به گزارش
گرداب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امور استراتژیک، "علی شهاب"، تحلیلگر امور استراتژیک جهان عرب و رژیم صهیونیستی در مقالهای تحت عنوان "جنگ نرم" به موضوعی میپردازد که چندین سال است، در عرصه بین الملل رواج بسیاری یافته و اینکه رژیم صهیونیستی پس از امنیت و ارتش به جنگ نرم در عرصه بین الملل اهمیت بسیاری داده و میلیونها دلار بر روی آن هزینه میکند.
مانور نقطه تحول پنج؛ تحول در مانورهای رژیم صهیونیستیعلی شهاب در اینباره مینویسد: رژیم صهیونیستی توجه بسیار زیادی را به عرصههای جدید رسانهها در انواع و اقسام مختلف آن دارد، چرا که آنها را ادوات جنگ نرم میداند.
چندی پیش رژیم صهیونیستی مانوری به نام "نقطه تحول 5" برگزار کرد. طی این برنامه قدرتهای محلی مانورهایی را انجام دادند که در بخشی از آنها حملات غیرمتعارف گنجانده شده بود و حمله به شبکههای اینترنتی را نیز دربرمیگرفت.
نکته جالبی که در این حملات تدارک دیده شده، این بود که این حملات صرفا پایگاههای عادی اینترنتی را شامل نمیشد، بلکه آن قدر گسترش مییافتند تا سیستم فرماندهی و راهبری کشورها که از طریق اینترنت اداره میشوند و به اختصار "اسکادا" نام دارند را دربر گیرند. مانند سیستمهای آبیاری، شبکه برق سراسری، ارتباطات و غیره.
توجه بیش از پیش رژیم صهیونیستی بر تروریسم اینترنتیاین امر نشان میدهد که رژیم صهیونیستی توجه ویژهای به "تروریسم اینترنتی" و حضور در دنیای مجازی دارد که رسانهها در انواع و اقسام مختلف آن را اشغال میکند.
بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از سوی مرکز بین المللی "بیو" آشکار شده که اسرائیل در 55 درصد رسانههای الکترونیک سیاسی جهان حضور فعال دارد. در این میان طرفداران قضیه فلسطین، اعراب تنها 19 درصد از فضای این رسانههای الکترونیکی را به خود اختصاص میدهند و مابقی وضعیتی بیطرف در برابر قضیه فلسطین اتخاذ کردهاند.
اتخاذ تدابیر ویژه برای حضور در عرصه فضای مجازی توجه رژیم صهیونیستی به حضور در عرصه اینترنت از یکسو بیانگر اتخاذ تدابیر امنیتی لازم برای حفظ مجموعه سیستمهای الکترونیکی این رژیم از خطرات حمله به آن و از سوی دیگر بیانگر اختصاص بودجههای کلان به آن است،
به گونهای که گزارشهای رسمی صهیونیستی بر اختصاص بیش از 100 میلیون دلار بودجه به این بخش تاکید دارند. این موضوع نشان میدهد که رژیم صهیونیستی توجهی ویژه به حضور قدرتمند در عرصه "رسانههای جدید" یا "نیومدیا" دارد.
در واقع رژیم صهیونیستی معتقد است، در جنگهای آینده بیش از آن که در اندیشه آرایش نظامی باشد، باید به میدانهای رویارویی رسانهای- امنیتی توجه کند و در حالیکه موسسات و نهادیهای صهیونیستی از رسانههای جدید صرفا برای تبلیغ برخی اهداف خود استفاده میکنند، دو دستگاه امنیتی و نظامی این رژیم در این عرصه به دنبال اهداف دیگری هستند تا آنها را محقق کنند.
