Gerdab.IR | گرداب

معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه:

استفاده غيرعلمی 80 درصد جوانان ايرانی از اينترنت‌

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۷

50 درصد جوانان به اينترنت دسترسي دارند؛ 80 درصد جوانان از اينترنت استفاده غير علمي مي‌كنند، 20 درصد ديگر نيز به دانشجويان و افرادي كه داراي تحصيلات عاليه هستند، اختصاص دارد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "شهلا كاظمي‌پور"، معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه در گفت‌وگویی بدر رابطه با نحوه استفاده جوانان از اينترنت گفت: «50 درصد جوانان به اينترنت دسترسي دارند؛ 80 درصد جوانان از اينترنت استفاده غير علمي مي‌كنند، 20 درصد ديگر نيز به دانشجويان و افرادي كه داراي تحصيلات عاليه هستند، اختصاص دارد.»

وي با اشاره به اين‌كه ذوق و علاقه جوانان نيز در نوع استفاده از اينترنت مؤثر است، افزود: «شيوه استفاده از اينترنت در ميان نوجوانان و جوانان نياز به هدايت دارد.»

معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه ادامه داد: «اگر جوانان را به طور اعم در نظر بگيريم قطعاً به آسيب‌شناسي نياز است اما اگر دانشجويان و افراد تحصيل‌كرده را مد نظر قرار دهيم اكثراً در زمينه‌هاي علمي از اينترنت استفاده مي‌كنند.»

وي افزود: «شيوه استفاده از اينترنت در ميان نوجواناني كه در سنين پایين قرار دارند مناسب نيست و گاهي اوقات همراه با تلف كردن وقت است. به طور كلي سطح استفاده از اينترنت در مقايسه با كشورهاي ديگر حجم پایيني را در ايران به خود اختصاص داده است.»

معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه اظهار داشت: «اين به طور قطع ناشي از خلاء آموزشي است. چرا كه اينترنت به صورت انبوه وارد كشور شده است و دسترسي به آن در ميان نسل جوان بسيار ساده است.»

وي با اشاره به اين‌كه برخي خانواده‌ها تسلط كافي به كامپيوتر را ندارند، گفت: «در اين زمينه خود نوجوانان و جوانان تعيين كننده هستند. مسائل فرهنگي بايد از نسل قديم به نسل جديد منتقل شود، اما اين مسئله با وجود اين كه فرهنگي است تنها مختص به جوانان است و خانواده‌ها در اين زمينه نقشي ندارند. حتي در مدارس نيز اشراف دبيران در اين زمينه كم است.»

معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهش‌هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه گفت: «جوانان بيش‌تر براي سرگرمي از اينترنت استفاده مي‌كنند كه علاوه بر تلف شدن وقت آسيب‌هاي ديگري را ايجاد مي‌كند.»

وي ضمن تأكيد بر عدم منع اينترنت گفت: «بايد جوانان را به استفاده صحيح از اينترنت ترغيب كنيم حتي خانواده‌ها نيز بايد اطلاعات خود را در اين رابطه ارتقا دهند. در اين زمينه آموزش امري ضروري است، در برنامه‌هاي تلويزيوني حتي آموزش آشپزي وجود دارد اما آموزش اينترنت و استفاده از كامپيوتر براي خانواده‌ها مشاهده نمي‌شود.»