Gerdab.IR | گرداب

شبکه الجزیره منتشرکرد؛

آمار بردگان موجود در جهان؛ آمریکا رتبه اول

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۰

به رغم نقش خودگماشته آمریکا به عنوان پلیس ضد برده‌داری جهان، ‌این کشور کمترین منابع ممکن را برای مقابله با تجارت برده در قرن 21 اختصاص می‌دهد.

به گزارش گرداب، شبکه خبری الجزیره با تهیه گزارش مستندی به بررسی پدیده برده‌داری در جهان پرداخته و اعلام کرده است که در حال حاضر تعداد بردگان در جهان بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

"جان بلیر"، برنده جایزه اسکار می‌گوید: «کار تولید مستند "بردگی: شیطان قرن 21" یک‌سال به طول انجامیده و این فیلم بیانگر یکی از مهم‌ترین تحقیقات جهانی الجزیره است. تصاویر این فیلم در سه قاره مختلف گرفته شده و عمیق‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون کسی در مورد چگونگی و چرایی وجود برده‌داری در این عصر مدرن تهیه کرده است.»

این فیلم مستند بیان می‌دارد که بیش از 50 هزار برده در آمریکا وجود دارند که سالانه به این میزان 17 هزار نفر دیگر نیز افزوده می‌شوند.

در این مستند به بررسی بزرگترین پرونده بردگی کارگری در طول تاریخ پرداخته می‌شود که در آن یک شرکت کالیفرنیایی متهم به بردگی گرفتن بیش از 900 کودک تایلندی در مزارع مختلف آمریکا است.

این مستند همچنین به گونه‌های دیگری از انواع برده‌داری در قرن 21 اشاره می‌کند، از جمله بردگی در زندان، بردگی جنسی، بردگی کودکان در تایلند موسوم به "رستاوک" و شرکت‌های آمریکایی که از بردگی کارگری اجباری در برزیل منافعی را به جیب می‌زنند.

"راجح عمر"، گزارشگر این مستند، با بیان اینکه برده‌داری در تمام نقاط جهان در حال رشد است، می‌افزاید: «امروزه 27 میلیون مرد، زن و کودک به عنوان برده در سراسر جهان نگهداری شده، به فروش رسیده و ترانزیت می‌شوند.»

وی همچنین به بردگی‌های مختلف اشاره کرده و اظهار می‌دارد که در اروپا برده‌داری جنسی ‌در پاکستان برده‌داری کارگری و در هند برده‌داری از نوع برگزاری جشن عروسی دیده می‌شود.

وی می‌افزاید: «این میزان، دو برابر تعداد 12.5 میلیون آفریقایی است که برای چند قرن به عنوان برده فروخته می‌شدند. این تجارتی است که ارزش آن به 32 میلیارد دلار در سال می‌رسد؛ تجارتی که هنوز پابرجاست و در دنیای امروز نیرومندتر از هر زمان دیگری به حیات خود ادامه می‌دهد.»

"تیم تات"، تهیه‌کننده این مستند، می‌گوید: «این مستند حقایق تلخی را در مورد نقش برده‌داری در زندگی مدرن آشکار می‌کند، مانند روشی که در آن برخی از مواد غذایی موجود در قفسه فروشگاه‌های بزرگ آمریکا به دست برده‌ها کشت و برداشت می‌شود و یا استفاده از برده‌داری برای تولید بسیاری از کالاهایی که مصرف‌کنندگان در سراسر جهان وجود آنها را بدیهی می‌دانند.»

وی می‌افزاید: «این پدیده حتی چالشی برای خود دولت آمریکا به حساب می‌آید. رهایی از دنیای برده‌داری هیچ‌گاه کار ساده‌ای نبوده است اما ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هزینه به کار گرفتن یک وکیل پایه یک ساعتی 3000 پوند است، در حالی که یک برده را می‌توان به قیمت حدود 55 پوند خرید. به رغم نقش خودگماشته آمریکا به عنوان پلیس ضد برده‌داری جهان، ‌این کشور کمترین منابع ممکن را برای مقابله با تجارت برده در قرن 21 اختصاص می‌دهد.»

منبع: مشرق