است، با استقبال از تعامل مستقیم نمایندگان دو مجلس به منظور روشن شدن اذهان، شناخت و درک صحیح از واقعیات و رفع سوء تفاهمات، تأکید شده که تنها راه ایجاد جهانی آکنده از آرامش، صلح و دوستی، گفت‌وگو و تبادل‌نظر صریح است.
 
در این نامه آمده است: همه افرادی که در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند مال و جانشان در امان است و کسی حق تعرض به آنها را ندارد، البته منوط به رعایت قوانین کشور؛ بنابراین، همانگونه که در کشورهای اروپایی ابراز عقایدی مانند نفی هلوکاست غیرقانونی و غیرمجاز است، در هر کشوری خطوط قرمزی وجود دارد که عرف بین‌المللی نیز پذیرفته است.

در بخش دیگری از این نامه به حقوق اقلیت‌های دینی در ایران اشاره شده و آمده است: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقلیت‌های دینی در ایران از حق شهروندی برخوردارند که از جمله این حقوق مشارکت در امور سیاسی، آزادی بیان و انجام مناسک مذهبی‌شان است. در همین راستا برای بیان عقاید و دفاع از حقوق خود پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند که از حقوق کاملاً برابر با سایر نمایندگان ملت ایران برخوردارند و در لایحه بودجه سالانه کشور مبالغی جهت نگهداری اماکن مذهبی و انجام امور فرهنگی- اجتماعی اقلیت‌های دینی تخصیص داده می‌شود؛ امری که در هیچ یک از پارلمان‌های اروپایی برای مسلمانان به عنوان بزرگ ترین اقلیت مذهبی در اروپا نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه متاسفانه شاهد انواع فشارها، تضییع حقوق، جلوگیری از انجام مراسم دینی، توهین آشکار به عقاید، مقدسات و باورهای آنها تحت عنوان آزادی بیان هستیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نامه آورده‌اند که اقداماتی نظیر ساخت فیلم تسلیم یا فتنه و انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز، چاپ مقالات توهین آمیز، عدم وجود آزادی برای بررسی موضوع تاریخی هولوکاست، جلوگیری از ساخت مساجد و تحریک اسلام ستیزی را با چه منطقی می‌توان توجیه کرد؟ آیا این قبیل اقدامات به صلح، امنیت و دوستی میان ملت‌ها کمک می‌کند؟ آیا توهین به باورها و عقاید بیش از یک میلیارد انسان، نقض حقوق انسانی آنها نیست؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان نمایندگان ملت ایران از همتایان هلندی خود خواسته‌اند تا ترتیبی اتخاذ کنند که مسلمانان از حقوق برابر با سایر شهروندان در جامعه هلند برخوردار باشند و قوانین لازم برای مقابله با ترویج اسلام ستیزی در هلند تدوین و تصویب شود.

تعدادی از نمایندگان مجلس هلند در نامه‌ای به همتایان ایرانی خود، ضمن تأکید بر ضرورت تعامل مستقیم و گفت‌وگو بین دو مجلس، مطالبی را در خصوص مباحث حقوق بشری مطرح کرده بودند.   

منبع: فارس