تشکیل یگانی ویژه به نام رسانههای جدیدارتش رژیم صهیونیستی برای حضور فعال در عرصه دنیای مجازی یگان ویژهای به نام "رسانههای جدید" دایر کرده و پس از توجیهات "آوی بنیاهو"، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، مبنی بر لزوم بذل توجه به این یگان و اهمیت حضور فعال و مقتدرانه آن چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، سرانجام کابینه رژیم صهیونیستی با اختصاص بودجهای به ارزش 116 میلیون دلار برای گسترش و تقویت این یگان موافقت کرد.
از جمله نکات مورد تاکید در سخنان بنیاهو برابر کابینه رژیم صهیونیستی این بود که گفت: «دیدیم که چگونه دوربین یک گوشی همراه موفق شد به نشستهای دولت احمدینژاد راه پیدا کند، اما سرویسهای اطلاعاتی آمریکا از این اقدام عاجز ماندند.»
توجه به تاثیرگذاری انکار ناپذیر یوتیوب درحالیکه بنیاهو مسئولیت این یگان جدید در ارتش رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت و به زودی موفق شد، شبکهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در یوتیوب برای خود راهاندازی کند، ستوان "الیزا لانداس"، مدیر دفتر بنیاهو، از یوتیوب به عنوان بهترین وسیله برای "دمکرات کردن اطلاعات" یاد کرد و گفت که چون دلایل و اسناد و مدارک به صورت تصویری به کاربر ارائه میدهد، ارتش شبکهای مخصوص به خود در یوتوب افتتاح کرده است.
افزون بر شبکه ویژه در یوتیوب، ارتش رژیم صهیونیستی شبکههایی نیز در توئیتر و فیسبوک یک پایگاه اطلاع رسانی نیز راهاندازی کرده است که این پایگاه اطلاع رسانی را یکی از معاونان سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادره میکند. بالطبع حضور تمام این شبکهها مستقل بوده و این شبکه مستقل از دیگر شبکههای ارتش و همگام با فضای حاکم بر رسانههای جدید (نیومدیا) فعالیت میکنند.
به کارگیری فضای مجازی در عرصههای دیگراستفاده و به کارگیری فضاهای مجازی از سوی ارتش رژیم صهونیستی صرفا برای اهداف غیرنظامی صورت نمیگیرد، بلکه با آغاز انقلابهای عربی در منطقه 200 افسر سرویس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نخبگان دانشگاه "بارایلان" را به نشستی فراخواندند تا با آنها شیوههای پیشبینی انقلابها در خاورمیانه را با رصد اخبار و بررسی تحلیلها و گزارشهای ارائه شده در فیسبوک و توئیتر بررسی کنند.
استفاده از نخبگان صهیونیستدر میان این نخبگان جوانی به نام "دیوید بیسگ" که بعدها به خدمت سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی درآمد، مهمترین دلیل ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در پیشبینی تغییر و تحولات منطقهای را به کارگیری شیوههای قدیمی در برآورد و پیشبینی اعلام و تاکید کرد که صرف ارائه پیشبینیها بر اساس دادههای امنیتی و نظامی آنها را با موفقیت همراه نمیسازد، بلکه مهمتر از آن باید اوضاع جاری در کشورها را زیر نظر داشت. به عنوان مثال درباره مصر باید اوضاع داخلی این کشور را به دقت مورد بررسی قرار داد و رصد کرد.
پیشبینی انقلاب مصر و بیتوجهی به آندرحالیکه این نشست اوایل ژانویه 2010 و آغاز انقلابهای عربی در یکی از ساختمانهای ارتش رژیم صهیونیستی برگزار شده بود، بیسگ پیشبینی کرد با توجه به اوضاع جاری در مصر باید در انتظار بروز ناآرامیها و اعتراضات در آینده نزدیک در این کشور باشیم. در آن جلسه هیچکس به سخنان بیسگ توجه نکرد و آن را جدی نگرفت، اما دو هفته از آن جلسه نگذشته بود که انقلاب مصر شعلهور شد تا بر درستی سخنان این جوان اسرائیلی مهر تایید بزند.
