Gerdab.IR | گرداب

رد پای صهیونیست‌ها در راه‌اندازی "فارسی 1" کردی

تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۹

صهیونیسم جهانی در ادامه‌ تلاش‌های خود برای گسترش تهاجم فرهنگی به کشورهای مسلمان، اقدام به‌ بازگشایی یک شبکه‌ تلویزیونی جدید در منطقه‌ کردستان عراق کرده‌ است.

به‌ گزارش گرداب، این شبکه با نام "کانال چهار" و با مدیریت یک شخص روسی به‌ نام "آرامو"، مدت سه‌ ماه‌ است که فعالیت خود را آغاز کرده و با بهره‌گیری از ترفندهای گوناگون، در پی جذب مخاطب به ویژه از میان جوانان است.

فعالان رسانه‌ای کرد بر این باورند که استفاده از نام "کانال 4" برای این شبکه جدید، نوعی شیطنت سیاسی بوده و اشاره به چهار بخش کردستان یعنی ایران، ترکیه‌، سوریه‌ و عراق دارد.

بنا بر این گزارش، مجریان زن این شبکه‌ تلویزیونی، هنگام پخش برنامه‌ با ظاهری زننده‌ که‌ به‌ دور از فرهنگ اصیل کردها و مسلمانان است در جلوی دوربین ظاهر شده‌ و از نجابت دختران کردستان انتقاد و آنها را به‌ برهنگی و خواندن آواز دعوت می‌کنند!

شبکه‌ یاد شده، تنها با عمر سه‌ ماه‌ خود با پول‌هایی که‌ هیچ گاه‌ منبع آن برای کسی شناخته‌ شده‌ نیست، ضمن ساخت استودیوهای پیشرفته‌، توانسته است با به‌کارگیری امکانات منحصر به فرد فنی، شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته و جذابیت‌های دیداری را برای مخاطبان بالا ببرد.

بنا بر این گزارش، آنچه‌‌ بیش از همه سبب نگرانی کردها، به ویژه جریان‌ها و گروه‌های اصیل سنتی و مذهبی آنها از فعالیت این شبکه شده و شک آنان را برانگیخته، این است که هزینه‌های هنگفت این شبکه با مالک روسی آن یقینا چیزی فراتر از تلاش برای معرفی فرهنگ کردی و مسائل آنهاست.

از سوی دیگر، با وجود تعدد و تنوع شبکه‌های تلویزیونی کردی، فعالیت چنین شبکه‌ای، بی شک با اهدافی فراتر از دادن خدمات فرهنگی و تفریحی برای مردم کردستان راه‌اندازی شده و به باور فعالان رسانه‌ای کردستان، عملکرد آن، گونه دیگری از تهاجم فرهنگی با هدف قرار دادن مردم کردستان و با الگوگیری از شبکه "فارسی 1" است.

در همین باره، "محمود یاسین کردی"، روزنامه‌نگار مجله‌ "لڤین" مي گويد: «هدف اصلی این شبکه،‌ غفلت جوانان کرد از مسائل دینی و سیاسی است. آنها می‌خواهند با برنامه‌های جذاب، ولی بی محتوا، جوانان کرد را از مسائل سیاسی و هویت دینی خود دور کنند.»

بر پایه گزارش‌های رسیده‌، هدف‌های پیش‌بینی شده و ناپاک این شبکه‌ که‌ همانا پشت کردن به‌ آداب اصیل کردها است، برای بیشتر خانواده‌های کردستان عراق از همان آغاز آشکار شده و مردم با حذف این شبکه‌ از شبکه‌های تلویزیونی خود، برنامه‌های این شبکه‌ را در راستای فروپاشی خانواده‌ قلمداد کردند.

این شبکه‌ هم اکنون و هر روزه، با پخش فیلم‌هایی که‌ در آن مظلومیت یهودی‌ها و اسرائیلی ‌ها را نشان می‌دهد، چهره‌ خود را برای جامعه‌ کردستان بیشتر آشکار کرده و به این ترتیب، ماهیت صهیونیستی آن بیشتر نمایان می‌شود.

آنچه‌‌ مایه‌ تعجب است، این که یکی از خوانندگان کرد به‌ نام "عزیز ویسی" که‌ هم اکنون نیز در ایران و در شهر جوانرود از توابع استان کرمانشاه‌ زندگی می‌کند، مهمان همیشگی این شبکه‌ است و با خواندن آوازهای کم مایه، حضار را به‌ رقص و پایکوبی دعوت می‌کند.

ویسی در فرهنگ بومی کردهای ایران به عنوان خواننده چهره شناخته شده‌ای است و به نظر می‌رسد شبکه یاد شده، با دادن دستمزد نجومی، وی را به استخدام خود درآورده تا دایره نفوذش را فراتر از مرزهای کردستان عراق گسترش دهد.

منبع: تابناك