رژیم بعث عراق هرگز نتوانست به این دیار حملهای داشته باشد و اراضی ما را تصرف كند. درست است كه مردم ما كرد و سنی بودند، ولی در دفاع از ایران كُرد بودن یا سنی بودن را مطرح نكردند.
طبیعتاً در جریان جنگ در پاوه خانوادههای زیادی آسیب دیدند. در این باره توضیح دهید.
آن زمان جاهایی كه الان شهرستان شدهاند، بخشهای شهر پاوه بودند؛ یعنی از ازگله و ثلاث باباجانی تا پاوه یك شهرستان بود و كمتر روزی بود كه در این شهرستان شاهد بمباران و درگیری نباشیم. بیش از 3 هزار نفر از اهل سنت اورامانات شهید و مجروح داریم؛ یعنی حدود 3400 نفر شهید و جانباز داریم و 100 نفر آزاده. در واقع این 3400 نفر برای پاوه و روانسر و جوانرود و مریوان هستند، اما اكثریت شهدا برای پاوه هستند. در پاوه ما از هر صد نفر، یك نفر شهید داشتیم. شهدای ما هم بیشترشان در جبهه شهید شدهاند و كمترشان شهید بمباران هستند. بعضی از شهرهای ایران تنها مردمشان شهید شدند، ولی ما هم جانمان در خطر بود و هم اموالمان؛ «المجاهدون فی سبیل الله بأموالهم و أنفسهم».2 جهاد در منطقه ما هم با جان بود و هم با مال.
در هنگام جنگ و ناامنی، مردم 36 روستای اطراف به پاوه مهاجرت كردند، اما حتی تاكنون زمینهای فراهم نشده كه بازگردند. باغها و زمینهای كشاورزی و خانههای روستایی و دامداریها ضربه دیدند. دیگر مردم نمیتوانستهاند به روستاها بازگردند. كشاورزی تعطیل شد و دامها از بین رفت، ولی مردم ما به خاطر عقیدهای كه داشتند و برای حفظ خاك كشور، همه این سختیها را تحمل كردند. البته انتظار داشتند كه بعد از جنگ توجه شود. با وجود بازسازیها و اقداماتی كه صورت گرفته، باز هم جای كار وجود دارد.
اگر قرار است حقالزحمه در برابر زحمت باشد، میطلبد كه بیشتر توجه شود. شهدای ما خون ندادند تا جاده ما آسفالت شود و خون ندادند تا گاز به روستاهای ما برسد، اما این خواست مردم است كه امكانات طبیعی زندگی برای ایشان فراهم شود. جمهوری اسلامی در این منطقه هر كاری كه انجام بدهد، در بیرون مرز منعكس خواهد شد. اگر آب به روستاهای ما میآید و چراغی روشن میشود و جادههای ما توسعه و گسترش مییابد، همه و همه پیام است برای آن طرف مرز.
یكی از مقاطع حساس در پاوه محاصره این شهر بود. چگونه این حصر شكسته شد؟ شهید چمران چه تأثیری در این پیروزی داشت؟
در مردادماه سال 1358 در پاوه جنگی شروع شد. پیش از آن در اعتراض به فعالیت گروهكها در این شهر راهپیمایی شد و به دنبال آن در هجدهم مرداد تحصنی شكل گرفت تا دولت مركزی به داد مردم این منطقه برسد. در مقابل این تحصن، نیروهای ضد انقلاب نیز در نقطه دیگری از شهر تجمعی را شروع كردند. نیروهای مخالف از شهرهای مختلف ایران به این تحصن ضد انقلابی پیوستند و این گروه متحد در صدد تصرف پاوه برآمد، چرا كه تمام شهرهای اطراف -جز پادگانهای ارتش- در تصرف نیروهای مخالف جمهوری اسلامی بود.
پاوه به دلیل تدارك و امكانات خوبی كه نیروهای ضدانقلاب داشتند، در محاصره آنان افتاد. روز 24 یا 25 مرداد بود كه "دكتر چمران" و آقای "فلاحی"3 به پاوه آمدند. آقای فلاحی بعد از مدتی بازگشتند، اما دكتر چمران ماندند و مردم را همراهی كردند. ایشان محل استقرارشان را كلانتری 11 قرار دادند كه حالا به كلانتری شهید چمران معروف است. آن زمان هنوز سپاه بهخوبی شكل نگرفته بود و اكثر ژاندارمریها هم خلع سلاح شده بودند؛ جز همین پاسگاه. از طرفی نیروهای كمی همراه شهید چمران آمده بودند. ایشان با بالگرد به پاوه آمده بودند. حدود چهل نفر نیرو هم از مریوان كه برای درگیری رفته بودند، تحت فرماندهی شهید وصالی4 اضافه شدند.
بعد از این پیام بود كه نیروهای ضد انقلاب تضعیف شدند و كمكها رسید. با وجود شهید و مجروح بسیار، حصر پاوه شكسته شد. وجود شهید چمران هم حقیقتاً تأثیر زیادی داشت. ما معتقد هستیم این پیروزی در درجه اول لطف خدا و سپس پیام امام و حضور دكتر چمران و حضور مردم در صحنه بود.
با توجه به تنوع قومی و مذهبی در كرمانشاه، ما شاهد وحدت بین مردم این استان هستیم. دلیل این امر را چه میدانید؟
ما در كرمانشاه با شیعیان مشكلی نداریم و سالانه جلسات هماندیشی هم داریم. این فرمایشها برای همه مهم است و برای ما مهمتر. ما زیر نظر نماینده ولایت فقیه هستیم و مشكلی نداریم. در طول این 32 سال نزاعی تحت عنوان شیعه و سنی وجود نداشته و اگر هم مسئلهای بوده، خیلی زود خنثی شده است. ما هیچگاه مسائل فقهی و اعتقادی را محل نزاع قرار نداده و نخواهیم داد.
در كرمانشاه از نظر اعتقادی سه گروه زندگی میكنند؛ شیعیان كه اكثریت هستند و اهل تسنن و گروه سوم هم اهل حق. در جریان جنگ تحمیلی هر سه این گروهها آسیب دیدهاند. در این استان گروههای لك و ترك و لر و فارس با هم و كاملاً مسالمتآمیز زندگی میكنند. با وجود اینكه نزاعی بین این گروهها نیست، اما ما این فرمایشهای مقام معظم رهبری را فتح باب جدیدی میدانیم و امیدواریم از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.