Gerdab.IR | گرداب

طراحی استاکس‌نت جدید برای کنترل بیشتر آمریکا بر اینترنت

تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۰

متخصصان از کشف ویروس کامپیوتری جدیدی خبر می‌دهند که ویژگی هایش بسیار شبیه به ویروس استاکس‌نت است و به تصریح "اینفووارز"، با هدف کنترل بیشتر آمریکا بر اینترنت طراحی شده است.

به گزارش گرداب به نقل از گاردین، یک کرم کامپیوتری جدید و بسیار پیچیده که همان ویژگی‌های ویروس استفاده شده در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد کشف شده است و هدف آن نیز کمپانی‌های اروپایی است.
 
ویروس جدید از سوی همان منبع استاکس نت طراحی شده است
اگر چه این ویروس به دنبال جاسوسی در سیستم‌هایی  است که قابل نفوذ هستند، اما متخصصان می‌گویند که کد آن بسیار شبیه به کرم "استاکس نت" در حمله سایبری به ایران است و احتمال دارد به دست همان منبع طراحی شده باشد.
 
آمریکا و اسرائیل پشت پرده این حملات سایبری به ایران بودند و ادعا کردند که توانسته‌اند بعضی از سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای ایران را از سرویس خارج کنند. به نظر می‌رسد با طراحی ویروس جدید جنگ سایبری جدیدی را در این سطح آغاز کرده‌اند.
 
این ویروس جدید از سوی سیمانتک کشف شد
سیمانتک فاش نکرده است که کدام شرکت دقیقا مورد هدف قرار گرفته، اما روز جمعه به بعضی از شرکت‌ها در خصوص آن هشدار داده است.

سخنگوی شرکت سیمانتک در این خصوص گفت: «اکثر کدهای "دوکو" شبیه ویروس استاکس‌نت است. طوری که این کرم جدید احتمالا از سوی نویسنده استاکس‌نت نوشته شده یا نویسنده آن به کدهای استاکس‌نت دسترسی داشته است.»

سیمانتک همچنین اعلام کرده است که اطلاعات جمع آوری شده در مورد دوکو به سروری در هند ارسال شده است، اما این مسئله هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی آن را راه اندازی کرده نمی‌دهد.»
 
ورژنهای پیچیده‌تری در راه هستند
سیمانتک معتقد است که هدف دوکو تعدادی از سازمان‌های خاص در اروپا است و طوری طراحی شده که خودش بعد از 36 روز به طور اتوماتیک از سیستم خارج (remove) می‌شود.

سیمانتک همچنین اعلام کرده که ورژن اولیه دوکو به سبک ویروس استاکس‌نت است، اما ورژن‌های پیچیده تر آن در آینده‌ای نزدیک ظهور خواهد کرد. شرکت مزبور برای ادعای خود دلیلی ارائه نکرده و مشخص نیست این اطلاعات را چگونه به‌دست آمده است؟

سخنگوی سیمانتک اظهار داشت: «اهمیت موضوع اینجاست که پس از استاکس‌نت هیچ ویروسی در این سطح دیده نشده است. این سوال برای ما مطرح است که آیا آنها هدف جدیدی دارند؟»
 
حملات سایبری در حال تبدیل شدن به یک رویه هستند
وی اضاف کرد: «ترس ما این است که حملات ویروس‌هایی به سبک استاکس نت به یک رویه تبدیل شوند.»

طبق گزارش نیویورک تایمز، سیمانتک بررسی‌های خود را با یک آزمایشگاه تحقیقاتی که ارتباطات بین‌المللی قوی دارد آغاز کرده است.
"ویکرام تاکور"، یکی از تحلیلگران سیمانتک گفت: «این ویروس فوق‌العاده پیچیده است.»
 
جنگ‌های آینده، سایبری خواهد بود
استاکس نت نشان داد که جنگ سایبری سریعا در حال افزایش است و دولت‌ها به طور فزاینده به دنبال بیشترین آسیب با کمترین ریسک به اهداف خود هستند.

اوایل سال جاری نیز "گاردین" فاش کرد که دولت بریتانیا به دنبال توسعه قابلیت‌های اولین حمله خود و سرمایه‌گذاری بر روی خدمات کلیدی مانند انرژی و وزارتخانه‌هایی مانند وزارت دفاع در این زمینه است.

اینفووارز: ویروس جدید نشانگر ریاکاری آمریکاست
از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی "اینفووارز" در گزارشی اذعان کرد که این ویروس جدید که به نوعی استاکس‌نت تکامل یافته است، نشانگر ریاکاری آمریکاست، چرا که خود از یک سو تهدیدات امنیت سایبری را ایجاد کرده و از سوی دیگر به بهانه مراقبت از کاربران در برابر این تهدیدات شبکه اینترنت را به کنترل خود درمی‌آورد.

منبع: فارس