Gerdab.IR | گرداب

رسانه‌های اجتماعی سلاح اصلی جنبش وال‌استریت است

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰

دانشمندان آمریکایی اعلام کرده‌اند که اگرچه رسانه های اجتماعی به تظاهرات "وال‌استریت را اشغال کنید" کمک کرده‌اند اما تعصب سیاسی برخی رسانه های سنتی که در اخبار خروجی آن‌ها مشاهده می‌شود، سعی در تضعیف این جنبش دارند.

به گزارش گرداب، خبرگزاری شینهوا در گزارشی تحلیلی به قلم "آنی بائو" و "رانگ جیائوجیائو" می‌نویسد: "سری سرینیواسا"، رئیس دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا، معتقد است که این تظاهرات‌ از قدرت چشمگیر رسانه های اجتماعی و دیجیتال خبر می‌دهد.

 وی که با خبرگزاری شینهوا در این زمینه مصاحبه کرده است، در ادامه می‌گوید: «تظاهرات کنندگان همانند اسلاف خود در میدان التحریر قاهره و یا هر جای دیگر در دنیا از فناوری های نوین برای گردهمایی و بیان هدف و انگیزه خود استفاده می‌کنند.»
 
قدرت رسانه های اجتماعی برای سازماندهی سیاسی
وی در ادامه سخنان خود تصریح می‌کند: «در زمانی که ممکن است رسانه های سنتی به اخبار ویژه توجهی نشان ندهند، سازمان دهندگان تظاهرات‌ها می‌توانند از ابزار جدیدی برای فشار آوردن بر رسانه‌ها برای پوشش بهتر این مسائل استفاده کنند.»

 "جان دینگز" یکی دیگر از استادان این دانشکده که با نظر سرینیواسا موافق است، در این باره می‌گوید: «رسانه های اجتماعی از قدرت لازم برای توالی سیاسی و سازماندهی سیاسی برخوردار هستند.» وی با توصیف تاثیر انفجاری که رسانه های اجتماعی به عنوان یک ماده قابل اشتعال بر جنبش "وال‌استریت را اشغال کنید" داشته‌اند، ادامه می‌دهد: «این ماده قابل اشتعال در ابتدا بسیار کوچک بود و اکنون به سرعت در حال تکثیر و گسترش است.»

 دینگز با اشاره به این که همه چیز به طور خود به خود اتفاق افتاده است، تصریح می‌کند: «یک تظاهرات و یا اعتراض لزوما با تظاهرات و اعتراض دیگر مرتبط نیست. مردم تنها می‌توانند این تظاهرات‌ها را در مکان‌های مختلف انجام دهند حتی اگر یک مکالمه تلفنی با افراد در زمان آغاز تظاهرات وال‌استریت انجام نشده باشد.»
 
تظاهرات‌کنندگان از ابزار آنلاین استفاده کردند
در واقع تظاهرات کنندگان با تشکیل وب سایت "اشغال با کمک یکدیگر" به عنوان یک قطب مرکزی مشترک از توئیتر و فیس‌بوک در کنار ای‌میل‌ها، وب سایت‌ها و دیگر ابزار آنلاین برای اعلام، بحث و تبادل نظر و برقراری ارتباط در مورد تظاهرات استفاده کرده‌اند.

پارک "زوکوتی" به عنوان یکی از پایگاه های تجمع تظاهرات کنندگان، در کنار دیگر ابزار لازم مانند غذا، آب و لباس به یک پایگاه فناوری تبدیل شده است که تظاهرات کنندگان در آن می‌توانند مشکلات فناوری خود را ساماندهی کنند و حتی ابزارهای مربوط به رسانه های اجتماعی خود را شارژ کنند.
 
پوشش سریع اخبار از طریق رسانه‌های اجتماعی
علاوه بر این رسانه های اجتماعی به یک ابزار بسیار مهم برای تظاهرات‌کنندگان در آن سوی دریاها تبدیل شده‌اند. صفحات فیس‌بوک در سرتاسر آمریکا قابل دسترسی است و در آن تصاویر و ویدئوهای مربوط به عکس العمل پلیس در برابر تظاهرات‌کنندگان و دیگر کلیپ‌های جمع آوری شده، منتشر می‌شود.

 این تصاویر بلافاصله و در یک لحظه منتشر می‌شود و این در شرایطی است که اغلب این مسئله بسیار زودتر از زمانی که تصاویر به رسانه های جمعی عمده برسد، اتفاق می‌افتد. با وجود این موفقیت رسانه های اجتماعی در شرایط کنونی به دلیل خود سانسوری‌ رسانه‌های سنتی دچار آسیب شده است.

پروفسور "کاتلین نایت" استاد حوزه علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا در سخنانی با بیان این مطلب می‌افزاید: «پس از گذشت سه هفته از زمانی که رسانه های اجتماعی به تظاهرات و جنبش "وال‌استریت را اشغال کنید" توجه نشان دادند، اکنون با این جنبش مانند یک سیرک رفتار می‌شود و شرکت تظاهرات کنندگان در آن نیز مانند تجمع یک سری افراد دیوانه در نظر گرفته می‌شود.»
 
وی در ادامه می‌گوید: «این مسئله با سانسور رسانه‌ها در مورد اخبار تظاهرات چپ گراها کاملا متناقض است، حتی رفتار با این تظاهرات مانند رفتار با جنبش "تی پارتی" در سال 2010 نبوده است.  تظاهرات تی‌پارتی از تظاهرات فعلی تهدیدآمیزتر بود زیرا در این تظاهرات مردم اسلحه حمل می‌کردند.»
 
سازمان‌دهندگان جنبش از منابع مالی خود هزینه می‌کنند
نایت با اشاره به این که ریشه سانسور در تظاهرات وال‌استریت به دلیل تعصبات صنفی و اتحادیه ای است، تصریح می‌کند: «رسانه‌ها به عنوان یک موسسه تجاری از این که به دلیل پرداختن بیش از حد به این مسئله مورد مواخذه و توبیخ قرار گیرند، در هراسند. اگرچه تظاهرات کنندگان جنبش تی پارتی با کمک سازمان‌های راست گرا از نظر مالی به طور کامل تامین بودند اما شرکت کنندگان در تظاهرات جنبش "وال‌استریت را اشغال کنید" مجبور شده‌اند از منابع مالی خود هزینه و از رسانه های اجتماعی برای سازماندهی خود استفاده کنند.»

منبع: فارس