تشکیل دوایر جدید در سرویسهای اطلاعاتیهمین موجب شد تا سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به بازنگری در شیوه پردازش اطلاعات خود و وضع معیارهای جدید برای پردازش اطلاعات بپردازند و همین عامل موجب شد تا در "امان"، سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، دایره مستقل و جدیدی تشکیل شود که ماموریت آن صرفا رصد شبکههای اجتماعی جهان عرب باشد.
هم اکنون تمام نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در زمین و دریا و هوا مکلف شدهاند تا چنین دوایری را درون خود ایجاد کنند. به همین منظور نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی یگانی متشکل از 20 هزار نفر تشکیل داد که نگارش و تحلیل و گرفتن عکس از رویدادهای جاری در منطقه را برعهده دارند و با 500 رسانه و 2500 روزنامهنگار در سطح جهان در تعامل و ارتباط هستند.
استفاده از توئیتر و فیسبوک در تمام عرصههای رژیم صهیونیستیاستفاده از توئیتر و فیسبوک محدود به ارتش رژیم صهیونیستی نیست، بلکه در عرصه رسانه - سیاست نیز وزرات خارجه این رژیم استفادههای بسیاری از توئیتر میکند. به کارگیری توئیتر از سوی این وزارتخانه صرفا محدود به انتشار اخبار کوتاه نیست، بلکه برگزاری نشستها و کنفرانسهای دورهای مطبوعاتی را نیز شامل میشود.
نمونه آن اقدام کنسولگری رژیم صهیونیستی در نیویورک به برگزاری نشست مطبوعاتی در زمان حمله این رژیم به نوار غزه بود تا گروه خبری کنسولگری مستقیما به سوالات روزنامهنگاران و خبرنگاران و کاربران اینترنتی از سراسر جهان درباره این جنگ پاسخ دهند.
اقدام کنسولگری رژیم صهیونیستی در نیویورکاقدام کنسولگری رژیم صهیونیستی در نیویورک تنها یک نمونه از هزاران اقدام صورت گرفته در اینباره است. غیر از آن وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اقدام به دعوت از شخصیتهای تاثیرگذار طرفدار و همپیمان با این رژیم از طریق شبکههای اجتماعی و پایگاههای اطلاع رسانی میکند یا اقدام به پخش فیلمهای کوتاه و مستندی میکند که بیش از پیش وجهه رژیم صهیونیستی در جهان را بهبود و افکار عمومی جامعه بین المللی را با آن همراه سازد.
خلاصه کلام اینکه موسسات و دستگاههای مختلف رژیم صهیونیستی با رسانههای جدید (نیومدیا) به عنوان حاکمان جدید عرصه جهانی یاد میکنند و این رژیم حساب ویژهای برای حضور فعال در این عرصه باز کرده است.
توئیتر و فیسبوک در رژیم صهیونیستی از زبان آمار و ارقامدر ادامه نگاهی به حضور رژیم صهیونیستی در عرصه رسانههای جدید از بعد آمار و ارقام میاندازیم:
- رژیم صهیونیستی پس از روسیه جایگاه دوم استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی را در عرصه جهانی احراز میکند و ترکیه جایگاه سوم را دارد.
- فیسبوک در میان ساکنان رژیم صهیونیستی از اسقبال بیشتری نسبت به توئیتر مواجه است و فیسبوک بیش از دو میلیون کاربر در این رژیم دارد.
- تعداد بازدیدکنندگان از شبکه ارتش رژیم صهیونیستی در یوتوب بیش از 5 میلیون و 470 هزار بازدید کننده است و تعداد بازدید از فیلمهای این شبکه 19 میلیون و 504 هزار مورد ثبت شده است.
- صفحه فیس بوک مخصوص سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی را 6 کارشناس برجسته اداره میکنند و در این راه 25 افسر از تمام دستگاههای نظامی و امنیتی به آنها کمک میکنند.
منبع:
فارس