Gerdab.IR | گرداب

در طرحی جديد

تقویت تکنیک های جاسوسی از سوی سيا

تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹

واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با صرف میلیونها دلار در صدد تقویت تکنیک های جاسوسی است.

به گزارش گرداب به نقل از واشنگتن پست، بر اساس طرح جدیدی سازمان سیا در چند سال آتی میلیونها دلار را برای بهبود شیوه های جمع آوری اطلاعات، تجهیز فناوریها و قادر سازی تحلیلگران و آنالیزورها به همکاری نزدیک تر با جاسوسان در حوزه های مربوطه هزینه خواهد کرد.

واشنگتن پست گزارش می دهد که این برنامه، هدف چندین ساله سازمان را برای افزایش تعداد آنالیزورها و ماموران خارجی وارد به زبان های دیگر احیا می کند، مسئله ای که ماموران اطلات نظامی و غیر نظامی را در دهه گذشته در افغانستان و عراق به ستوه آورده بود.

"لئون پنتا"، مدیر کل سیا تغییرات مذکور را عاملی در کمک بهتر به برخورد با خطراتی مانند تروریسم، تسلیحات کشتار جمعی و تهدیدات سایبر دانست که به عقیده وی امنیت ملی این کشور را تهدید می کنند.

مدیر کل سیا می گوید: «یک هدف مهم از این کار قرار دادن تحلیلگران بیشتری از سیا در همان مکانی است که ماموران عملیاتی در آنجا قرار دارند؛ دو گروهی که به لحاظ تاریخی از هم جدا بوده اند و این شیوه در مناطق جنگی بیشتر به کار سازمان آمده است.»

به گفته مقامات، همکاری تحلیلگران و ماموران عملیاتی در یک مکان که هم اکنون در دفتر مرکزی سیا در حال انجام است می تواند تبادل اطلاعات و راهنمایی را کاراتر و بهتر سازد.

پنتا همچنین افزود: «من بر آن هستم تا توانایی ها و ظرفیت های زبان های خارجی را تقویت کرده و تعداد ماموران مخفی ثبت نام کرده در آموزش زبان را دو برابر کنم و تعداد آنالیزورهای حاضر در آن آموزش را هم به سه برابر تعداد کنونی افزایش دهم.»

سیا زبان های خاص و تعداد آنها را از اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه اعلام کرده، اما مقام های سازمان اعلام کرده اند که آنها فاقد نیروهای لازم وارد به زبانهایی نظیر عربی، چینی، روسی، پشتون، اردو و فارسی هستند.

مدیرکل سیا همچنین گفته است که وی فناروی ها و نرم افزار های پیشرفته بیشتری برای کمک به جمع آوری و تجزیه و تحلیل آنها از بین اطلاعاتی انبوهی که وارد می شود دارد.

منبع: مهر